Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 15 september 2010

Av Sigge Svamphund - 15 september 2010 18:00

Tro inte att det är jag som har kommit på rubriken.

Det är matte, hon påstår att min blogg börjar vara tråkig och tjatig.

Nåt om att det är bara svamp i den nu och just inget annat.

Vadå, det är ju högsäsong för mitt viktiga jobb som svamphund.

  

De här Stolta fjällskivlingarna hittade jag på min sista kissrunda i går.

Aldrig kan jag koppla av!!!

Hörde nåt om att det går snart att kopiera texten och bara byta ut bilderna.

Bara för det så tänker jag berätta om min dag i skogen.

Matte är lite folkilsken efter allt bilstrul och då är hon inte så trevlig. Alltså skulle vi till en skog utan människor.

Nu är det ju väldigt sällan vi möter nån i våra skogar men det händer ju.

Åkte till skogen med all svart trumpetsvamp. Var ett tag sen den kollades.

  

I den skogen bor ju komonstren i sina monsterhagar.

Jag var väldigt försiktig och kollade noga efter monstren.

Matte påstod att eftersom båda monsterhagarna var öppna så hade de flyttat hem.

Trodde jag inte på.

De kunde säkert ha glömt en eller flera kvar som bara väntade på att få sätta

tänderna i en oskyldig svamphund.

  

Jag är inne i en monsterhage och det känns riktigt läskigt.

Tänk om ett monster hoppar fram bakom ett träd?

Klarade mej, inget komonster som upptäckte svamphunden.

  

Firade genom att kasta mej i bäcken och kyla av mej.

Var hård nervpress att ta sej genom monsterhagen.

Men över bäcken kommer de inte så då kunde jag koppla av.

  

Gott om kantareller var det så jag jobbade ganska mycket.

  

Har nåt sjön som jag inte kunnat bada i på evigheter på grund av monstren.

De har i alla fall inte förstört badvänligheten i sjön.

Blev många bad från olika ställen.

  

Sen var det bara svamphundsjobb.

Svart trumpetsvamp i mängder överallt.

Har lämnat massor med såna valpar så jag ska tillbaka igen.

Det är synd att det inte syns på bilden hur brant det är där jag jobbar.

Matte brukar nästan krypa där det är som brantast.

  

Stora fula svampkorgen är full och väger enligt matte ett halvt ton eller så.

Stopp för mer jobb idag alltså.

  

Firade väl utfört jobb med att kasta mej i bäcken för en stunds avkoppling.

Idag har jag och matte i alla fall inte behövt åka till Eskilstuna.

Men i morgon ska ju bult¤#"¤ hämtas och dit.

  

Den här bilden fick matte via mail igår.

Kanske vore en lösning istället för att jaga efter en bult och folk som kan skruva.

Finns säkert nån sysslolös människa som kan sitta där när jag ska åka till mina

skogar eller andra viktiga ställen.

Så avslutningsvis.

Någon frågade efter film där jag letar svamp.

Matte filmade mej i måndags, men den har hon glömt att ladda upp och dessutom

så säjer hon en massa konstiga saker på slutet eftersom marken var svart av

trumpeter.

Men här är en film tagen förre eller förrförra hösten när jag markerar både

kantareller och trattkantareller.

&hl=sv_SE&fs=1&">&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="304">



Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards