Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2010

Utsatt för hälsorisker

Av Sigge Svamphund - 21 augusti 2010 17:33

Jag börjar väl med mystiska bilden som matte fick per mail igår.

  

Bilden visar en del av vad som kommer i tidningen Land nästa vecka.

Fredag 26 augusti kan ni alltså välta kioskerna för att läsa om mej.

Mattes mamma var snäll och tog en bild när hon såg det.

Jag övar för fullt på att få till en snygg tassograf att dela ut till snygga tikar.

Andra intresserade får köpa den för ett antal grisöron.

Men över till dagen.

Jag blev skjutsad till den bra skogen med två sjöar nära varandra.

Har inte varit där sen matte badade med kameran och nu skulle hon kolla om

det kommit fler Stolta Fjällskivlingar (de stora svamparna på headerbilden.)

Inledde med en massa vattenjobb i bäcken.

  

Växte kantareller alldeles i kanten av den.

Matte tyckte först att jag kunde plocka dom.

När jag inte gjorde det så hamnade kamera, mobil och sånt på säkerhetsavstånd

Sen hände det otroliga.

Matte klev ut i bäcken bara för att få tag på svampen!

Var visst lättast att plocka dom då och det fanns fler som inte syns på bilden.

  

Jag passade på att bada massor.

Den där björkstammen som ligger ner tror matte är orsaken till badet förra veckan.

Nåt om att hon nog snubblade på den.

  

Efter bad kommer jobb.

Hittade massor med såna här sandsoppar.

Växer med tall och gärna på mager mark, den blir väldigt god som torkad.

  

Passerade huset med tunnan så jag passade på att rulla sån ordentligt.

  

Styrkt av tunnrullningen så underade jag på om inte den här gamla trädstammen

behövde byta plats.

Men jag ångrade mej.

Enligt matte berodde det på att jag inte orkade med den.

Gjorde jag visst, bara det att jag tänkte spara på energin till annat.

  

Som sånt här, spagrop med ljuvlig lera.

  

Syns dåligt på bilden.

Men det är en Karl Johan som växer på stenen!

Lite udda växtplats.

Ungefär när jag hittade den så började det falla häslovådligt regn.

Jag och matte var långt bort i skogen och jag ville omgående till min bil för att

inte drabbas av alltför stora skador.

Skitmatte påstod att det bara duggade lite och det överlever jag.

Gör jag inte alls!

Allt regn är livsfarligt!

  

Titta här, beviset på hur dåligt jag mår av regn!

Jag försökte markera en vit flugsvamp fast jag vet att de är giftiga.

Normalt bryr jag mej inte om dom men regnet orsakade att jag totalt glömde allt

jag kan om svampsök.

Förbaskade skitmatte bara skrattade åt mej och funderade på om jag blivit senil.

  

Äntligen på väg mot min bil och jag har bråttom.

Tänker inte skadas mer av regnet.

Glömde till och med att ta vägen förbi andra sjön och bada i den.

Ville bara till min torra bil för att undvika mer skador.

Kom till bilen och blev hemskjutsad.

Hade en del mindre regnskador men de läker nog.

Slappade innan det var dags för eftermiddagsrundan.

Hände inga spännade saker på den.

Inte en endaste snygg tik såg jag till.

  

Men fixade i alla fall så det blev en bild till Luddes husse.

Detta är nejlikbroskskivling.

En mycket god svamp som växer i gräsmattor.

Det är bara hatten man använder för foten är seg, den växer i stora häxringar

och där den kommer är alltid gräset mörkare grönt.

 
 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

21 augusti 2010 18:50

Du dom där svamparna skulle man nästan kunna ha som paraply, vilka jättar. Nu är ju inte nån i vår familj så vidare insatta med det här med svamp, men så stora har dom aldrig sett. Fjällskivling låter ju som om det bara växer till fjälls. Vilken tur att du hann med lite roliga saker också. Ha en fortsatt bra lördag.

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
Rudi

Rudi

21 augusti 2010 19:10

Såna där malliga skivlingar och så kantareller av olika slag är de enda min matte har koll på, så bara såna blir det här. Jaså du har fått regn idag. Det har vi missat. Matte har Land på jobbet så hon ska kolla på dig när det blir så dags, absolut!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Ludde

Ludde

21 augusti 2010 21:43

Hmmm? Markera flugsvamp!!! Jag tror du försökte skoja med matten. Husse hälsar och tackar för bilden. Nu gäller det bara att kolla innan han klipper gräset... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Kasper

Kasper

21 augusti 2010 22:09

Klart vi köper Land - ska visa den för Mollie! Hon blir säkert impad av att jag känner en superkändis. ;)

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

 
Ingen bild

Kajsa & Co

22 augusti 2010 02:09

Voff! Matte kommer att kasta sig över Land direkt & spara den också :o)Hoppas du fick bild på första sidan också av tidningen.

Önskar er en trevlig söndag!
Bamsetassar till världens vackraste svampvovve!

 
Hector

Hector

22 augusti 2010 09:01

Här är en vars matte definitivt välter närmaste kiosk för att få LAND ! Men du hur många grisöron kostar din "tassograf" jag vill ha en jag med. Måste bara veta att mina grisöron räcker annars måste jag börjar spara ännu flera ???

http://rocketbus.bloggagratis.se

 
EvaLena

EvaLena

22 augusti 2010 13:46

Ja min Matte lär väl knappast få tag på Land, men jag ska kolla om de kanske finns här i cyber rymden.
Jag är enormt impad av hur duktig du är på det här med svamp.Dom enda som jag känner igen är gula kantareller...........hade ingen aning om att man kan äta dom där vita på gräsmattan ???
Ha en härlig dag........och Du Sigge, jag håller med dig om att regn är farligt för hälsan, jag blir skitsur på Matte när hon drar ut mig i det, men som tur är så händer det inte så ofta.
ha en härlig Söndag............puss på rumpan

http://floridatjej.bloggplatsen.se

 
Hillman

Hillman

22 augusti 2010 16:55

Nu undrar min matte om det är på fredag eller den 26 som tidningen kommer. För fredag är det 27, för då ska min matte till människodoktorn, så nu vill hon veta för Land ska hon försöka få tag på då. Borta på byn finns det aldrig så där funkar det inte och vi vill ju väldigt gärna läsa om vår stora idol. Hör du det Sigge du har fått dina första fans såna med svans, hihi.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards