Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2012

Kollat skog och ätit lunch

Av Sigge Svamphund - 6 augusti 2012 17:48

Ytterliagre en upptagen dag i mitt hundliv.

Den började bra för jag lyckades dejta Ziva när jag gjorde morgontoalett.

Sen var jag hemma en stund innan det var dags att ut och jobba.

Jag skulle kolla en av mina skogar inför kursen jag ska ha i helgen när nya svamphundar ska utbildas.

 

Hann bara sätta tassarna där så var det dags för jobb.

Självklart en massa tråkkantareller, men det är ju bra till helgen för att står och väntar på mina elever.

 

Bleka taggsvampsvalpar har fötts.

Perfekt de är nog lagom stora när det blir helg.

 

Shit!

Detta brukar vara en perfekt spabäck.

Inte en droppe fanns det, jag som behöver sköta pälsen!

 

Sandsoppar har det också kommit.

Mycket trevligt att det finns mer än bara tråkkantarellerna.

 

Tråkkantareller var det.

He, he mina elever ska inte tro att all svamp är fullt synlig inte.

Dessa blir nog en bra utmaning för dom.

 

Drog vidare i skogen och hittade tonvis med kantareller och en del annat.

 

Felvänd bild, men detta är Rödgul trumpetsvampsvalpar.

Finns massor med såna också.

 

Lyckades hitta en gammal trsig dunk som jag gömde för länge sedan.

Men jag gömde den ganska snabbt igen, föredrar hela dunkar.

 

Undrar om mina elever kommer att gilla såna här ställen?

Kryllar av såna överallt.

 

Hittade en bra flaska att använda som markeringsvertyg.

Hade den med ett tag, sen gömde jag den.

Tänkte att det kan vara bra att ta fram den i helgen igen.

 

Nästa bra spabäck som är uttorkad!

Funderade på att gräva ner flaskan här, men hittade ett bättre ställe sen.

 

I mina skogar finns det monster!

För det kan väl i alla fall inte vara jag på bilden eller?

Matte skvätte i och för sej vatten ur en tunna åt mej, men jag ser då inte ut så här!

 

Fortsatte med min skogsinventering.

 

Mängder med Svart trumpetsvamp har det också kommit.

Har sett minst 25-30 liter med kantareller, säkert 10 liter svart trumpetsvamp, diverse soppar, kremlor och

en del annat.

Plus attt matte hittade några ganska sällsynta taggsvampar.

Lite skoj är det att vi har de mängderna.

För det finns någon som läser min blogg i jakt på svampställen.

Ni vet en sån där människa som inte orkar leta egna och denna hade varit i mina skogar igår.

Jodå vi såg spåren av framfarten sönderskurna mandelriskor där små fina fanns kvar och en del annat.

 

Jag hittade de här.

Tror att det är rester efter nån svampplockare som inte hittat ut ur skogen eller så.

Tråkigt, men lite mänskligt spill får man räkna med.

 

Min nästansjö är också stulen!

Inte en droppe vatten.

Ska anmäla vattentjuven.

Tänkte ringa där och då men matte babblade i mobilen så jag kom inte åt den.

Åkte till Eskilstuna istället.

Hamnade hos mattes mamma.

Där var även mattes valp Marcus, UTAN mina bästa människovalpar!!!!!!!

Ytterst dålig service!

Blev i alla fall bjuden på utsökt god kalops så jag blev mätt och belåten.

Sen slappade jag medan matte höll på med tråk.

 

Mattes tråkjobb.

Texta massor med tackkort efter hennes pappas begravning.

Matte är den i släkten som kan texta och då blir sånt här hennes jobb.

Sen åkte gick jag till bussen och åkte hem.

Äckligt kvavt är det så vi väntar på att Åskar ska komma på besök.

Kan meddela att just nu öser regnet ner så det finns hopp för mina spagropar och svamptillväxten.

I morgon ska jag ha en lugn dag påstår matte, jag tycker att det låter fullkomligt onödigt jag.


 
 
Ingen bild

Siri o Saga

6 augusti 2012 19:29

Sigge ser fram emot helgen skall bli kul att få vara i skogen med dig och matten din varmkram matte hällsar

 
Eva H

Eva H

6 augusti 2012 20:13

Här VRÄKER regnet ner nu! Så OM gamla datorn är fuktskadad lär det väl inte bli bättre...
Inget roligt jobb att skriva så'na där kort, men de brukar vara uppskattade.
Vattenmonstret är bra gulligt tycker jag:)
PUSS!
(Om du har svampkurs nästa år igen så kanske, kanske A kan vara med!)

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Pelles matte

Pelles matte

6 augusti 2012 21:11

Ja du Sigge, såna där tråkiga typer som skär sönder eller sparkar sönder svamp har vi i våra skogar också. De fattade visst inte vilken bra svamp(Jodå matte Helena!)Mandelriskan är för de hade lämnat de finaste, små fasta oskurna. Och alldeles missat kantarellerna lite vid sidan av stigen.

http://pellepressar.wordpress.com

 
Rudi

Rudi

6 augusti 2012 22:31

Jo, nog finns det svamp så det räcker åt alla i år! Bra att du inventerar lite så du har koll!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Ann-Margret, Vinja & Bozza

Ann-Margret, Vinja & Bozza

6 augusti 2012 22:58

Vilken tur att du hittat så mycke svamp tills du och matten sak ha svampkurs :) Borde ju komma ännu mera nu om det regnat hos er också som det gjort här.

Kram

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

 
Kasper

Kasper

7 augusti 2012 00:12

Det växer MASSOR av kantareller längst ner på och strax utanför våran tomt, fler än matte vill plocka!!!
Fast torrt är det. Konstigt, så mycket som det har regnat. I dag också.
Jaså, då har "bloggföljare" i skogarna. Nåja, inte lär de hitta all den svamp som du kan nosa upp i alla fall... ;)

http://kasperian2.blogspot.se

 
molle

molle

7 augusti 2012 05:31

Bra att det ploppar upp annat än kantareller,när ni ska ha kurs.Spara lite till i september bara.

http://mollesnutten.bloggplatsen.se

 
Malin

Malin

7 augusti 2012 15:30

Vart in och fått min dagliga dos av Sigge bilder :)
Hoppas du och matte får en bra kväll!
Kramar

http://starchild88.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards