Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 3 september 2014

Och idag så................

Av Sigge Svamphund - 3 september 2014 18:05

..............har jag som vanligt jobbat.

Ingen rast, ingen ro i mitt hundliv inte.

Tur att jag är arbetsnarkoman.

 

Aha skogen med Vithajssjön.

Länge sen, faktiskt ända sen ovädret härjade så det var på tiden.

 

Kollade om det fanns nyheter och det fanns det.

Hade tydligen gått ett par hundar här sen mitt senaste besök.

 

I Vithajssjön så hade det flyttat in ett par svanar.

De kan väl bo där då, bara de inte stör mej.

 

Badade massor.

Mycket skönt.

Sen skrämde jag matte.

 

Där husvagnarna står så hittade jag nåt.

Matte bestämde sej omgående för att jag hade en skendöd vithaj i munnen.

Hade jag inte alls, hade bara fyndat en handske.

 

Som sagt det är uselt med kantareller i år, men det går att hitta en och annan.

 

Drog in i skogen för att kolla mina arbetsplatser.

 

Små, små trattkantarellvalpar börjar födas, men de rödgula trumpeterna hade inte vaknat ännu.

 

Flugsvampar kan få alla möjliga underliga mönster på sina hattar.

 

Hittade i alla fall ett underbart lerigt spa.

 

Dålig bild men detta är tassvård på hög nivå.

Tassar bör lerinpackas ofta och mycket, päls och trampdynor mår så bra av det.

 

Hittade en massa såna här otäckningar.

 

Ser ut så här.

Det är den otäcka Gifthättingen som kan förväxlas med Föränderliga tofsskivlingen.

 

Detta är Föränderlig tofsskivlingvalpar också hittade idag.

 

Ser ut så här på undersidan.

Den vita hinnan blir en ring när de blir större.

Men det finns bara ett sätt att lära sej den, ut i skogen med någon som kan.

   

Detta var en bra arbetsplats innan Vilda grisarna hittade den.

Nu är allt sönderbökat.

 

Inte ens i skogen slipper man sån där eländig valreklam.

Detta satt på en Sörmlandsledsmarkering.

Finns numer i soppåsen här hemma.

 

Man kan träffa aliens i skogen också.

Fast denna försöker se ut som en smörsopp.

 

Va?

Vill du inte ha stora fina Karl Johan?

Tråkmatte!!!!!!

Fast hon plockade en del små så jag har fått Karl Johanomelett till middag.

 

De allra flesta vet ju att man ska grovrensa svampen i skogen.

Tydligen så vet den som käkat på den här också det.

Inte bara en mänsklig kunskap för aslla gamla porer är lämnade på marken.

 

Tillbaka vid min bil.

Vägbommen där har fått en ny skylt.

 

Gröna männen har en del i den skogen också.

Nu är tydligen vägbommar skyddobjekt också.

Åkte hem och slappade medan matte försökte göra tusen saker samtidigt.

På eftermiddagen var jag i Pinnaffären för det sista inför bröllopet, ja människorna pratade en massa

tråk och svampträffen också.

Nästa vecka kommer mitt hundliv att vara normalt igen.

 
 
Kasper

Kasper

3 september 2014 20:17

Hoppsan, hoppas det inte är bakom den skylten du har ditt vinterdass!! Eller det är kanske just det som är skyddsobjektet? Någon kanske har tänkt lite extra på dig...
Men då ska vi nog inte prata mer om det, för det gillar tydligen inte Försvarsmakten...

http://kasperian2.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards