Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 23 augusti 2009

Haft en fynddag

Av Sigge Svamphund - 23 augusti 2009 18:01

Har ju varit i skogen i många timmar idag tillsammans med min bästa kompis Monica.

Ja, matte slapp jag ju inte hon var med och la sej i alla viktiga saker.

Började mycket bra för jag hann bara sätta tassarna utanför bilen så fyndade jag en dunk.

Var tvungen att ha nåt att göra medan människorna höll på med tråksaker som stövlar, svampkorgar och annat oväsentligt.

Eller ryggsäck är ganska väsentligt eftersom mattes innehåller mackor till mej.

Lämnade faktiskt dunken kvar där jag hittade den.

Sen ägnade jag mej åt viktiga hundgöromål som spagropar, kolla hur många grankottar det går att lägga i Monicas korg.

Jobbade faktiskt en del som svamphund också.

Långt bort i skogen så träffade jag en ny polare.

En labradorkille som var otroligt sugen på bus.

Fast nån svamphund var han absolut inte.

Han käkade svamp från Monicas korg flera gånger så matte försökte muta honom med min korv istället.

Sen när det var dags för fikapaus så gjorde jag nästa fynd.

Ingan aning om vad det var för skum pryl jag hittade, men hade mycket skoj med den.

Har gömt den för kommande behov.

Åt en av mina mackor för att få mer energi.

Kunda ha käkat upp den andra också men människorna pratade om att det skulle bli ytterligare en fikapaus och att man inte behöver äta upp allt på en gång.

Missade det där med sjöar idag.

Men istället så hittade jag en spagrop som det gick utmärkt att simma i.

Inpackning och simtur samtidigt känns som en bra energibesparande grej.

Testade en ny ansiktsutsmyckning igen också.

Lite diskretare denna gång, men kände mej mycket snygg.

Jobbade lite mer som svamphund också.

Men det var inte så väldigt mycket svamp i den skogen.

Sen gjorde jag det.

Dagens allra bästa fynd.

Människorna fattade inte hur jag kunde lyckas med att rota fram en handske långt in bland buskar och snår.

Vadå, jag har faktiskt en välutvecklad nos för olika fynd.

Ännu bättre denna fick jag behålla!!!!!!!

Ni vet väl hur jag slet i början av veckan med alla underbara handskar som jag ville ha men inte fick ta.

Matte bestämde att denna nog var alldeles utan ägare så jag har den med mej hem.

Roade mej mycket med den i skogen.

Känns faktiskt väldigt bra att äntligen ha en handske som är min.

Jobbade lite till och så fikade människorna igen innan vi var tillbaka till bilen.

Hade tur för precis när jag hade hoppat in i bilen så kom det hälsovådligt regn.

Kändes myclet bra att slippa vistas ute i det.

Nu är jag trött och ska vila.

Men en ny svamp är väl bäst att ni får.

Ostronmussling

Denna svamp finns nästan alltid att köpa (dyrt) i affärer men då kallas den för ostronskivling.

Rätta namnet är alltså ostronmussling.

Den här svampen hittas på levande eller döda stammar av lövträd ofta björk eller asp.

Så här ser den ut på undersidan.

Det är en mycket god matsvamp.

Finns nu och till sent i höst.

Man kan odla den också genom att köpa mycel så kan den till och med odlas på tomma toarullar inomhus.

Matte funderar på att köpa mycel och sen "odla" på lämpliga trädstammar på avlägsna platser i skogen.


 
 
Ingen bild

malte o snoken

23 augusti 2009 19:47

men varje dag med dig sigge är ju en fynddag, hela du är ett fynd!
slafspuss

 
Ingen bild

sa

23 augusti 2009 20:57

Vill gärna komma till Skottvång den 29:e om jag får för matte. Hon säger att vi ska försöka åka dit..

 
Sacco

Sacco

23 augusti 2009 20:58

tappade visst lite info i förra meddelandet. Det var från mig..

http://sacco.bloggagratis.se

 
alla Strövelstorpslagottona

alla Strövelstorpslagottona

23 augusti 2009 21:59

Förbaskat att vi inte några bra skogar hos oss. Vi vill också fynda såna svampar som du gör. Vi ska övetala dom tvåbenta att flytta.
pussar

http://lagottoflickorna

 
Ludde

Ludde

23 augusti 2009 23:38

Fina fynd, mackor och buskompisar. Du har det bra du Jag har mest passat saker åt husse idag. Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Torsten

Torsten

24 augusti 2009 07:02

Jag är glad för din skull, att du äntligen fick dej en egen handske...den kan du ha mycket kul med!

http://www.prinstorsten.bloggagratis.se

 
Älsa & Ästher

Älsa & Ästher

24 augusti 2009 07:18

vad kul med en alldeles egen handske=) och som vanligt har du toppendagar med spa, skog och fika=))
och så tycker vi absolut att du ska begära ersättning för skylten..det är ju verkligen reklam=))

http://leonland.bloggagratis.se

 
Ville

Ville

24 augusti 2009 08:01

Du är en riktig tur gubbe du Sigge, Hittar alltid roliga saker i skogen att leka med mellan jobben. Frisk och snygg ser du ut att vara åxå. Hörde klunkas om ett möte i skogen med min Liza, va rädd om henne bara!!
Hälsa matte med en nospuss

http://marno.bloggagratis.se

 
Stella

Stella

24 augusti 2009 09:10

Lyllos dig som har en egen handske, jag hittade ju en i vintras, visade sig vara mattes så den fick jag inte behålla...

Kramar

http://blondinstella.bloggagratis.se

 
Charlotte

Charlotte

24 augusti 2009 09:10

Fullt upp med att fynda!

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Charlotte igen

Charlotte igen

24 augusti 2009 09:12

Nä nu fick fingrarna fnatt och tryckte på fel knapp. Tack för dagens svamp! Jag hittade sådana i fredags, fotade och tänkte lägga ut dem i bloggen för att fråga dig vad det var för svamp. Jättefina exemplar och jag visste inte ens att de går att äta. Ja så kan det gå.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Hunden Liza

Hunden Liza

24 augusti 2009 09:19

En egen handske, ooooh vad lyxigt, det vill jag också ha. Det är ju perfekt att ha. Sånt förstår inte de där tvåbenta riktigt vikten av, de tror sånna bara ska sitta på tassarna för att värma dem.

http://hundenliza.blogspot.com

 
Hillman

Hillman

24 augusti 2009 11:01

Matte tyckte att du var tjusig med din nya smyckning. Vad många fynd du gör, antingen är människorna väldigt slarviga där du bor eller oxå är de glömska, som lämnar kvar så mycket i skogen.

Kul att du fick behålla handsken det var du väl värd, efter allt slit med att samla upp kvarglömda saker. Festigt att du träffade en kompis i skogen, det gör man inte här uppe, det enda man träffar på är på sin höjd en och annan ekorre. Problemet är att de är så snabba upp i tallarna, så jag hinner aldrig leka med dem.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

24 augusti 2009 15:35

Va bra att du hittade en egen handske. Din snåla Matte ville ju inte att du skulle ha en tidigare. Kul kille du träffade som ville ha svamp. Föll han för korven måntro. Nu är vi hemma igen efter en jobbig helg med bad och bus. Men blir det bara väder åker vi ut på fredag igen. Ha det så bra

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

25 augusti 2009 16:04

Vilken fin handske! De kan man göra mycket roligt med!!

http://www.kattarina.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards