Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 22 september 2010

Ingen rast, ingen ro

Av Sigge Svamphund - 22 september 2010 17:58

Börjar med att berätta vad som hände igår kväll.

Kasper hade skrivit ett väldigt klokt inlägg om hur mycket ni människor har att lära av oss hundar med tanke på det där valet.

Jag skrev vad matte hörde på ICA Maxi i måndags och då spärrade hans gästbok mej!!!

Kom inte in på hans, inte hans mattes och ingen annan heller som tillhör stället som tillhandahåller de gästböckerna.

Inte ens min och mattes gick att nå!

Men efter diverse krångel lyckades matte ta bort spärren genom att logga in på sin gästbok.

På ICA Maxi hände följande (censurerat med div stjärnor för annars får jag väl inte blogga heller.)

Trångt bland hyllorna på ett ställe.

Ett par invandrare står och tittar på varor, en kille i 25 års åldern ska titta

på samma varor.

"Flytta på er svart******j*vlar, jag röstade på Sverigedemokraterna!"

Sverige och människorna är konstiga!

Leta gärna reda på Kasper bland mina länkar och läs hans kloka inlägg!

Men min dag var det.

Som vanligt slit och släp.

Åkte till skogen på förmiddan för lite jobb.

  

Efter en del jobb så hittade jag effekterna av hälsovådliga regnet.

Flera ljuvliga spagropar.

Gjorde många inpackningar eftersom jag visste att dejt väntade senare under dagen.

Kollade mina svarta trumpetsvampvalpar som blivit vuxna.

  

Sen nosade jag reda på dessa.

Bara en bråkdel av alla rödgula trumpetsvampar som syns på bilden.

Hittade dessutom lika mycket till på ytterligare två ställen.

Finns massor med valpar så jag ska tillbaka igen.

  

Tur att bäcken rinner där så jag hade sysselsättning medan matte plockade och

plockade.

Egentligen hade matte tänkt att vi skulle gå till Komonstersjön och kolla om

monstren gått hem till monsterhuset. Jag har ju inte badat där sen i våras.

  

Men korgen var full så Komonstersjön ska jag gå till nästa gång jag är där.

Då får matte se till att ha större svampkorg med sej.

  

Blev bad i Krokodilsjön istället.

Gick lika bra det.

Åkte hem och var hemma en stund innan det var dags för dejten.

  

Hamnade hos Nelly.

Mycket trevligt för det var ett tag sen vi träffades.

Medan människorna fikade så busade vi på hennes tomt.

  

Sen bestämde matte att hon skulle ta med mej och Nelly till skogen en stund.

  

De där två suddiga prickarna är jag och Nelly.

Nu förstår jag hur Rudi kutar när han har sina springerfnatt.

  

Inne i skogen så fortsatte Nelly rusa runt som om hon var helt galen.

Jag hängde på jag också.

Lyckades jobba en del som svamphund också.

  

Men det tar tydligen på krafterna med såna där fnatt för helt plötsligt så

låg hon bara och flämtade.

Fast vi hade väldigt skoj.

  

På väg från skogen så hade vi väldigt skoj på en stubbåker.

Massor med spring och jaga varandra.

Tillbaka hos Nelly så fick matte veta nåt som gjorde henne både arg och ledsen.

  

Kattvalpen Askur (jo, detta är hans "normala" sovstil) som jag och matte räddade

från att mista huvudet på huggkubben hade fått sju syskon.

Mamma katt hade varit smart och fött sina ungar ute och hållit dom gömda.

Men i förra veckan när de var 3-4 veckor gamla hade de hittats.

Det tog tre dagar sen hade alla vandrat över regnbågsbron via huggkubben.

Matte som pratat och tjatat om kastering av honkatterna var inte snäll idag.

Hon talade om att det faktiskt är straffbart att avliva djur på egen hand.

Erbjöd sej att ringa veterinären där och då och boka tid för kastrering, hämta

honkatterna, fixa hos veterinären, komma och ta stygenen osv osv i all

oändlighet.

Och viktigast av allt.

Man ska ha RESPEKT för ALLA levande varelser!!!!!

Askur hade ju turen att vi hälsade på dagen innan han skulle möta det ödet

vid 10 veckors ålder. Att han kan vara fullkomligt odräglig ibland på

kattvalpars vis är ju en annan sak.

Men hans syskon fick bara leva några timmar och så dessa nu som fick ett par veckor.

Matte är rejält förbannad just nu på ansvarslösa människor utan respekt för

levande varelser!


 
 
Kasper

Kasper

22 september 2010 19:01

Haha Sigge, jag har skrivit om blockeringen på min nästanblogg, och matte skrev av bara farten på sin också!
Utan stjärnor!!
För på min egen nästanblogg där ska minsann inte nån annan än jag själv censurera! Och eftersom det bara är JAG - och för all del matte också - som kan skriva där, så censureras ingenting :) (Ja, förstås förutom något som matte skrivit, någon enstaka gång förstås.)

Matte och jag blir så ledsna när vi läser om kattungarna. Varför kan inte människor vara hyggliga mot oss, det är ju vi mot dom!
Usch och tvi!
Nu känner hon ju inte dom där människorna, men tycker faktiskt att det verkar vara någon sorts fel på den som kan avliva några veckor gamla kattungar på en huggkubbe! Nej fy, vi mår riktigt dåligt när vi ser scenen framför oss. Det gör vi. Riktigt, riktigt dåligt.

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

 
Mattis och Malte

Mattis och Malte

22 september 2010 19:04

Så skoj med dejt! Och du var såklart lika stilig som alltid! Men jösses vilket hav av rödgula trumpetsvampar där var :-O Tror jag det att du hade god tid på dig att bada när din matte plockade alla dem! :)

Vår matte låter hälsa att det faktiskt är fullt lagligt att avliva sina djur själv, om man gör det på ett humant sätt. Halshuggning räknas till de humana sätten. Förfärligt tycker vi! Men som matte säger, det blir betydligt mindre lidande för djuret än om de ska till veterinären och bli stressade, stuckna i buken och få den svidande vätskan insprutad i levern (om nu avlivaren lyckas träffa levern). Dock skulle matte aldrig avliva något av oss älskade djur själv hemma vill jag tillägga.

KASTRERA MERA - både hankatter och honkatter!!

http://cockerbusen.bilddagboken.se

 
Ludde

Ludde

22 september 2010 19:33

Både jobb och dejt, och på samma gång också. En del har det bra... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Ellis o Vigge

22 september 2010 19:47

Inte nu igen!!!Vilka avskyvärda människor Nellys husse o matte är,våran matte blir ledsen o förtvlad men oxå så förbannad på människor som behandlar katter på detta vis.Hon har dessutom svårt att förstå att någon kan tycka att det är humanare med yxan än att åka till veterinären,det är väl att var ganska kännslokall.

Ellis o Vigge

 
Eva H

Eva H

22 september 2010 20:17

Vare sig det är lagligt eller ej är det för *****!!! (Här censurerar VI matte! För så'na ord passar inte våra öron.)
Om man inte ser till att katten inte kan få ungar så får man baske mig ta hand om de som föds!! Och "ta hand om" betyder inte "ha ihjäl"!
Hur man kan låta katten få kull efter kull när det enda man tänker göra är att hugga huvudet av ungarna är totalt obegripligt. FY och USCH, för såna djurplågare!
(Står dig rätt nära om jag minns rätt?)
Så fin han har blivit, "brorsan" Askur! Ge han en puss från oss!
Eva m.fl

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Ingen bild

Kajsa & Co

22 september 2010 21:59

Voff! Ja....matte har varit ganska hårt utsatt, minns bland de första invandrarna som kom dit hon bodde som barn, de kom fram till henne frågade stöddigt
-vad gör du här?
Hon svarade artigt
-jag väntar på att min kommpis ska komma, då spotter den iranske killen en stor snorlobba rätt i fejan på henne, helt oprovocerat, matte vände bara på klacken och gick där ifrån, arg, ledsen & förolämpad.
Hon har även utan vidare blivit hotad på öppen gata för inte så länge sedan, bara för att hon just råkade gå där, av ett gäng invandrare (tjejer) som skulle döda henne, djävla äckliga svenskdjävel, döda döda, skrek dom, hon gick bara där ifrån, hela kvällen var förstörd,och det satt i länge, att hon tyckte det var fruktansvärt olustigt att gå ut sent på kvällen i stan långt efter händelsen.

Även i skolan blev hon trakaserad av både svenska skolkamrater och lärare för sin finska påbrå (fast hon är svenskfödd) fick heta djävla finn jävel, och att hon var dum i huvvet för hon var en djävla finne, det kom i stort sett dagligen, och hon blev inkastad i väggar, och vissa som tog snubbel på henne för att djävlas. Busschaufören var också en kappitel för sig, körde en sån där liten buss,och trakasserade matte med sina sexistiska vidriga förslag, när matte blev arg och sa ifrån, blev hon kallad för djävla slyna i stället, av samme man.
Men hon skulle aldrig för det rösta på SD, heller inte behandla någon annan människa illa.

Usch! vill inte tänka på allt elände :'(

Hoppas du får en trevlig kväll!
Tass!

 
strövelstorpslagottona

strövelstorpslagottona

22 september 2010 22:45

man börjar ju gråta. Hur kan någon vara så grym mot katterna? Nä nu mår vi illa.
Nu till något annat. Säg till matte att genast skicka "våran" svamp
pussar

http://lagottoflickorna.bloggplatsen.se

 
Mattis och Malte

Mattis och Malte

23 september 2010 09:10

Matte är djursjukvårdare (eller fd får man väl säga nu för hon har bytt yrke) och man sätter inte kanyl i benet på katter som ska avlivas. Man sticker direkt i buken, helst i levern. Om nu inte katten redan har kanyl, t ex om den är inlagd på djursjukhuset, för då använder man såklart den. På hundar ger man en lugnande spruta, sätter kanyl när den blivit trött, ger narkosmedel, hunden somnar och sen ges avlivningsvätskan.

Här är en länk till en pdf-fil där det står hur man får avliva sina olika husdjur. Dekapitering (halshuggning) är inte tillåtet på hundar och katter, men där är andra metoder som är tillåtna så jo, man får avliva sina hundar och katter själv. Scrolla ner till sida 23.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/2008-069.pdf

http://cockerbusen.bilddagboken.se

 
Hilllman

Hilllman

23 september 2010 14:01

Matte säger att man får avliva djur om man vet vad man gör och det gör väl de flesta jägare i alla fall. Visst vore det bra om alla katter vore kastrerade om de inte ska användas i avel förstås. Det var mattes tyckande, nu till mitt tyckande det föds allför många missar som ingen vill ha, kanske bättre att de får gå över regnbågsbron då så de slipper svälta, frysa och fara illa.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Labbe o husse

Labbe o husse

23 september 2010 17:00

Det är kanske dags att din matte tänker "RULLEBÖR" när där pratas om större svampkorg. Med din energi kan det ju behövas. Jag (Labbe) ställer mig PÅ svamparna och när husse lyckas få bort mig är alla svampar PLATTA. Han är inte Imponerat men VADÅ????
Alltid roligt att läsa vad Ni hittar på.
Må allllllra bäst
Labbe

http://njuffe.se

 
Ingen bild

Ellis o Vigge

23 september 2010 21:11





Matte tycker att det är konstigt att man som djursjukvårdare anser att det är humant att halshugga sina kattungar när man vet att det är förbjudet.Borde man inte ta avstånd från sånt o.istället uppmana djurägare att anlita veterinär???

Ellis o Vigge

 
Mattis och Malte

Mattis och Malte

23 september 2010 22:44

Ellis o Vigge: Er matte får tycka precis vad hon vill. Humant och tillåtet/förbjudet går inte alltid hand i hand. Kattungarna dör omedelbart vid dekapitering, det kan inte bli mer humant. Sen att det inte är lagligt är en helt annan sak. Äldre kattungar och vuxna katter tycker matte dock inte är okej att avliva med dekapitering. Man får även avliva både sina hundar och katter, oavsett ålder, genom att skjuta dem. Givetvis med rätt vapen och ammunition och man ska såklart inneha jaktlicens och veta vad man gör. Så nej, matte anser att det är upp till var och en hur de gör, SÅ LÄNGE DET GÖRS HUMANT. Känner många jägare och majoriteten av dem skjuter själva sina hundar när det är dags att ta farväl, och även sina katter. Veterinärbesök innebär för de allra flesta hundar och katter en massa stress. Vilket är mest humant - omedelbar död eller massa stress, stick i ben eller buk och svidande avlivningsvätska?

http://cockerbusen.bilddagboken.se

 
Ingen bild

Kajsa & Co

23 september 2010 23:44

Voff!
Vi anlitar alltid veterinär, när något djur är sjukt och man måste ta det steget som man inte hellst vill tänka på, en överdos av sömnmedel är humanast tycker jag, jag som matte har blivit sövd för operation ett antal gånger, så med den vetskapen vet jag att det varken svider eller gör ont (och när vi kommit in till veterinär med sjuka djur har de alltid satt en kanyl i frambenet)
Och många veterinärer gör hembesök, om man nu måste ta bort sitt älskade djur på ggr av sjukdom m.m så då är de i en hemmiljö, kanske mindre stressfullt för dem.

Har hört rena skräck historier där folk ska ge sig på och avliva sina djur själva hemma, och orskakar då mer skada och utdragen djurplågeri på sina djur, bl.a en man som bodde på vår ort och som skulle ta bort sin sjuka hund, genom att skjuta den(han var jägare) slutade med att ha sköt bort halva huvudet på hunden, den stackars hunden kröp och gömmde sig under trappen, så jag rekommenderar alltid om man hinner och kan, bör den biten skötas av en bra & kunnig veterinär.
Man behöver bara gå till sig själv som matte, jag skulle definitivt Inte vilja bli halshuggen...hellre en överdos av sömnmedel.

Önskar alla en super fin & trevlig kväll!
Tass på er!

 
Ingen bild

Ellis o Vigge

24 september 2010 15:06

Vi är tacksamma att vår matte o. husse anlitar en klinik med personal som har stor känsla o. omtanke om djuren.Där vi får sluta våra dagar precis som våra 2 halvbröder alldeles nyss,i ett litet rum med tända ljus tyst lugnt o. värdigt.Med fantastiska människor som tog sin uppgift på största allvar,som aldrig nånsin skulle tycka att det är OK att döda sitt husdjur med en yxa,en handling som dessutom är olaglig.
Det handlar om respekt för djuren o. deras rätt att få sitt liv avslutat på ett värdigt sätt.Dit hör definitivt inte yxa o.huggkubb
Vi tycker inte att Sigges blogg är ett forum för såna här debatter så
TACK för oss
Ellis o Vigge m.matte o. husse

 
Sigges matte

Sigges matte

24 september 2010 17:05

Åsikterna går isär ser jag.
Sätter stopp för denna diskussion nu.
Kan bara säja till Mattis och Maltes matte.............
Jag har haft katt i 35 år. Många är de gånger jag varit hos veterinären för att ta farväl.
Alla gånger har katterna först sövts innan avlivningsvätskan sprutas i buken.
Som fd raskattuppfödrae vet jag även många. många andra som tagit farväl av sina katter hos veterinär. Den metod du beskriver har aldrig nämnts av någon.
En veterinär som avlivar på sånt sätt skulle jag aldrig anlita. Avslutningen på ett liv ska vara lugnt och värdigt!
Veterinär ska anlitas och det finns även veterinären som kommer hem och gör det.
Om någon vill diskutera vidare går det bra via mejl till mej, men här i bloggen är det slut på diskussionen!

http://www.skogsraets.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards