Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 14 juli 2008

Semesterdag

Av Sigge Svamphund - 14 juli 2008 17:29

Idag har det varit en sån där semesterdag.

Undrar vad det är för dumt mänskligt påfund?

Det var matte som påstod att vi skulle ha en sån eftersom det varit ganska mycket ett tag nu.

Detta är nödvändig utrustning för sån där semesterdag.

Ryggsäck som innehåller mattes kaffe och mina mackor, en påse med en massa korv och svampkorg.

Om nån tycker att det är ovanligt mycket korv i påsen så beror det enligt matte på att det var "kort datum" på korven. Vet jag inte vad det är, bara att den var mycket god.

Detta är dagens enda spagrop. Eller grop är en överdrift, det fanns bara lite vatten i den och gick inte att få till nån bra lerinpackning.

Det här är en av mina bra sjöar i den skogen. Den heter Svartsjön och var precis lika simvänlig som förra året.

Matte kan prata om sin semesterdag hur mycket hon vill. Jag var ju bara tvungen att hålla min vackra kropp i trim genom att träna med ett lämpligt träd. Detta var utmärkt att släpa runt på.

Titta här då!

Det var tomt på alldeles för många av mina bra kantarellställen, men som ni ser så hittade jag en del. Fast jag fick leta ovanligt mycket.

Det här är Skärsjön.

En mycket bra badsjö där jag har många bra badplatser.

Självklart så badade jag från alla. Fast vattnet börjar vara så lågt att på ett par ställen gick det inte att simma.

Vid den här sjön så såg jag till att ha matpaus och käka upp mina mackor.

Men matte har missuppfattat allt för hon åt också av dom där mackorna.

Vadå, de är ju gjorda till mej eller???????????

Det var ju ett tag sen jag gjorde nåt bra fynd.

Men här har jag hittat nåt konstigt som jag hade väldigt skoj med ett tag.

Här är dagens andra pryl.

Vet jag inte heller vad det är, men den var bra att busa med i alla fall.

Här sitter jag med dagens skörd.

Urusel, bara 3 liter. I den skogen brukar jag nosa upp så där minst 20 liter varje gång.

Men matte säjer att det måste regna massor nu för att det ska bli ordentligt med svamp.

Det var ganska jobbigt att ha sån där semesterdag och vara i skogen hela dagen så jag är ganska trött nu.

Hoppas att det blir en alldeles normal dag imorgon.

Jag har varit lite dålig på att besöka och kommentera hos er andra sista tiden.

Ska försöka hinna runt till alla i kväll.

 
 
sacco

sacco

14 juli 2008 19:45

och livräddar i vattnet ocskå.. matte säger att hon också är imponerad av mina framsteg i vattnet:)
3 liter kantareller!! Uruselt?? Allting är relativt säger matte som hade hoppat jämfota och gjort kullerbytta (skulle jag vilja se) om hon hade hittat 3 liter. Det skulle var typ 100 gånger normal årsskörd på 3 STYCKEN.
Klart matte din måste få en smörgås också, du hade ju hela korvpåsen för dig själv.

http://www.bjorkmannarna.se

 
Marianne

Marianne

14 juli 2008 20:49

Nästa gång du är på semester med matte så fråga om hon vill byta sitt kaffe och sina mackor mot din korvpåse och en slurk vatten från en spagrop. 3L hade jag gjort kullebyttor över. För jag var stolt som bara den då jag kom hem med nästan 1L (torra) kantareller vi hittade vid mossens uttorkade kanter.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Kasper

Kasper

14 juli 2008 21:36

Var all den där korven bara till dig? Säger bara JISSESSS!!! Det måste jag visa min matte!!! Hurra för "kort datum", var det korven som hette så? Ska be matte leta efter den sorten nästa gång hon handlar. Måste hon ju hitta, så stor som den måste vara!
Skoj saker som fanns i skogen - jag hade nog mest käkat blåbär. Det finns inte särskilt många fynd i mina skogar, nästan inga alls! Förresten - visst är människors semsterdagar väldigt jobbiga för oss hundar!

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

 
Ingen bild

Moa och Maiko

14 juli 2008 23:08

Ja du Sigge - så olika det är med ödets lotter. Här finns hur mycket regn som helst att hämta - det ÖSER, kommer skurvis, duggar,störtar och strilar. Utimellanåt någon solglimt men nu tycker vi att det kan vara fint väder ett tag igen.Spagropar precis överallt. Svampvalpar?- ja, säkert men vår matte är rädd för såna säger hon; vi tror inte det är för att dom bits, utan för att hon inte vet vem som är vem...

 
Primo och Acke

Primo och Acke

14 juli 2008 23:08

Matte tycker att du ska komma hit en sväng...här har det regnat i flera dagar och det finns säkert svamp att plocka;) Taskigt att din matte åt av dina mackor!!
Myspys på dig grabben!

http://www.ackebus.se

 
 Timse

Timse

15 juli 2008 00:41

håller med primo o acke, här finns massa fina vattenpölar nu efter regnet, underbara att ligga och mysa i...

http://timsevimse.blogg.se

 
Ingen bild

molle

15 juli 2008 09:34

Semesterdagar är nog bland det bästa som finns,, då får man ofatst göra nått bra... och i ditt fall fanns det ju fika oxå ""AVIS""

 
MICKAN

MICKAN

15 juli 2008 10:55

Åh, vad det ser härligt ut med dessa svampar. inte en ätlig svamp i sikte ännu. Denna tiden på året är riktigt besvärlig när man går och väntar på att det ska växa. men det regnar ju en del på nätterna här så den kommer väl. En sak är vi ju väldigt ledsan över och det är att de röjde i den jättestora kantarellskogen som vi hittat. undrar om det kommer nåt där iår? Kramar från oss.

http://www.metrobloggen.se/ANIMAL

 
Charlotte

Charlotte

15 juli 2008 18:18

Inte en svamp i sikte här så jag tycker du är duktig som nosat upp så många. Inte fattar vårt marsvin hur man letar svamp, nejdå han sitter i sin bur och tigger gurka hela dagarna. Men jag såg ett par bruna ihop torkade svampliknande saker igår när vi var i brandområdet. Ingen aning om vilken sort det är endå är jag bra på svampsorter. Som du vet Sigger så hamnade jag i Trosa och inte alls i dina trakter på vår utflykt, var ju lite synd det.

http://charlottas.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards