Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under oktober 2015

Av Sigge Svamphund - 7 oktober 2015 17:52

Först så påstod matte att jag skulle få åka till en arbetsplats där jag inte varit

sen förra hösten.

Hade varit väldigt trevligt, men så försökte det falla svampvatten så det blev inte så.

 

Hamnade i en av mina hemmaskogar istället.

Hade inte hänt nåt av värde sen mitt förra besök.

 

Blev anklagad för att vara desperat när jag använde såna här löjligt små spa.

Jag är inte alls desperat, behöver fortfarande återställa pälsen och Vattentjuven härjar.

 

Jobba ska jag göra.

Accepterar inte alls att bli arbetslös redan.

 

Men flugsvampar och snyltingsjuka Karl Johan blir inte godkänt ens i dessa svampbristens tider.

 

Efter att ha utnyttjat ett antal trevliga spa så kollade jag andra arbetsplatser.

 

Hittade en del Trattkantareller som inte torkat.

Inga mängder men som sagt jag får vara glad för det lilla just nu.

 

Mera jobb.  

   

Jo lite Rödgul trumpetsvamp lyckades jag hitta- 

Kollade fler arbetsplatser, men det var uselt.

 

Nä jag ska till bilen!

Det har börjat falla svampvatten igen och jag tänker inte alls bli skadad.

Kom till bilen och skulle åka vidare.

 

Jaha, nu får jag väl sitta i min bil i flera månader medan matte är hopplöst vilse.

Livsfarligt att släppa in henne här.

Men under sker hon lyckades hitta tråket hopn skulle ha och komma ut snabbt.

Var meningen att jag skulle få åka och bada men då återkom svampvattennedfallet

  Hemma på min gata så träffade jag en av mina grannar som minsann begrep att jag var hungrig.

Bjöds på gott kattgodis.

Gick in och hade tråkigt.

 

Nu tänker jag påbörja min affärsrunda.

Brukar vara lönande.

 

Titta vad jag ska få i Prylaffären.

Ett stort smarrigt grisöra.

Malmköping har väldigt bra affärer.

 

Jag vill hem och äta upp det omgående.

Men skitmatte hade andra åsikter.

 

Är du möjligen klar där inne?

Jag har passat Tempo i flera veckor nu och vill fortfarande hem.

Ingen behöver bli orolig över att jag passar affären.

De har så bra fönster så jag syns hela tiden, matte tog bilden från kassan.

 

ÄNTLIGEN får jag gå hem och käka upp mitt öra.

Kan tala om att det var alldeles utsökt gott.

I morgon ska jag i alla fall utföra ett mycket viktigt uppdrag och jag kan nog jobba en del också med

tur.

Allra bäst är ju om jag kan jobba som svamphund också.



Av Sigge Svamphund - 6 oktober 2015 18:04

Tror att den där som utger sej för att vara min matte försöker ställa in sej hos mej.

Hjälper inte, jag misstror henne i alla fall efter tortyrkammaren.

I dag så skjutsade hon mej till skogen.

 

Aha skogen med Vithajssjön.

Men jag vet inte om jag vill vara här.

Det är nånting som jag inte alls gillar längre fram.

 

Är inte alls säker på att jag vill gå till Vithajssjön för det finns nånstans där det där jag inte gillar.

Matte påstod att det inte fanns nånting.

Den där med sin urusla nos ska inte uttala sej, jag vet att det fanns där.

Men så blev jag övertalad att följa med.

 

Vithajssjön var i alldeles perfekt skick och där hade inte det där otrevliga varit.

 

Badade mycket.

Om några månader har jag säkert fått ordning på pälsen igen.

Så nu måste onödiga isen hålla sej borta.

 

Nu ska jag bara prova ett par badplatser till sen har jag andra planer.

Det där i början av vägen valde jag att förtränga.

 

Nu ska jag jobba.

Men det är slitsamt att vara svamphund nu.

 

Titta så bedrövliga Trattkantarellerna ser ut.

Alldeles grå av den eländiga torkan,

  

Sänt här uppskattas mycket just nu.

Men skitmatte kunde ha klätt av mej så hade inpackningarna blivit bättre.

Hur som helst så var det ljuvlig lera med fantastisk doft.

 

Medan jag vårdade min päls så var matte sysselsatt med att plocka de Rödgula trumpetsvampar jag visat.

Då har hon inte tid att bekymra sej om min pälsvård som jag sköter utmärkt på egen tass.

 

Och matte lyckades få ett svampspöke på sin känga.

Hon har ingen som helst koll på hur det lyckades hamna där, men det är en svamphatt av okänt ursprung.

Jag kollade en massa andra arbetsplatser men det var svårt att jobba.

Hittade i alla fall en del.

 

Mellan jobbarpassen så fortsatte jag med pälsvården.

Eftersom Vattentjuven härjar så gäller det att passa på innan den har stulit allt.

 

Ska du komma?

Jag har hittat nåt.

 

En ovanligt snygg Karl Johan.

Dessutom var den utan hyresgäster.

 

Men här har minsann Vattentjuven varit.

Sist var det perfekt spa nu fanns det ingenting kvar.

Eländigt detta.

 

Jag SKA bada mer,

Tänker inte alls gå till bilen innan jag simmat några tusen gånger.

Envishet lönar sej för jag fick bada en massa.

 

Som sagt jag slet verkligen hårt för att fåihop dagens skörd.

Men i dessa svampbristens tider så gäller det att vara glad för det lilla.

Mest Trattkantareller och Rödgul trumpetsvamp och så de fyra Karl Johan jag hittade dolda av den andra 

svampen.

Åkte hem och slappade medan matte tog hand om svampen.

Eftermiddagsrundan fördrev jag med att få en massa godis vid Prylaffären och hälsa på i Pinnaffären.

Hoppas jag kan få jobba i nån annan skog i morgon.

Gäller att ligga i denna vecka för nästa vecka är det stora tråkveckan.


Av Sigge Svamphund - 5 oktober 2015 18:06

Jag fick måna erbjudande om olika boende igår.

Men ett som jag allvarligt funderade på i Halland (säkerhetsvastånd till psykopatmatte) visade

sej ha som hobby att tortera katter, andra hade tortyrkammare eller släpade ut hundar i

svampvatten nedfall, ett som verkade bra föll på att det bor hästmonster där och som alla

vet så käkar ju såna med förtjusning svarta svamphundar.

Det där mutgrisörat vägrade jag ju äta igår, men i natt hämtade jag det och tänkte käka upp

det i smyg.

Bara det att psykopaten vaknade när jag tuggade öra nedanför hennes säng.

Så blev det idag och jag hamnade i min bil.

Tänkte att jag kanske skulle bli skjutsad till ett seriöst och hundvänligt boende,

 

Hamnade i skogen.

Tänkte trösta mej med en massa spa och jobb.

Började med att försöka jobba.

Gick inget bra.

 

Detta var vad jag hittade.

Några få torra Trattkantareller.

 

Alltså här ska hela skogen vara alldeles överfull med svamp när det är normalt.

Genomsökte massor men ingenting och ingeting.

Inte ens doftande mycel.

 

Hittade bara två stycken alldeles för gamla Rödbruna stensoppar.

Tröttnade snabbt på den delen av skogen.

 

Inte gick det bättre här.

Borde vara ett perfekt spa men det hade Vattentjuven stulit.

Jag som är i akut behov av mängder med spa för min eländiga päls.

 

Men nu SKA jag jobba.

Längre bort så borde det faktiskt finnas i alla fall lite.

 

Här fanns det valpar när jag vallade Skånska flocken i den här skogen.

Med tur så har de blivit vuxna.

 

De få valpar som fanns då hade blivit vuxna.

Skönt med i alla fall lite jobb.

 

Skånska flocken fuskade och plockade inte alla Föränderliga tofsskivlingar jag visade då.

Nu är de döda, men notera gärna hur snyggt jag har placerat kotten.

 

Dagens enda spagrop.

Använde den men inte sjutton har det blivit ordning på pälsen inte.

Den stinker fortfarande.

 

Detta är ju löjligt!

Jag skäms på min svamphundsheder över det extremt magra resultatet.

Gick till min bil och åkte vidare.

Hamnade i Eskilstuna och fick passa bil medan matte gjorde nåt mänskligt tråk.

 

Så utsläppt.

Nu är det bara att hoppas att turen är med mej.

 

Hej mattes mamma!

Vet du jag svälter, har inte ätit på flera veckor.

Finns det lunch åt mej?

 

Jo jag hade tur.

Fick en rejäl korvlunch.

Mycket gott, mer korv till hundarna.

 

Efter avslutad måltid så måste jag torka mej ordentligt på favoritmattan.

Sen fikade jag också.

Bäst att passa på när jag lyckas få både lunch och fika.

Vem vet när jag får nåt att äta nästa gång?

 

Somnade en stund, mätt och belåten.

På bilden syns det faktiskt hur vedervärdig min päls ser ut.

Skönt att jag inte träffat några jag känner.

 

Jaså tänker du åka hem?

Jag funderar faktiskt på att bo kvar här.

Verkar mycket hundvänligare än  mitt vanliga hemma.

Men sen slutade det med att jag blev övertalad att följa med hem.

I morgon är jag lovad att få åka till nån skog där det med tur går att jobba.

Så här kan jag inte ha det, arbetslös redan nu.




Av Sigge Svamphund - 4 oktober 2015 17:58

Jo dagen började ganska bra.

Helst hade jag ju åkt till nån av alla mina skogar.

Men matte påstod att de skulle Vapenkramarna få ha i dag, nästa vecka ska jag få

åka till flera.

 

Matte skulle lämna saker till Siri.

Det där hon lånade när Skånska flocken skulle komma.

Titta Siri ska minsann ut och röra på sej.

 

Diskuterade med människorna om det möjligen skulle kunna gå för sej att jag och Siri gjorde sällskap.

 

Jo det gick bra.

Kändes skönt att för en gångs skull få sällskap, jag är ju som ni vet extremt ensam.

 

Sirimatte tänkte titta efter Trattkantareller.

Jag försökte förklara att det var nog ingen större idé, närmaste skogen är tämligen död.

 

Det börjar faktiskt se ut som höst nu.

Träden får andra färger, jag bryr mej inte så länge onödiga isen håller sej borta.

 

Vad var det jag sa?

Det finns nästan inga Trattkantareller, dessa små valpar var de enda jag hittade.

 

Efter att ha dragit runt i skogen utan att kunna jobba mer så behövde jag roa mej.

Alltså bestämde jag och Siri vägen.

 

Bad!

Mycket viktig sysselsättning och det är ett par dagar sen jag badade ordentligt senast.

 

Dagens enda svamp

En Stolt fjällskivlingvalp.

 

Gick hem till Siri, kollade kylskåpet och käkade korv plus en del av Siris mat.

Men den där bullen behövar faktiskt jag äta upp.

Fick bulle också¨.

 

Kom på att jag har en dunk hos Siri så jag röjde loss med den ett tag.

Mycket trevligt.

Sen släpades jag hem, nu inser jag at jag nog borde ha stannat hos Siri,

Gick ut på en urtrist eftermiddagsrunda, träffade inte några jag känner och alla mina affärer var stängda.

Sen brakade helvete löst.

Insåg snabbt vad den där psykopaten som kallar sej matte planerade.

     

Släpp ut mej!!

Jag är akut nödig, behöver en mycket lång skogsrunda, åka nånstans eller ungefär vad som helst.

När inte dörren öppnades försökte jag fly via balkongen, men det funkade inte.

 

Jag ska UT!!!!!!!!

Är instängd i tortyrkammaren och jag vet att en extremt plågsam död väntar.

Ska bespara er detaljerna om allt avskyvärt vatten från tortyrinstrumentet och det vidrigt stinkande

schampot.

Kände hur mitt liv rann ner i avloppet.

 

Jag lever, men ska mina allra sista krafter räcka för att kasta mej ut från denna avskyvärda inrättning?

Bilden är dimmig på grund av att jag ångar av skräck och dödsångest.

Kom ut från det hemska.

Hon den där psykopaten har försökt muta mej med diverse godis och grisöron.

Tar inte emot det, hon har troligen förgiftat det,

Så kom jag på att idag är det Djurens dag då ska man vara extra snäll mot alla djur.

Men sånt begriper inte Psykopaten.

Jag tog snabbt beslutet att flytta, har packat ihop det jag anser att jag behöver.

La upp efterlysning om nytt hem på min Facebooksida.

Jo flera har erbjudit sej, men jag litar inte riktigt på att de inte har dolda tortyrkammare i sina hem.

För övrigt tar jag med mej mina tre katter, skulle inte förvåna mej om hon försöker tortera dom också.

Så hem för en hund och tre katter garanterat befriat från tortyrkammare sökes akut!


Av Sigge Svamphund - 3 oktober 2015 18:02

I dag så blev jag faktiskt skjutsad till den där skogen som jag skulle jobba i.

Hade massor med planer för förra hösten var det väldigt bra där.

 

Bråttom har jag för nu ska det jobbas.

Finns dessutom en perfekt bäck inne i skogen.

 

Bäcken var i alldeles utmärkt skick.

Använde den mycket, men lät bli at spaskälla.

När jag var klar med den så skulle jag och kolla mina arbetsplatser.

Eller...........................

 

Skogen ser så fridfull ut, men nånstans där borta satt det en Vapenkramare.

Otrevlig typ som gapade om att matte och Byrackan störde hans jakt.

Han måste ha haft hallucinationer för det var bara jag och matte i skogen och nån Byracka såg

jag då inte.

Dessutom påstod Vapenkramaren att vi kunde bli skjutna och annat dravel.

Dags att lämna in bössan om man ser så illa.

Men matte sa att det var lika bra att åka till nåt annat ställe och låta Vapenkramarens bössa stillsamt

slå knut på pipan.

 

Skjutsad till annan skog och här vet jag att jag kan jobba.

Dessutom är det alltid fritt från beväpnade typer här.

 

Jaha då är det väl bara att sätta igång jobbet då.


Visst jag vallade Skånska flocken här förra veckan men det ska ha kommit mer.

 

Nu när löven faller är det inte alldeles enkelt att se svamparna.

Matte gnällde.

Hon får väl lära sej att använda nosen, jag har då inga bekymmer med att hitta dom.

 

Tyvärr så börjar de ge upp för i år så jag fick slita ganska hårt.

 

Men titta på den här.

De börjar torka också, behövs faktiskt en massa mer svampsvampvatten.

 

Och alla ser väl var jag sitter och jobbar?

Bara skitmatte som behöver gå till optikern.

Det är faktiskt hennes sak att hålla koll på var jag är och hämta det jag hittat.

 

Rejäla var de i alla fall så jag fick mycket beröm.

 

Medan matte tog reda på mina fynd så ägnade jag mej åt pälsvård.

För övrigt behöver även reflexvästen vård eftersom den stinker av tvätt och sköljmedel.

 

Lyckades hitta ett par fina Karl Johan också.

Så svårjobbat som det är så blir matte glad för alla fynd.

 

Nu härjar Vattentjuven också.

Här ska det vara ett alldeles utsökt spa.

Men nu var det bara lera och inte en droppe ljuvligt vatten.

 

Nej jag är INTE dement!

Skitmatte anklagade mej nämligen för det när jag visade de här.

Men hon brukar faktiskt prata om hur fina de är.

Otacksamma människa!!!!!

 

Jaha färdigjobbat för idag.

Får väl vara nöjd med det som blev men.....................

 

Samma arbetsplats som idag för exakt 4 år sedan-

Det är som sagt viss skillnad på svamptillgången i år.

Då jobbade jag ihop allt detta men jag hade några människovänner med mej dit.


Av Sigge Svamphund - 2 oktober 2015 17:59

I går så sa matte att jag skulle få åka och jobba i en skog där jag brukar ha många bra

arbetsplatser.

Såg mycket fram emot det.

Men så blev det idag och skitmatte ändrade ej.

Påstod att det blåste så mycket att vi inte alls skulle ut i storskogen och få träd i skallen.

Dumheter, jag ville ju jobba.

 

Och vad är detta?

De har minsann grävt på min spårväg sen jag gick på den sist.

Kan inte vända ryggen åt något utan att det händer saker.

 

Så här tycker jag om uppgrävd spårväg.

Fast matte påstår att de håller på och förbättrar den.

Tror jag inte på.

Blev i alla fall bättre längre fram.

 

Eftersom du blåste mej på mina bra arbetsplatser i skogen långt bort så ska du inte tro att du ska

blåsa mej på mina dagliga bad.

 

Blev bad.

Passade på att bada mycket och länge.

 

Gick till hasselskogen för att förhoppningsvis kunna jobba.

Tomt och övergivet på de flesta arbetsplatserna.

 

Fast här verkar det bra.

 

Jo det fanns några stycken där och på ett annat ställe några till.

Hittade ungefär en liter vilket är bedrövligt lite för att vara där.

 

Kollade en massa andra arbetsplatser utan framgång.

Men här kunde jag i alla fall jobba lite

 

Nu gäller det att kunna använda nosen bland alla gula löv.

Blev i alla fall lite kantareller.

 

Kan jag inte jobba som jag vill så går det alltid bra med en massa trevligt dunkbus.

Var ett tag sen jag röjde loss med den sist.

 

Om hon där borta behagar hålla sej på avstånd så kommer jag nog att kunna genomföra min plan.

 

Jag lyckades!!!

Det gäller att vara en smart och snabbtänkt hund som inte fastnar i onödigt koppel.

 

Släpp in mej!!!!

Har jag nu tagit mej hit så ska jag inte brutalt släpas i väg i onödigt koppel.

Blev insläppt, men Siri var inte hemma.

Hon hade rymt med sin matte.

Jag försåg mej i alla fall med hennes mat.

Har inte ätit ordentligt en Skånska flocken gav mej korvmiddag i lördags.

Gick hem och hade tråkigt.

 

Har tagit mej in i Pinnaffären och människovalps Alexander är vänlig nog att stilla min värsta hunger.

Himla tur att jag vet var jag ska gå för att få mat.

 

Utanför Prylaffären.

Vet ni att hela den där kakburken är fylld med alldeles utsökt godis.

Begriper inte varför jag inte fick tömma den.

Nu hoppas jag att matte har den goda smaken att skjutsa mej till den där skogen i morgon.

Måste ju ha stenkoll på alla mina arbetsplatser.



Av Sigge Svamphund - 1 oktober 2015 18:05

Nu är det dags att vara påklädd när jag ska till mina bra arbetsplatser.

I dag så skulle jag äntligen bli skjutsad till den där skogen som jag missade förra veckan.

Verkligen på tiden.

 

Det var på tiden att jag fick åka hit.

Har inte jobbat här sen förra hösten.

Som ni ser så är jag påklädd, nu börjar det vara alldeles för mycket jägaruslingar i skogen.

I dag får de släppa jakthundarna så nu gäller det att välja rätt skogar.

Här var det i alla fall tyst och lugnt.

 

Alla spa ska utnyttjas även små vägspa.

Vattentjuven eller onödiga isen kan ju slå till när som helst.

 

Lika bra att börja jobba.

Kan inte dra runt och vara sysslolös.

Hittade en Champinjon men eftersom den hade sökt medlemskap i PRO är den kvar i skogen.

 

Lika bra att börja kolla alla arbetsplatser inne i skogen.

 

Fast jag var bara tvungen att smälla i mej massor med smaskigt gräs först.

Vissa soter är mycket godare än andra.

 

Hittade några få Blodriskor, men de var fulla med hyresgäster så de är kvar i skogen.

 

Den här bäcken är faktiskt i aukt behov av min omvårdnad.

Inte skött sen förra hösten det är snudd på katastrof.

Grejade mycket med den och är fullt godkänd.

 

Enligt matte är det väldigt vackert där.

Ointressant enligt mej, jag bryr mej bara om vattnet.

 

Nähä såna här Karl Johan ger inget beröm.

Men notera gärna hur snyggt jag placerat markeringskotten bredvid den.

 

Fortsatte att försöka jobba men det var gansa svårjobbat i den skogen också.

 

Hittade lite kantareller och några få Trattkantareller bara.

Men så kom jag på att jag skulle kolla en annan arbetsplats.

 

Jodå, här går det minsann alldeles utmärkt att jobba.

 

Såna här arbetsplatser gillar jag.

 

Bra storlek var det på de Rödgula trumpeterna också.

Jobbade ganska intensivt ett tag.

Grejade mer med bäcken på flera ställen.

Blev tillsagd att inte avge en massa spaskall för matte hade hört skott långt bort.

Har ju hänt ett antal gånger att jag har blivit anklagad av jägaruslingarna för att jaga älgar och sånt

när jag låtit spaskallen eka.

 

Jaha slut på det roliga för i dag.

Dags att gå till min bil igen.

Fanns förövrigt inget mer att jobba med.

 

Tycker faktiskt att jag jobbade bar på den där lilla fläcken där det fanns nåt att jobba med.

Notera gärna att jag prydligt har placerat min markeringskotte i korgen.

Har den faktiskt med mej hem.

Kan vara bra att ha.

 

Det fanns en massa vapenkramare i skogen.

Stod ännu fler bilar än de som syns på bilden.

Såg att ett par av dom stod på pass precis vid vägen med skottlinje rakt över den.

Får vara glad för att de såg skillnad på min bil och rådjur.

Eftermiddagsrundan ägnade jag åt att besöka lite affärer och se till att få nåt att äta.

I morgon ska jag visst få jobba i en annan skog.

Gäller att passa på när det går att vistas i skogen.







Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards