Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 10 september 2008

Skogshistorik och annat

Av Sigge Svamphund - 10 september 2008 18:03

Har ägnat ganska mycket tid i dag åt att jobba på min och mattes etapp på Sörmlandsleden.

Matte skulle sätta upp någon information på ett par ställen.

För att slippa gå samma väg fram och tillbaka så blev det en ganska lång runda.

Långt inne i skogen så ligger det ett hus (tyvärr utan en massa tikar).

Jag hittade en sån där skoj arbetshandske igen.

Tänkte ju självklart lägga beslag på den men matte snodde den.

Titta vad hon gjorde!

Detta är inte snällt!!!!! Sätta den högt upp  en stolpe där jag inte kom åt den.

Ska ringa Hundombudsmannen!

Jag är ju stark och vältränad så det här trädet släpade jag bort från leden.

Nu ligger det prydligt vid sidan av och hindrar inte vandrande hundars framfart.

Det var sånt här matte skulle göra.

På bilden är det en gammal kolbotten. Under rotvältan finns det till och med bitar av kol kvar.

En kolbotten är lämningar av en kolmila.

Förr i tiden var skogarna här fulla av kolmilor där de framställde kol som sen användes i industrin.

Det här som bara ser ut som en hög med granar i är rester av en kolarkoja.

I såna bodde kolarna medan de vaktade kolmilan.

Jag har ju sett såna där kolmilor i Skottvång. Fast numer används kolen till grillning.

Om nån vill veta mera om kolmilor och sånt så titta på  www.kolmila.se Där finns det både kolmilor, kolarkojor och en massa annat.

Som sagt jag gick väldigt långt idag.

Jag kan ju min Sörmlandsled och på det här berget vid vackra Gårmossen så brukar det alltid vara fika med mackor till mej.

Har alltså satt mej för att vänta på mackorna.

Blev blåst!

Matte hade inget fika med sej, bara frukt. Men jag fick i alla fall några korvbitar och lite banan.

Hm, hade varit godare med mackor! Jag hade ju jobbat hårt och dessutom badat i tre sjöar.

Matte skulle ta bilder på lite skyltar som mina bästa vänner på Sörmlandsledens kansli varit ute och satt upp.

Bestämde mej omgående för att agera fotomodell.

Matte försökte fotografera utan mej.

Aldrig i livet!

Jag är faktiskt utsedd till fyrbent etappledare och då har jag rätt att förekomma på bilderna. Vägrade flytta på mej.

Anser att det är viktigt att vandrande två och fyrbenta känner igen mej.

Som ni ser så lyckades jag.

Jobbade ju självklart en massa som svamphund också.

Jag har bytt omröstning idag,

83 % vill att jag har en ny tävling så den kommer inom några dagar.

Nu vill jag veta om jag ska ha en svampskola igen?

Typ dagens svampbild eftersom det är många som frågar den allvetande svamphunden om olika svampar.

Till slut jag har fått en utmärkelse från flera av er

 Tackar och viftar extra mycket på svansen för att ni gillar mej.

Ska ju skicka vidare till sju stycken men.............

Jag gillar ju alla mina bloggvänner och kan inte välja bara sju.

Ta den allihopa!


 
 
Tanten

Tanten

10 september 2008 18:48

Grattis till utmärkelsen! Svampskola vore toppen, med bilder och bra beskrivningar. Jag är usel på svamp utöver de vanligaste.

http://ettlitetkatteri.bloggagratis.se

 
Ingen bild

molle

10 september 2008 18:49

men skojar du,, hade matte glömt mackorna.."frukt" är det nått man kan äta eller??
taskigt med handsken, du skulle ha gömt den

 
Kasper med matte

Kasper med matte

10 september 2008 20:20

Säjer bara MUMS - till mackan jag fick tack vare dej! Blev mycket mat av den där bläcksvampen - matte hade två till.
Handsken - har hört nåt om att lagd handske ligger, eller hur det nu var. Eller nåt om en kastad handske betyder att nån förväntas ta upp den! Och varför inte du, i så fall?
Är det NÅN som är värd en arbetshandske, så är det väl du!
Har den blåst ner till nästa gång du går förbi - så göm den. Kvickt som ögat! :-)

http://www.belof.se

 
Svea

Svea

10 september 2008 20:33

Vet du vad, Sigge? Jag tycker att du och din matte borde ordna guidade turer i er skog! Jag och matte ska försöka övertala Bianca och husse att åka på semester till er skog nån gång. Det vill säga om husse kan ta sig fram med sin Segway. Förresten har matte en dum fråga, om hon skulle plocka en giftsvamp och lägga i korgen med de andra svamparna, kan de andra svamparna bli giftiga då?

http://hem.bredband.net/setterfnatt

 
Lexie

Lexie

10 september 2008 20:37

Grattis till utmärkelsen. Men vad läser jag... fick du inga mackor idag? och handsken halvvägs till himlen. Nä nu får du göra något åt detta Sigge, klart du ska ha dina mackor. Vilken kondition du måste ha som tränar varje dag. Vilken toppenmatte du har i alla fall Sigge, eller hur? Måste fråga dig hur gammal är du? Puss från Lexie.

http://www.lexie.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

10 september 2008 21:04

Grattis till utmärkelsen, den är ni värda.
Det finns mycket gömt i vår natur. Kolmilornas spår lär finns kvar för evigt.
Ser fram emot att få lära mig lite om svampar.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Moa och Maiko

Moa och Maiko

11 september 2008 08:48

Så många kulturpoäng du samlat på dig, Sigge! Vi försöker vara inne i ateljén i bland när matte målar - kan det ge några poäng, tro? Idag säger hon att hon ska börja måla några såna där "mördarko-portätt"!Du vill väl inte ha ett kan vi förstå?...

http://nysvansat.blogspot.com

 
benzon

benzon

11 september 2008 09:08

men asså hallååå det där var bra taskigt gjort att hänga upp handsken så hgt upp.. hmm.. ja ibland är de bra lustiga de där rvåbenta.. hade vällan inte gjort nått fall du hade atgit emd dej den.. hmm.. snyggt porträtt klart du ska va med på bild.. det rä ju du som städar å håller ordning å du som är skogens kung där.. vet allt om den.. japp jag vill du ska ha en skola om svamp.. tror husse vill det oxå.. han gillar svamp då kan matte lära sig allt det du kan visa å lära.. å kanske rent av hon börjar plocka å at hem ;) ha nu en bra dag... kramiz benzon

http://www.raberg.se/benzann

 
Christa

Christa

11 september 2008 09:26

Jisses så mkt du har att göra.
Här är det lite väl mkt strul med fibron o annat så vi hinner inte ses ännu på ett tag tyvärr. Men det kommer med tiden.
Kram
Christa

http://hissen.blogg.se

 
Myrra

Myrra

11 september 2008 21:44

Frukt är inte gott alls. Du borde verkligen ha fått en macka för allt arbete du gjort under dagen! En svampskola kan kanske vara något - för matte då. Själv har jag ju fullt upp med att lära mig kantarell;)

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
Cavvetjejerna

Cavvetjejerna

11 september 2008 21:50

Synd att du blev blåst på mackorna Sigge! Efter den långa dagen och allt.
Matte tyckte det var inressant att se och läsa om kolmilorna.

http://www.cavaliersajten.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards