Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 10 maj 2010

Hård dag

Av Sigge Svamphund - 10 maj 2010 18:15

Har haft väldigt mycket att göra idag.

Började i morse.

Åkte iväg för att kolla ett av alla mina murkelställen.

Hårt slit för det fanns mycket murklor.

Hade tur så matte hade mackor med till mej så det blev lite fika i skogen.

  

Ganska bra skörd tycker jag.

Sen efter det stället så fortsatte jag till Bäverbäcksskogen.

  

Passade självklart på att bada i Bäverbäcken.

Missade ju alla sjöar idag.

  

Ännu bättre för idag gick vi så jag kom åt vattenkannan.

Gissa om jag roade mej kungligt med den innan skitmatte hängde upp den.

Hoppas det blåser ordentligt tills jag ska passera nästa gång.

Så skulle jag vidare till Lotta för att ha kurs med henne och hennes matte i konsten

att hitta murklor.

  

Sist så gömde ju matte nåt i diket nära Lotta.

Det var den här murklan.

Hoppas att Lotta går och markerar den åt sin matte nu.

Jag tog med dom till ett annat ställe där jag hade en massa små murkelvalpar på

tillväxt.

  

De hade växt till sej så jag fick jobba en hel del.

Här håller Lotta på och lär sej hur murklor luktar.

  

Fick smaskigt godis av Lottas matte när jag visade svampen.

Fast hon var duktig och lärde sej snabbt att se dom själv också.

Matte försökte lära Lotta att markera.

Men Lotta hon valde den enkla vägen, när jag markerade murklor så tiggde hon godis

av matte.

För övrigt så tyckte jag att pinnbus var bättre belöning än godis så det blev ett

mycket bra samarbete mellan oss.

  

Försök att få Lotta att markera murklorna som jag hittat.

  

Matte blev alldeles till sej av att hitta två såna här Toppmurklor.

Inte de vackraste exemplaren eftersom det varit torrt och denna är mörk av

torkan.

Hörde nåt om att det skulle behöva regna.

Då började det falla hälsovådligt regn!!

  

Jag har bråttom för att komma undan från det och inte skadas för mycket.

Tur att det var nära hem till Lotta.

Hann i alla fall hitta ganska mycket murklor innan det började.

Men alla de fick Lottas matte ta hand om.

Matte anser att vi hade så det räcker i alla fall för idag.

  

Titta på henne, det syns hur blöta vi blev.

  

Service hemma hos henne.

Jag blev torkad så jag slapp skador av regnet.

Så bjöd jag mej på mycket god nybakad sockerkaka också.

Sen när jag skulle gå till min bil så hade det slutat falla häslovådligt regn.

Men det började igen när jag var alldeles nära min bil.

  

Inte nog med regnet.

Komonster i massor på fri klöv!!!!

Tur att de befann sej en bra bit från min bil, annars hade det blivit farligt att

försöka nå bilen.

Åkte inte direkt hem heller.

  

Hamnade en snabbsväng hos Nelly.

Matte skulle lämna något till hennes människor och det var lika bara att göra när vi

var ute och åkte.

Nu är jag en mycket trött hund, blev ganska intensivt idag.

Kanske inte hinner titta in hos er andra ikväll för matte ska ta hand om alla

murklor.


 
 
paula

paula

10 maj 2010 18:58

Skoj att ni hittade en toppmurkla också, jag hittade ju mina första ifjol, några stycken blev det då o dom var himla goda...
Inte så mycket regn hos oss, men vi håller på att blåsa bort, även matte som står stadigt på jorden, haha

http://paulaz.se

 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

10 maj 2010 19:08

Ja det är tur att du är van att arbeta så hårt varje dag. Man blir nästan trött när man läser hur du får an. Har du aldrig siesta? Vi passar på under veckorna att vila oss inför helgen. Men då är det fullt upp. Nu hoppas vi verkligen att den onödiga isen har försvunnit till nästa hleg. Då skall vattnet ut och vi förhoppningsvis får bada. Ha en fortsatt bra kväll

http://mrbamse.bloggagratis.se.

 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

10 maj 2010 21:20

Så duktiga de var på att lära sig. Bra lärare är du!
Men stackare som fastnade i regnet. Det är vedervärdigt att bli blöt! Matte säger att det är konstigt at tjag avskyr regn men gillar att bada. hon fattar ju ingenting!

http://www.kattarina.se

 
Ingen bild

Roslagsjyckarna

10 maj 2010 22:00

Åhhh Sigge, kan du inte ha kurs för oss allihopa? Våran korkade matte blev så inspirerad av era murkelvalpar, så hon drog med oss på en skogspromenad med 0 valpar som resultat.
Kan du inte ha en murkelkurs för dummies eller hur man lär mattar att hitta murklor?

Med vänliga voff

Roslagshundarna

 
Rudi

Rudi

10 maj 2010 22:22

Åh, har du träffat söta Nelly!!! Avundsjuk!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Kasper

Kasper

10 maj 2010 23:09

Min matte hittar inga murklor, bara stenar! Som hon både fotade och stod och pratade med i går! Tur att ingen annan var i närheten och hörde henne!
Jag pysslade mest med mitt.
Undrar bara hur det har gått med väderutpressningen. Ännu inget högtryck i sikte!
Hon kanske inre ÄR väderallsmäktig ändå, Lottas matte? För då skulle hon väl åtminstone se till att det inte regnade precis när hon/ni är ute!

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

 
Ludde

Ludde

10 maj 2010 23:18

Förmodligen framkallade Lottas matte regnet när hon såg den torra toppmurklan. Dom är duktiga dom där spåkvinnorna... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Torsten

Torsten

11 maj 2010 07:44

Bra att ni lär ut den ädla svampletarkonsten till Lotta, jag tror att hon snabbt kommer att kunna det där!
Jag är inte heller överförtjust i regn, ligger helst inne o myser då...men jag älskar att bada!
Ha det gott!

http://prinstorsten.blogg.se

 
Hillman

Hillman

11 maj 2010 13:33

Lotta var smart du fick leta och hon tiggde godis, hihi. Fast hon lär sig säkert hur det funkar men så bra som dig, det lär nog dröja.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kajsa & Co

11 maj 2010 13:44

Voff! Lotta är väll för söt (tycker min matte) och Nelly också. Du är verkligen helt fenomenal på att leta svampar, Guinness rekordbok där skulle du vara med i Sigge :)) skickar med länk...kika få se vad ni tycker http://www.guinnessworldrecords.com/se/record_attempts.aspx vi är säkra på att ni skulle komma med.
Vi har svinkallt här, och blåsigt har det varit i flera dagar, riktiga kalla vindar, matte gnäller när vi är ute, hon får ont i öronen. Vi fyndade MASSOR med orre och tjäder lortar efter hela vår promenad väg i går, och också massor med älg pluppar, det var så mycket att min "syster" inte orkade bry sig om att inspektera dem.

Ha en fin dag!
Tass & svansvifft!

 
Ingen bild

malte o snoken med matte

11 maj 2010 17:03

Lotta är en mkt söt hundtjej du har! Tom blöt var hon rasande gullig!
Ja du är en mkt duktig murkelhund!!
och spa´at har du gjort oxå din vana trogen! matte undrar om det ska bli nån värme i år så hon vågar sänka sin kropp i nåt ute spa hon oxå...
slafsar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards