Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2008

Spagropsparadis, deckardrottning m.m

Av Sigge Svamphund - 9 augusti 2008 17:19

Idag så hade matte den goda smaken att skjutsa mej till Krokodilsjöskogen.

Var ett tag sen jag var där och jag måste ju reglebundet inspektera alla mina skogar.

Hann bara sätta tassarna på marken så stod det kantareller framför mej.

Tur att matte hade korvpåsen med sej.

Den skogen har förvandlats till ett spagropaparadis nu.

Här ett spadike som blivit så djupt att jag kunde simma i det. Sist jag var där var det alldeles torrt och tråkigt.

Blev ju inga bra lerinpackningar i just det men skoj att kunna simma i spadiket.

Vid mitt förra besök i den skogen så la jag min konstiga moj på ett bra ställe.

Det bra stället hade nu blivit ett vattenfyllt dike. Jag fick kämpa länge med att få upp mojen  ur vattnet.

Efter en massa bus med den så har jag placerat den på ett torrt ställe.

Min jättestora spagrop är återställd nu.

Sist var den ju alldeles uttorkad. Men som synes så fanns det massor med vatten i den nu.

Hade väldigt mycket att göra med alla hundratals gamla och nya spagropar jag hittade.

Hittade ju en del svamp också. Kantareller, mandelriskor och en del annat.

Det här är årets första små trattkantarellvalpar.

Hårda tider väntar i mitt svamphundsliv nu.

Självklart så badade jag en massa i Krokodilsjön också.

Det här är min allra senaste bästa kompis.

Träffade henne när jag skulle gå tillbaka till min bil.

Matte säjer att hon är en jättekänd deckarförfattare som heter Liza Marklund.

Hon gillade mej och var mycket imponerad av mina kunskaper som svamphund. Funderade på att låna mej eftersom hon aldrig hittar svamp i den skogen. På bilden funderar jag på att hjälpa till att plocka lingon.

Min Krokodilsjö och torpet där förekommer i många av hennes böcker. Huvudpersonens mormor bor där fast bara i böckernas värld.

Matte pratade en massa med henne om alla de där deckarna som visst är väldigt bra.

Funderar på om jag ska lära mej läsa så jag också kan läsa dom nu när jag har henne i min stora skara bästa vänner.

 
 
Latte

Latte

9 augusti 2008 18:09

Men då har du ju gjort ditt "krav" idag också, Sigge! (= hittat svamp!)

Kramizar

http://latte

 
Sally

Sally

9 augusti 2008 18:47

Ojoj, vilken rolig dag! Du hittar då alltid massa roliga saker i skogen, svamp o nya kompisar! Och vilken rolig kompis du hittade sen då! Jag vill oxå säga att jag är grymt imponerad av ditt luktsinne! Att du hittar så mkt svamp. Precis som att du är en stor svampmagnet som alla svampar bara måste dras till. Jag är i full sjå med att lära mig leta såna där gula svampar, just nu är vi skitkassa både matte o jag. Men i sinom tid.. ujuj. Då får kantarellerna se upp! :D Hur lång tid tog det för dig att lära dig leta kantareller? Gick du kurs, lr är du "självlärd"? Boxerkram

http://www.rallysally.webblogg.se

 
Latte

Latte

9 augusti 2008 19:02

Men gud vad läbbigt, Sigge! Är dvärgpinschar farliga alltså? Det visste jag inte. Carolina tycker att dme är så söta...:-)

Kramar

http://latte

 
Tanten

Tanten

9 augusti 2008 19:13

Låter som en trevlig skogsdag Sigge! Kul att du fått en ny bästa vän, en riktig kändis ju ;) Om den svarta solrosen som är kvar inte blåser av så ska jag ta frö från den så kan din matte få. Det är en trevlig blomma, du skulle fråga Frost han snodde den ur vasen och slitit sönder den över hela vardagsrimsgolvet... Men jag har ju bilden kvar *hrmpf*

http://ettlitetkatteri.bloggagratis.se

 
Sally

Sally

9 augusti 2008 19:23

Ok. Jag ska inte heller gå nån kurs. Den ligger för långt bort. Jag vet, du har redan tipsat mig om din "braiga" svampkurs! Har läst dem + massa andra texter på nätet så jag o matte hoppas att jag oxå kan bli en lika bra svamphund som dig en dag! Vilket var ditt första svampfynd? Hur länge hade ni tränat då? Kram

http://www.rallysally.webblogg.se

 
Sally

Sally

9 augusti 2008 19:52

Ok! Hon säger att hon bara ska tänka ut lite vad hon vill ha svar på först! Men frågor kommer nog med all säkerhet att skickas till din matte. Kanske inte alldeles snart, utan de kommer när hon undrar nåt! :) Kram

http://www.rallysally.webblogg.se

 
Lexie

Lexie

9 augusti 2008 21:03

Kul att träffa Lisa, eller hur? tänk om hon skulle få för sig att skriva en bok o, bröt tån illa så nu får jag inte var ute och busa säger matte, usch, jag hatar det här! Trist! Hoppas tiden går fort tills jag är frisk nu så jag får ut och rejsa igen eller... okey då, lite... lugnare kanske, men bara lite. Vilka härliga ställen du har i skogen, jag vill gärna träffa dig, vi får se om det är möjligt nästa sommar. Nosgos till dig och hälsa din matte.
/Lexie/

http://www.lexie.bloggagratis.se

 
Kasper

Kasper

9 augusti 2008 21:43

Spännande - tänk om du blir nån sorts deckarkung, nu också! Måste ju gå stt använda dig i nån kommande bok!
Kul med många spagropar! Jag har en alldeles egen nedanför trappen, matte fotade den men inte när jag var i den! Det regnade så jag vägrade gå ut! Kika får du se!

http://www.belof.se

 
Ingen bild

molle

9 augusti 2008 21:54

men va kul att träffa henne i skogen.. hon skriver ju jätte bra.. matte och jag lyssnar precis på en av hennes böcker i bilen.. jätte spännande

 
Karin

Karin

10 augusti 2008 11:59

Hej!
Vilken jättefin sida du/ni har!
Jag hamnade här av en slump, och blev lite nyfiken på hur man lär sin hund att hitta svamp. Kan du tipsa om någon hemsida, bok eller film, där man kan lära sig grunderna?

http://kajsaklara.bblogspot..com

 
Tanten

Tanten

10 augusti 2008 15:41

Ser att du undrade över Lager 157 här är en länk till dem: http://www.lager157.com/ Vi bor ju i närheten av Gällstad, det finns en massa modekläder där. Man kan göra en hel del fynd. Särskilt gillar jag silverförsäljningen de har, en massa fina och prisvärda smycken! Hittade fina ringar till både sambon och sonen där förra julen.

http://www.lager157.com

 
Moa och Maiko

Moa och Maiko

10 augusti 2008 16:11

Du borde kanske börja skriva böcker, Sigge? "Skattletarboken", "Mina bästa lerinpackningar", "Svamphundens bästa recept.." Finns mycket att hitta på för dig!

http://nysvansat.blogspot.com

 
Ingen bild

Primo och Acke

11 augusti 2008 14:34

Men oj så spännande och skojjigt du har haft det då!! Tänk att få träffa på Liza ute i skogen, snacka om tur du har Sigge! Här finns då inga kändisar i skogarna, bara sura tanter;)
Må gott!

 
benzon

benzon

11 augusti 2008 21:48

men hallå så orättvist här springer du på en kändis å blir även bästis med henne.. så homla snygga ni var på fotot å visst hjälpte du väll till å plocka lite lingon.. du kommer säkert med i hennes nästa bok tro jag.. skulle iaf inte förvåna mej. ha en fin kväll kramiz benzon

http://www.raberg.se/benzann

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards