Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 7 september 2010

Tråklingon

Av Sigge Svamphund - 7 september 2010 18:08

Idag skulle det plockas tråklingon.

Åkte till Eskilstuna tidigt för att hämta mattes mamma och skaffa bromsar till

min bil.

Igpr sa de att det fanns såna hemma när matte ringde och frågade.

Men det fanns det inte alls!

Hämtade i alla fall mattes mamma och åkte till skogen.

  

Dessa långsamma människor!

Jag har hittat en massa svart trumpetsvamp och aldrig behehagar de komma.

La mej och slappade i väntan på dom.

Men sen kom de och tog hand om svampen.

Jobbade mer som svamphund och idag fick mattes mamma ta alla svampar.

Matte den slöa människan är inte klar med orkningen av alla sen igår.

Sen var det bara tråklingon på programmet.

Ok, lingon är gott med en typisk mänsklig tråksysselsättning.

  

När jag försökte göra en arbetsinsats så blev det bara fel.

Jag lyckades slita upp allt ris istället.

En gång så drog jag upp en liten tall av bara farten.

  

Uttråkad var ordet.

Tacka vet jag svamphundsjobb då händer det lite istället för tråklingonen.

  

Men så blev det bra för människorna skulle ha kaffepaus.

Perfekt för jag fick självklart en egen macka.

  

Utsökt var den.

Men jagg gjorde ett stort misstag.

I min värld är ju sallad oätligt och nu råkade jag få i mej ett salladsblad utan att

märka det.

Bara väntar på det magonda som salladen säkert orsakar.

Sen plockades det ännu mer tråklingon.

  

Tänk om människorna kunde fatta att såna här små tandpetare är mycket viktigare

än lingon.

Kämpade hårt men hade ingen framgång.

När tråklingonen var slut så skulle det tittas efter mer nån annanstans.

Jag passade på att utföra en del svamphundsjobb bland annat.

  

Mattes mamma ska nog bli svampfotograf när ho.n blir stor.

En massa kremlor som håller på att fastna på bild.

  

Det här är stigen på min Sörmlandsledsetapp.

Inte speciellt bred.

  

Men kolla skylten som står efter stigen.

Var väldigt länge sen det var nån väg här.

I bakgrunden så syns början på min och mattes andra etapp.

  

Dagens absoluta höjdpunkt.

Passerade jägarnas tillhåll jaktstugan och jag kunde ÄNTLIGEN rulla tunna igen.

Behövdes verkligen efter alla tråklingon.

  

Närmaste jag kom vatten idag.

Min nästansjö håller på och försvinner.

Måste komma en massa hälsovådligt regn.

  

Skam den hund som ger sej.

Tråklingonplockningen är klar och mattes mamma fixar nåt med koregn och svampen.

Men tro inte att hon ser den fina pinnen som jag lagt där.

Undrar om man kan skicka människor på kurs i att förstå utarbetade svamphundars

behov?

Sen efter skogen så blev det Eskilstuna igen.

Nu hade det kommit bromsar till min bil så matte handlade såna.

Så åkte vi hem och släppte av mej och matte så mattes mamma fick tillbaka sin bil.

Min bil har matte ställt hos grannen och troligen får den nya bromsar ikväll.

Mycket bra ifall jag behöver skjutsas till nån skog eller så.




 
 
Fru Nilsson

Fru Nilsson

7 september 2010 18:40

Underbart med hundperspektiv. Själv är jag nybliven hundägare,igen, varit utan i sex år. Vi hittade också svamp häromdagen. :)

http://uddebo.bloggsida.se

 
Hillman och Illerson

Hillman och Illerson

7 september 2010 19:25

Jaså, det blev dåligt med svampjobb idag, ja, ja det är så med tvåbeningar de ska fylla föråden till vintern. Vi har oxå vart ute i samma ärende men hur det gick får du veta i morgon.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Rudi

Rudi

7 september 2010 20:06

Hur tråkigt kan det va? Bromsar och lingon på samma dag!Och du, Sigge, tur du skrev att det var en macka du åt, jag tyckte det såg ut som blomkål!! Attans, vilka gaser du skulle ha fått då :-)))

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Eva H

Eva H

7 september 2010 22:45

Ärligt talat lille gubben - jag tror INTE du dör av ett salladsblad!
Då är nog risken större att du dör av leda om matten ska vara så där tråkig:)

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Ludde

Ludde

7 september 2010 23:13

Skönt att du äntligen får bilen i ordning. Hoppas att dom inte ska plocka fler lingon nu. Det måste väl vara bättre att plocka svamp när du är med. Mackan såg ju okay ut i alla fall... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Kasper

Kasper

7 september 2010 23:51

Hihi, den där skylten var rolig - kanske jag ska ta en bild av min "mötesskylt" också, nån gång.

Håller tassar för att salladsbladet inte ska göra dig alltför illa!! Vad TÄNKTE hon på, din matte!!???

Hoppas din bil är okej nu. Kan också tala om att jag har haft en riktig tråkdag! Absolut ingenting alls att skriva om.

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

 
Timse och Ina med matte

Timse och Ina med matte

8 september 2010 07:57

Nu har vi äntligen tid att kolla in här igen, matte har ju varit bortrest i helgen och tiden har inte riktigt funnits... Vad kul att besöka min minaityr Kasper, ni såg ut att ha en finfin dag!

Gottit med lingen men oj så pilligt att plocka, det har inte min matte ork med... hon vill hellre plocka svamp men just nu har det varit ont om det, uppbökat av vildsvinen är det överallt där vi annars brukar hitta och sen har det inte funnits tid att ta sig till skogarna längre bort så vår svampkorg ekar tom....

Ha en fortsatt fin vecka!

http://timsevimse.blogg.se

 
Mattis och Malte

Mattis och Malte

8 september 2010 09:01

Dessa människor... Att de aldrig kan fatta vad de viktiga grejorna i livet är!

Hoppas inte salladsbladet har gett dig några allvarliga bestående men! Själv fick jag tårta igår - knäckebröd med tjockt lager leverpastej, blodpuddingstärningar och kycklingköttbullar. Jag fyllde nämligen 8 år! Frukost på sängen fick jag oxå - det skulle man minsann få varje dag tycker jag!

Ha en fin dag! /Mattis

http://cockerbusen.bilddagboken.se

 
Ingen bild

Kajsa & Co

8 september 2010 15:41

Voff! Människor kan verkligen vara Såååå ur tråkiga i bland och så trög-fattade, Det tycker jag min matte är.
Hon verkar inte förstå att det roligaste som finns är att bada i bäcken vid flygfältet (hon klagar alltid att det luktar dy och att jag blir alldeles gulbrunsmutsig i pälsen efter att badat där, eller att hon får sitta där och fiska upp mina bollar jag sänker i bäcken för 20e gången på en dag. Sen gnäller hon att undra, Hur många hundra har du kastat bort här i bäcken Kajsa? säger hon, då det är bollar som sjunkit och hon inte hittat dem, Jag själv tycker det är faktiskt inte mitt fel att hon är klantig och inte lyckas få upp mina fina bollar ur vattnet, jag trodde alla mattar kunde fiska bollar ut bäckarna eller sjöarna, det bör ingå i deras utbildning eller vara medfött att fiska upp bollar ur vattnet till hangarhundar :) Sen brukar jag säga till min matte, vadå nya bollar brukar komma med posten på något magiskt sätt, fråga mig inte hur, men det kommer paket med mattes namn och nya fina bollar att kasta & för mig att sänka i vattendragen :)

Usch! sallad....man blir sååå sjuk av det, krävs minnst 10 grisöron för att häva den förgiftningen Min matte försöker lura i mig giftiga otäcka morötter, för hon hört att det är nyttigt för vovvar med allergier/hud & pälsproblem....men så lättlurad är jag inte matte, kan du fet glömma hur du än gömmer morötterna i min mat vare sig de är kokta eller rårivna så petar jag bort dem.

Grattis på 8 års dagen hälsar vi till Mattis här uppe :) Tass på er alla & var rädda om er!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards