Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 6 februari 2011

Tävlingsvinnare och vanlig dag

Av Sigge Svamphund - 6 februari 2011 18:09

Börjar väl med gårdagens tävling.

Visst har jägarna smatat tjära på granen för att locka dit Vilda grisarna.

De flesta svarade rätt och först med rätt svar var Jenny i Kolsva!

GRATTIS!!!!!

  

Det här är vinsten.

Cerat tillverkat av matte, består av grankåda, olivolja och bivax.

Mjukgörande och läkande.

Jag har haft en väldigt vanlig hunddag.

När jag skulle göra morogntoalett så hade jag tur och träffade Dolly.

Hade sällskap med henne, men jag skämdes eftersom jag fortfarande stinker.

Tyckte att hon luktade lite väl mycket på mej, tror inte hon gillar mintstanken.

Efter att ha slappat ett tag så skulle jag ha min långa skogsrunda.  

Jag ansåg att vi skulle ta den här vägen och jag fick matte med mej.

Självklart så letade jag spa men det var full vinter inne i skogen.

  

Men så började det se bättre ut.

Barmark innebär i min värld att jag ska jobba.

Det är precis det jag håller på med på bilden.

  

Visst väl att svamphundsjobbet skulle löna sej!

Ovanligt fina trattkantareller för att vara mitt i vintern.

  

Här sitter jag och markerar ännu fler.

Känns väldigt bra att få jobba igen, dröjer ju inte så länge innan det bir allvar

med murklorna.

Fast jag misslyckades på ett ställe. Grävde och grävde i snön men lyckades aldrig

hitta de svampar jag kände lukten av.

  

Belönade mej själv med att hitta en utsökt spabäck.

Hade mycket skoj i den.

  

Kolla spåren, det finns hopp för min päls!

Lite fler såna här besök och jag kommer att återfå normalt skick och doft igen.

  

Sist jag skulle gå den här vägen så var den skridskobana.

Nu hade den fått lite sand och det gick att ta sej fram på den.

Hade en hel del att pyssla med eftersom det var ganska länge sen jag gick där.

  

Som sånt här viktigt.

Hitta en grankotte och hoppas på att matte ska kasta ner den i spabäcken.

Skitmatte kastade åt ett helt annat håll, men när jag hämtat kotten så hoppade

jag ner i bäcken.

  

Lyckades hitta en sån där hög med gamla bär igen.

Någon åker alltså runt i skogarna och dumpar djupfrysta bär.

Sen blev det mycket underhållande.

En del av er kanske minns att jag hittade en SAAB i skogen för ett par veckor sen.

Det var i slutet på vägen jag gick idag.

Nu kom jag ju ut till stora vägen.

Strax innan den så stod det en bil underligt parkerad.

Med tanke på att Saaben några kilometer in i skogen var stulen så tog matte

reg nr på denna.

I denna bil satt det en person som inte ville synas när vi gick förbi, men matte

tyckte att han såg märkligt bekant ut.

Matte ringde för att få ägaruppgifter för nåt var underligt.

När talsvar berättade namnet på ägaren fick matte roligt.

Den i bilen är sångare i en känd svensk grupp och bor bara en dryg mil från

oss.

Vad han gjorde i skogen lär förbli en gåta, men det har varit en del skumrask runt

denna person.

Så något helt annat.

Jag hade fått kommentar från en ny besökare som funderade över en bild

och om jag verkligen hittat rödgul trumpetsvamp.

  

Rödgul trumpet till vänster och trattkantarell till höger.

Jag känner skillnad på lukten och matte ser skillnaden, att den sen kan

variera väldigt mycket utseendemässigt är en annan sak.

Så visst var det rödgula på den bild som det fundrades över.

I morgon ska min bil besiktigas.

Så kl 13 kan alla mina bloggvänner sätta sej stilla och hålla alla tassar och

tummar ni bara hittar.

Måste bli ett slut på denna eviga följetong med min bil!



 
 
Eva H

Eva H

6 februari 2011 19:18

Nu tror jag nästan du får sluta klaga på snön! För väldigt vad du har mycket mer barmark än vad vi sett här!
Och vi ska sätta nå't larm imorgon till kl 13 och hålla ALLA tillgängliga tummar och tassar och tår och annat vi ev kan komma på:)

http://fyrfotingar.blogspot.com

Sigge Svamphund

7 februari 2011 19:38

Tack, ni måste ha hållit bra för det gick vägen!!!!!!
Snön tänker jag gnälla på tills den försvunnit helt

 
Rudi

Rudi

6 februari 2011 20:38

Haha, säkerhetskoden just nu är fisr här hos dig, och det är just vad jag håller på med som bäst nu till mattens fasa! Kul kod! Liiite barmark har du i alla fall hittat, grabben! Snart nog är du nog i fatt mig! Vi håller tassarna i morrn! Morr!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

Sigge Svamphund

7 februari 2011 19:39

Tack för tasshållningen!
Nu kan jag åka med min bil igen efter alla sorger och bedrövelser

 
Ludde

Ludde

6 februari 2011 21:35

Tack och lov ingen fiskod till mig! Hoppas att du får godkänt på din bil i morgon. Då kan du och matten fira med en smörgås och kaffe i någon barmarksplätt sedan... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

Sigge Svamphund

7 februari 2011 19:41

Det ska bli fika i skogen säjer matte men det får vänta tills det blir lite varmare och barmark överallt

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

6 februari 2011 21:40

Mycke härlig barmark ni fått hos er :) Kul att du kan få börja jobba igen :) Ser att du slite hårt i dina spa gropar för att fixa till pälsen igen ;)

Håller tummarna att din bilklarar besiktningen :)

Verkar vara bra cerat matten gör :) Luktar man kåda om munnen när man har den på ;) Sån skulle jag nog gärna köpa, är dom dyra??

Hoppas ni haft en bra helg :)

http://heratorpetsvinja.webs.com

Sigge Svamphund

7 februari 2011 19:42

Nix man luktar inte kåda inte är de dyra heller 25 kr/st tar hon

 
Boman

Boman

6 februari 2011 21:47

Hurra för barmark! Vi har fortfarande för mycket snö och is i skogen för promenader. Vill ju inte ramla ned, det är berg mellan oss och sjön, högt, långt. Aj!
Det däringa ceratet skulle jag vilja lägga vantarna på, fråga matte hur man gör när man inte bor nästgårds till er och inte hann svara rätt. Tål inte parfymen i vanligt läpsyl och vill inte kleta på mig fårfett från Armens gröna.
Säg till matte att i jag iaf litar 100 på er två när det gäller att skilja trattkantarell från rödgula trumpetsvampar. De är ju helt olika i doft och känsla även om utseendet kan var snarlikt.De är fasligt goda!
Här ska hållas allt som går att hålla. Ska tvinga mannen i mitt liv också, att hålla. Hoppas din bil blir godkänd imorgon, man är lite låst utan, faktiskt.

http://bomanskassar.wordpress.com

Sigge Svamphund

7 februari 2011 19:48

Barmarken är synnerligen sällsynt här ännu.......finns bara en del fläckar tyvärr.
I höst ska ju du få följa med mej och plocka rödgula på superstället och samtidigt se mej jobba.
Är nog höst snart eller????

 
Freja

Freja

6 februari 2011 23:41

Hej du!
Nu luktar du snart karl igen ska du se!!!
Tror att han musikern nog är den som dumpar bär! Liksom istället för att slänga tv-apparater eller så...
Konstigt att det växer svamp nu? Kanske är fel på det där klimatet i alla fall, för det är fasligt vad det är dum vinter hela tiden!!!
Nospussar!!!

http://prinsessanfreja.blogspot.com

Sigge Svamphund

7 februari 2011 19:49

Jo får jag hållas lite till så kommer jag att lukta normalt igen.
Nä muiskern dumpar inte bär, där var det nog frågan om andra märkliga affärer

 
Kasper

Kasper

7 februari 2011 01:02

Skumma sångare, stulna bilar, dumpade bär, tjärade stammar och kantareller mitt i vintern!!!!
Ujujuj - inte många som slår dom upplevelserna, inte! :)

Förresten så har jag också tvingats in under de där strilande munstycket idag! Inte HELA jag visserligen, men nästan halva!
Tvålades in gjorde jag också!!!

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

Sigge Svamphund

7 februari 2011 19:50

Stackars dej Kasper!!!!!
Jo du i mina skogar där händer det saker hela tiden.
Skumma sångarne var definitivt inte ute och vandrade...........

 
strövelstorpslagottona

strövelstorpslagottona

7 februari 2011 01:41

Vadå barmark? Det har vi haft länge här Häromdagen hade vi 8 varma grader, inget Norrland här inte.
pussar

http://lagottoflickorna.bloggplatsen.se

Sigge Svamphund

7 februari 2011 19:51

Hade faktiskt 8 grader jag också samma dag. Matte och Marie höll på och försökte överträffa varndra i temp mellan Skåne och Sörmland

 
Ingen bild

Erica Eriksson

12 februari 2011 02:49

Ja det är mest det att jag själv är konfunderad. Tycker ibland när man sitter å rensar att det dyker upp trattisar som är grymt lika de röd/gula. Har bara plockat trumpeterna en enda gång, men många 100liter trattisar.. Så ibland tror jag bara jag är hjärntvättad! :p Kan tänka mig att trumpeternas friska fruktiga doft kan gömmas undan av trattisarna lite mer distinkta svampdoft... Men området vi plockar trattisar på är enormt, å med mkt svamp så ibland undrar jag om jag inte missat nån plats där det egentligen växer trumpeter.. Vilket vore synd för att jag gillar trumpeterna bättre :D

Men! SÅ till ngt jag är ännu mer imponerad över, hur matte har lärt upp Sigge!? Har du lärt in alla olika sorterna var för sig eller "bara" lärt honom markera all svamp? Har du olika markeringar eller bara en, vilken markering tycker du funkar bäst??
hehe, många frågor!!!

Sigge Svamphund

12 februari 2011 20:24

Nä skilnaden både känns och syns även om de är blandade.
Jag lärde mej väldigt snabbt detta med att markera svamp.
Började med kantareller sen började jag markera allt, men fick bara gois för en del sorter.
Har du själv hund som du tänker lära upp?
Jag och matte kommer ju att ha två svampsökskurser i år. Mejla gärna matte på
vargkramare(a)hotmail.com om du vill veta mera.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards