Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 12 juli 2015

Av Sigge Svamphund - 12 juli 2015 17:51

I dag var det dags för den andra och avslutande delen av svamphundsutbildningen.

Lille Gösta skulle alltså lära sej de sista viktiga detaljerna.

 

På plats vid dagens skog.

Som den artiga hund jag är hälsade jag ordentligt på Göstas matte.

 

På väg mot arbetsplatserna så inspekterade jag ett spa.

Utmärkt skick, bra ifall vi skulle vilja vårda våra pälsar.

 

Tog ett snack med Gösta och talade om vad jag skulle lära honom idag.

Han lyssnade mycket noga på vad jag sa.

 

Ska ni ta och komma nångång?

Jag har nosat upp en massa kantareller och det är dags för Gösta att börja träna igen.

 

Gissa vad vi gör ihop med Göstas matte?

Jag jobbade, Gösta tränade och hans matte plockar alla svamparna.

 

Som den ansvarsfulla lärare jag är så kollade jag noga att Gösta gjorde vad han skulle.

Självklart så övervakade jag att alla svampar blev plockade också.

Vet ju hur lätt det är för människor att missa dom.

 

Kom nu Gösta så går vi och letar upp mer svampar till dej.

Du har en del kvar att lära innan dagen är över.

Gösta han följde mej som en skugga.

 

Tycker faktiskt att jag och Gösta klär varandra väldigt bra.

 

Hur går det?

Du vet Gösta du ska.............

Jag förklarade mycket detaljerat för honom.

 

Nu ska han lära sej att leta.

På väg mot svamparna och han ska spåra upp dom på egen tass.

 

Så klart han klarade även det.

Han har ju lyssnat på mej.

Mattes eländiga tråkprat är ju synnerligen ovidkommande.

 

Jaha, här sitter jag och väntar och väntar.

Har hittat ytterligare en arbetsplats åt Gösta bara han blir klar på den förra så........

 

Jo Gösta kom och han lyckades nosa reda på svamparna utan några som helst bekymmer.

Jag är imponerad av honom så ung och så duktig.

 

På tiden.

Dags för fikapaus och macka till mej.

Kräver massor med energi att utbilda andra hundar så detta var välbehövligt.

 

Stärkta av fikat så var det dags att fortsätta träna lite mer.

Men nu började det märkas på Gösta att han hade en hård helg för han började bli trött.

 

Årets första Fårticka är hittad och Gösta visade stort intresse för den.

Jo matte bjöd honom på godis.

Sen bestämde människorna att det skulle räcka.

Leta svamp ska vara skoj inte nåt tvång och Gösta var som sagt en trött hund.

 

På väg mot bilarna.

Fast jag passade på att jobba lite här också.

Får inte missa en endaste chans att jobba.

 

En nyutbildad men mycket trött Gösta.

Han har varit så himla duktig och kommer att bli en mycket duktig svamphund.

Nu ska han träna vidare med sina människor hemma i sina skogar.

Undrar vad jag ska göra då?

Kan jag få ett gäng elever i morgon?

Kan jag inte alls enligt matte som säjer att det faktiskt tar nån vecka till nästa gång.

Fast jag lär visst få en del att pyssla med i alla fall.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards