Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 18 september 2011

Svampsökskurs andra dagen

Av Sigge Svamphund - 18 september 2011 18:04

I dag var det ju dags igen för mej att hålla kurs.

När jag skulle åka och hämta Nelly så började det falla hälsovådligt regn.

Kom ganska mycket och matte sa konstiga ord och började med reservplaner.

Inget skoj att vara i skogen om det öser ner, för övrigt så skulle ju jag ha

dött av det.

Men när vi kom till Sagostigen så upphörde det.

Inledde som vanligt med att vakta grindarna.

 

Medan jag väntade på mina kursdeltagare så ägnade jag mej åt att leta kantareller

på åkern igen.

 

Alla har kommit och de samlar ihop sej inför dagens övningar.

Här är det Viktor och Harry med sina människor.

Tyvärr så kom inte Åke idag eftersom hans matte inte mådde bra.

 

Blev en annan del av skogen.

Jag inledde med att ha uppvisning i hur man jobbar som svamphund.

Mängder med trattkantareller har jag hittat här.

 

Nelly njöt så mycket av att rulla sej i mossan att hon blev alldeles suddig.

Alla hundarna fick börja med att träna på det de lärde sej igår.

Kunskaperna satt kvar, de var superduktiga.

 

Jag är ju en mycket hjälpsam hund så här har jag markerat svamp till Charlies

husse Svante.

 

Medan jag hjälpte de andra människorna så de hittade ordentligt med svamp så

tränade matte med Nelly.

Jodå, hon visade framtassarna hon också och markerade trattkantareller.

 

Frej och Shanti trände med sina människor.

Duktiga hundar som snabbt fattade hur de ska göra.

 

Här hjälper jag Viktors husse Björn så han hittar svampar.

Människorna måste ju hitta svamp så de kan hjälpa sina hundar att bli duktiga

svamphundar.

 

Hm, vänder man ryggen till så försöker genast nån annan ragga upp Nelly.

Här är det Viktor som smörar för henne.

 

Det frestar på att vara kursledare och kolla alla deltagare.

Här kollar jag så att allt fungerar bra för matte Yeska och Shanti.

Inga problem där heller!

 

Skogen är lika sagolikt vacker där vi var idag.

Här porlar min älskade bäck.

Självklart så passade jag på att spaa några gånger, stinker ju fortfarande av

äckelschampoo.

 

Frej med matte Pamela är ute på svampsök. De hittade visst en massa svarta

trumpeter alldeles på egen tass!

Bra jobbat!!!!!

 

Så här snygg är Frej.

Alltså jag uttalar mej inte om andra hanar, det är mattes ord.

 

Nelly försöker smöra för Harry medan jag var upptagen med andra viktiga saker

som hjälpa mina kursdeltagare.

 

Det här är lille söte dvärgschnauser Charlie.

 

Frej han gillar min bäck för han provade den idag igen.

Gjorde för övrigt några av den andra också men det hann matte aldrig ta bild på.

Så var det dags för fikapaus för människorna.

 

Jag och Nelly fick varsin macka.

Behövdes energipåfyllning eftersom jag jobbade så hårt.

Sen var det dags för allvar för mina kursdeltagare igen.

Matte gick i väg och planterade ut kantareller som hundarna skulle leta upp.

 

Viktor började och han klarade det galant.

Han passerade nära svampen med sin husse och markerade snyggt.

Bra jobbat!!!!

 

Charile och hans människor hade hittat en hel del svamp de också.

 

Frej och Shanti slappade i väntan på deras tur.

 

Duktig Frej han hittade också svampen utan problem!

Matte stod och blev imponerad varje gång mina elever lyckades så himla bra!

  

Sista hund ut var Shanti.

Jätteduktig och titta noga på bilden eller klicka så den blir större.

Hon plockar svamp!!!!

Jag kan ju det och matte blev superimponerad av Shanti som fint plockade upp

kantarellen och gav sin matte!!!

 

Allt skoj har ett slut.

Min svampsökskurs är över.

Här säjer jag hej då till Yeska, men vi ses säkert igen.

Jag och matte är så imponerade av både hundar och människor som var med.

Alla har varit så duktiga och så intresserade.

Både jag och matte har haft så trevligt tillsammans med er och ni har varit så

duktiga.

För övrigt har matte suttit vid datorn och både rodnat och blivit tårögd över alla

fina kommentarer om kursen både på Facebook och via mejl.

TACK alla två och fyrbenta deltagare för en fantastisk helg!!!

Tack även till Itte Weidman på Sagostigen som låtit oss nyttja delar av

området!

Jag och matte hoppas att vi alla ses igen!!!!!!!!!!

 



 
 
Eva H

Eva H

18 september 2011 20:48

Åh så härligt ni verkar ha haft det!
Blir det (ännu) lite mer fason på Assar så skulle det ju vara attans kul att vara med nå'n gång. (Om det kan ordnas för de andra här också förstås)
Förstår mycket väl att ni fått beröm!
Och att de blir duktiga är väl inget konstigt? Vad skulle de annars bli med dig som lärare?
PUSS!

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Kasper

Kasper

18 september 2011 21:24

Det här har ni gjort bra! Klart ni skulle greja det alldeles utmärkt, vi är inte det minsta överraskade! Grattis säger både jag och matte! :)

http://kasperian2.blogspot.com

 
Ludde

Ludde

18 september 2011 22:58

Du är verkligen superduktig! Förmodligen kommer det inte att finnas en enda svamp kvar däe dina elever dragit fram... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

19 september 2011 09:05

Kanon att vi får hänga på i era skogar nån dag. Får väl vänta tills Vinja slutar att löpa, även om Sigge skulle uppskatta besök av en löptik så är det nog bättre att vänta ;)

Antar att ni har samma skitväder hos er som vi har här. Regn och blåst :(

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se/informatio

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards