Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 26 september 2010

Skulle ta det lugnt

Av Sigge Svamphund - 26 september 2010 17:36

I dag skulle jag ha en lugn dag bestämde matte.

Hade ju så fullt upp igår att det kunde vara läge för lite lugn idag.

I alla fall så skjutsade hon mej till Gröna männenskogen.

Bra att vara där på helgerna för då är Gröna männen hemma och stör inte mej.

  

Inledde med att kolla spagroparna.

Kunde vara mer vatten i dom om jag fick bestämma.

Så jobbade jag.

Enligt matte så kunde det räcka med några liter trattkantareller idag.

Äsch, jag hittade en massa kantareller i stället.

  

Titta runt mej.

Många svarta trumpetsvampar fanns det.

  

Detta är den absolut största som vi hittat i år.

Den som tittar ordentligt på bilden ser att det faktiskt växer en liten trattkantarell

ihop med den.

  

Jaha så såg korgen ut så här.

Enligt matte dags att vända tillbaka igen.

Begriper inte varför vi aldrig kommer så långt som vi ska numer.

Hon borde ta med sej skottkärra eller sopsäckar så slipper jag vända efter några

futtiga kilometer.

Jag drog i väg in i ett kärr.

Tänkte kolla efter intressanta spagropar.

  

Bara det at marken var täckt av rödgul trumpetsvamp.

Matte hade i alla fall kommit ihåg att ta med mer att plocka i.

Hon plockade och plockade.

Lämnade några miljoner med valpar också.

  

Medan hon var sysselsatt med svampen så roade jag mej.

Hittade en helt underbar spagrop.

Sen gick vi vidare.

  

Kantareller överallt kantareller.

Matte höll på att bryta ihop.

Enligt henne var det mer än nog med all svart och rödgul trumpet.

Men hon plockade och plockade och jag letade mer.

  

Många svampar blir det!

Tycker att detta är en alldeles lagom skörd och trattkantareller blev det bara

ett par liter.

De fick visst inte plats så de står kvar i skogen och ska hämtas en annan dag.

Pascos matte kommer säkert att låta underligt när hon ser detta.

Hon brukar vara i den skogen och hittar bara lite.

  

Fast jag var nog lite trött i alla fall.

Försökte markera flugsvamp.

Matte ansåg att jag skulle hem och sova eftersom jag tydligen inte visste vad jag

pysslade med.

  

Tänkte hämta krafter i en spagrop, men där hade någon stulit vattnet.

Inet ens användbar lera fanns det.

  

Tänkte ta bra väg till bilen genom skogen.

Har många bra svampställen där.

Men matte vägrade, hon orkade inte bära mer svamp klenmänniskan.

Istället så hotades jag med sparken.

Efter skogen så har mest slappat.

För imorgon blir det en hård dag.

Ska hälsa på mattes nyopererade matte, besöka människovalparna och hinna med

en sväng i skogen.

Förresten så har matte överträffat sej själv.

Idag har hon inte tappat nåt, varken nycklar, koppel eller nåt annat.


 
 
Ingen bild

Jenny

26 september 2010 18:41

Wow vad svampar du har hittat idag. Duktiga du Sigge! Vad mycket svarta trumpeter ni har där. Själv fick jag kasta alla mina svarta när dom var torkade, blev osäker om jag hade lyckats plocka med några svarta fingersvampar. Bättre kasta och överleva. hoppas att dina spagropar blir bättre.

 
Rudi

Rudi

26 september 2010 18:48

Tackar för gratulationerna med morr! Här har också plockats miljoner svampar idag. Matten glömmer för varje år hur tunga svampar är, så börjar hon också klaga. Ha så kul i Eskilstuna i morrn! Jag ska också dit en kort sväng minsann!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Eva H

Eva H

26 september 2010 20:01

Jag tycker fortfarande att du ska fundera på att testa klövjeväskor... Du är ju så duktig att du nästan sliter ut matten med allt hon får bära!
Ha det så gott imorgon! Och hoppas du hittar en nöjd mormormatte, även om hon nog kan ha ont.

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Eva H

Eva H

26 september 2010 20:53

Tala om virriga mattar?!? HUR kunde jag inte tänka på dina bad utan föreslå väskor...
A sover i bur för att han inte lärt sig det där med "mitt" och "ditt". Kan tugga på ALLT! Ni skulle se en hörna i vår hall... Glasögon, mobil, sladdar, stolsben, fjärrkontroll mm mm har gått se'n han kom hit. Matte tjatar, men enda resultatet hittills är att han ser till att ha bättre koll på att vara ensam/matte sover när han passar på...

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Ingen bild

Roslagsjyckarna

26 september 2010 22:05

Vår taskiga matte säger att din matte nog glömde en korg eller två av svampen i skogen. Kan man glömma jycken i bilen, kan man glömma bort ett spädbarn i fruktdisken på konsum (kan vara en bidragande orsak till att vår matte inte klämmer ut några egna).

Sen undrar Casper här, hur man får mattar att gå på rätt sida av träden? Matte envisas hela tiden med att han ska backa och gå där hon går........

 
Marie

Marie

26 september 2010 23:19

Vilket tur att slarvmatten har skött sig idag då... ;-) Men ni är bara helt underbara ni två! Jag ler stort när jag läser om era eskapader!

Marie

http://www.marieofsweden.se

 
Elba

Elba

26 september 2010 23:41

Ojojoj! Svamp, svamp överallt!!! Att du inte blir aldeles matt i nosen.

http://www.skuttispanieln.blogspot.com

 
Ludde

Ludde

27 september 2010 00:20

Det var rackarns va med svamp du hittade. Förstår att inte matten gillar att plocka trattisar. Matte säger att det är den tråkigaste svampen. Bara sitta på samma ställe och plocka och plocka. Nu har torken gått för fullt sedan vi köpte den, och är på sista vändan över natten. Sedan ska husse ge sig på äppelringar... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Kajsa & Co

27 september 2010 01:19

Voff! Det var första gången matte sett en svarta trumpetsvampar, vilken vacker svamp :)
Du är ju helt enastående på svamp, kan inte låta bli att beundra alla välfyllda korgar, helt sanslöst otroliga ni är, du måste vara en svampvovve i en klass för sig, vad mycket svamp har ni lyckats få ihop hittills?

Önskar alla en fin (söndag natt) måndag!
Tass!

 
Kasper

Kasper

27 september 2010 01:40

Du hittar ju alltid massor av svamp, men i år slår du väl ändå rekord!
Matte undrar om du tror att det finns fler trumpetisar vid Skottvång nu, och om du tycker att hon i så fall kan åka dit och plocka? För hon tror att hon minns var dom växte.

Hon ska hälsa på en tant alldeles där i närheten, på torsdag.

Är väl i så fall den enda svamp matte fortfarande skulle vilja plocka, och som du vet så klarar hon ALDRIG att hitta såna själv!

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

 
Buttons

Buttons

27 september 2010 13:42

Oj vilket jättejobb,så ini nordens med svamp.........önskar du inte att det blir vinter snart så du får vila ?
puss på svansen

http://floridatjej.bloggplatsen.se

 
Hillman

Hillman

27 september 2010 20:40

Svart trumpet har aldrig matte sett för det hittade hon aldrig, men sen hade hon ingen svamphund heller. Du är världsbäst på att hitta svampar, så om du bommar ibland och markerar icke ätbara saker så är det fullt förståeligt, du måste vara helt slut.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Wille

Wille

29 september 2010 23:13

Men oj vilken svampsamlardag det blev när du skulle ta det lugnt. Jisses. Vilken jättestor trumpetsvamp ni hittade !
Fattar att du är helt färdig nu !

http://willebus.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards