Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 19 juli 2008

God macka, åska m.m

Av Sigge Svamphund - 19 juli 2008 17:55

På förmiddan så var jag i skogen och kollade av en del av min etapp på Sörmlandsleden.

Hade ju kantarellvalpar på tillväxt där som jag var tvungn att kolla.

Träffade ett par människor som skulle vandra på min etapp.

Jag ansåg ju självklart att det var mycket viktigt att informera dom om pinnar, dagens enda spagrop och andra mycket viktiga saker.

Matte hon bara ägnade sej åt att berätta om en massa ointressanta mänskliga saker för dom.

Typ var skärmskyddet finns, bra fikaställen terräng och annat ointressant krafs.

Fast när jag hörde att de pratade både om badplats och fika så funderade jag på att följa med dom.

Någon som begriper varför människorna inte var intresserade av den här fina spagropen?

Mysigt lerigt lagom stinkande vatten, alldeles perfekt.

De där vandrarna tyckte att jag var en mycket trevlig hund som var duktig som hjälper till att sköta Sörmlandsleden.

När de hörde talas om mina svampletarkunskaper så ville de nästan ha mej med på sin vandring.

Men det fick jag inte för matte, taskigt jag skulle säkert ha haft väldigt trevligt och kunnat lämna en massa mer viktig information.

Här har jag hittat dagens första svampar.

Två stycken björksoppar som står kvar i skogen eftersom matte sa att de var för gamla. Ja, ja jag fick i alla fall en massa beröm för att jag hittade dom.

Så hittade jag en del kantareller också. Såg att det är ännu mera kantarellvalpar på tillväxt.

NU SKA JAG VARNA KÄNSLIGA LÄSARE FÖR DE TVÅ BILDER SOM FINNS HÄR NEDANFÖR.

Som sagt en del kantareller blev det.

Eftersom jag jobbar hårt med att leta upp dom så ska jag ju självklart få äta av dom också.

Det här är min macka.

Matte skulle ha svampmacka till lunch och då ska jag också ha det.

Mycket god macka!

Kan jag verkligen rekomendera andra hundar.

Macka med nystekta kantareller är väldigt gott och borde serveras typ varje dag eller så.

Efter att ha ätit och sovit middag så var det dags att gå ut igen.

Matte såg ett svart moln men trodde att vi skulle hinna en runda.

Så började det åska så det skulle bli en kortare sväng.

När vi var alldeles vid affären så åskade det massor och regnet vräkte ner.

Tur att affären har ett bra tak att stå under.

Det kom massor med regn, hagel och åska. Så där så alla mina gator blev som åar.

Men det slutade så vi kunde fortsätta hem.

Matte säjer att det kom 20 mm regn på en kvart eller nåt.

Alldeles perfekt för mina spagropar.

Hoppas att jag kan kolla en massa såna imorgon.



 
 
Lilltroll

Lilltroll

19 juli 2008 18:19

Du kan skriva du!!! Fick mig ett gott skratt. Försökte för övrigt att få min hund att bli världsbäst i kantarellsök... och det gick jättebra - en stund. Sen tyckte han att "nu letar vi efter något annat" typ - för få kantarellsmörgåsar kanske??? :)

http://lilltroll.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

19 juli 2008 20:19

Hoppas mackan var god. Jag missunnar dig inte mackan men däremot så ville jag gärna ha regnet som föll. 20 mm, det har vi inte fått under månaden som gått.
Ha en fortsatt skön helg

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Molly

Molly

19 juli 2008 20:27

Matte sitter är och dreglar när hon ser den ljuvliga kantarellmackan.
Själv så plockade jag lite vildhallon i går. Det var inte heller så illa.

http://www.cavaliersajten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Primo och Acke

19 juli 2008 20:52

Jo du Sigge, dom ljuden som kommer ur mattes strupe ska vi inte ens tala om!! Sen ser vi att det rinner ngt ur mungipan på henne oxå;)

Du är en kul och duktig kille du Sigge....
Fortsätt med det fina jobb du gör och häls matte från våran matte...
voff voff!

 
Tanten

Tanten

19 juli 2008 20:54

Åh, vilken macka du fick! *dreglar lite* Idag var valparna nere i sjön här och gjorde fina lerinpackningar, så att vi fick spola av dem med slang när de kom upp!

http://ettlitetkatteri.bloggagratis.se

 
Valle Vagabond

Valle Vagabond

19 juli 2008 21:48

Hej, hej Sigge!
Du verkar vara en rolig jycke. Jag vill också lära mig att leta svamp, åtminstone vill min matte att jag ska hjälpa henne med det. Det måste jag försöka lära mig när jag blir lite större.
Snygg var du med!!
Hörs & ses.

http://vallevagabond.bloggagratis.se

 
Sacco

Sacco

19 juli 2008 22:29

Min matte såg först ut att dregla när hon såg kantarellsmörgåsen, sedan fick hon hick när hon såg att DU fick äta upp den! Tycker hon är lite orättvis, klart att du skall få äta den, det är ju du som har letat upp dem.
Än har inte matte sett till en endaste kantarell. Hon såg dock en joggare i spåret som kom med en liten, liten påse med ett par kantareller i, men det var nog allt som fanns längs den stigen. suck. Det hade räckt till en halv sådan där god smörgås som du fick Sigge! Vi hoppas att den smakade lika ljuvligt som den var att titta på:)

http://www.bjorkmannarna.se

 
Latte

Latte

19 juli 2008 23:26

Självklart är det okej om du länkar till oss! Det är bara roligt:-) Kan jag länka till dig?
Mackan ser väldigt god ut, hoppas att jag också hittar lite svamp som jag kan äta, för det är ju jättegott! Hoppas du har haft en bra dag!

Kramar //Carolina & Latte

http://latte

 
Kasper

Kasper

19 juli 2008 23:35

Dom stackars människorna vet inte vad dom går miste om när dom inte har vett att värdesätta såna där spagropar som du och jag gillar. SYND om dom!
Kantarellmacka - det vill jag också ha! Måste nog ut med matte i morgon! Vi borde kunna starta nu, på "säkra stället". Där vi var idag fanns inga!

http://www.belof.se

 
gråben o krölle o intensa

gråben o krölle o intensa

20 juli 2008 00:03

Vilken smarrig macka!!!!!!!!!!!
Men vi hade nog tagit spagropen först. Sedan hade vi snott mackan
Voff puss puss

http://lagottoflickorna

 
Mina-Jakthundar

Mina-Jakthundar

20 juli 2008 23:50

Spagrop (asg) vilken härlig hund. Kantarellmacka...trodde inte hundar åt sådant. Underbar blogg kommer att återkomma ofta!

http://mina-Jakthundar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards