Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 11 februari 2010

Av Sigge Svamphund - 11 februari 2010 17:44

Ha,ha jag fick en MYCKET bra avslutning på gårdagen också.

När jag gick ut sista gången så öppnade min favoritgranne sitt fönster och ut kom det en påse med grisknorrar!!!!

Åt genast upp en i närmaste snödriva.

Matte pratar om att jag kommer att få (o)vanor.

Inte alls, favoritgrannen jobbar i en affär med människomat.

Nu har de börjat sälja både grisöron och grisknorrar i lösvikt där.

Självklart måste ju jag proväta sortimentet så det är till belåtenhet.

Idag så följde Jolina med mej till skogen igen.

Matte hade planer på att vi skulle till Bäverbäcksskogen, men hon ändrade sej när vi såg hur gröna männen åkte in där med sina hemliga bilar.

I stället blev det samma skog som i måndags.

  

På väg ut i skogen och vi har en intressant diskussion om vad vi ska hitta på för skoj.

  

Jolina tog ett litet isrejs.

Såg att hon kollade pimpelhålen men de var frusna så jag stannade på vägen.

Sen ägnade vi en stund åt vanliga hundgöromål och skoj bus.

Men sen..............................

  

Vanlig sörmlänsk skog begravd under snön eller?????

Jodå, bara det att någonstans inne i skogen finns Jolina.

Hon bara stack snabbare än blixten och var borta.

Ingen reaktion hur mycket matte än ropade och visslade.

Tiden gick och matte var både orolig och arg.

Hundar på rymmen i skogen är INTE kul enligt henne.

I skogen finns ju hundförbjudna järnvägen, även om det är ganska långt från stället

där Jolina försvann.

Dessutom är det lätt att fastna med halsbandet, möta sur vilda grisgalt, bli

sparkad av grinig älg och allsköns andra faror som matte stod och tjatade om.

När matte bestämt sej för att ringa till hennes matte för att tala om att Jolina

var borta då kom hon tillbaka.

Hon var borta en halvtimme och det är enligt matte 29 minuter och 59 sekunder för mycket.

  

Det var en mycket trött Jolina som visste att hon gjort fel.

Hon kröp runt och försökte se oskyldig ut.

Jag hjälpte självklart till att förstärka hennes oskyldighet.

Ingen kan väl tro att hon varit på rymmen.

Vi ägnar oss ju bara åt snörullning.

Av någon märklig anledning fick Jolina ha onödigt koppel en bra stund sen.

  

Sen fick hon vara utan sitt onödiga koppel.

Det tar på hundkrafterna att rymma och ta sej fram i snö är minst 60-70 cm djup.

  

Detta är ingen brottningsmatch.

I stället så dansar vi en vårdans som motgift till Torstens snödanser.

Självklart sjöng vi kampsången under dansen.

  

Här berättar jag för Jolina att när snön försvinner då kan man gå vägen på andra sidan

snövallen och där finns det spabäckar, ibland skoj fynd och långt bort

ytterligare en sjö.

Jag har fyra sjöar i den skogen.

  

På väg tillbaka så bestämde jag mej för att kolla om det skulle finnas några fynd

vid fiskarnas bod.

Försökte få med Jolina, men hon visade alla tecken på att vara väldigt trött.

  

Fyndade en pulka.

Tyckte att jag skulle ha den och ge till människovalparna.

Skitmatte, jag fick inte alls stjäla långtidslåna pulkan.

Nu kommer det att dröja flera veckor innan Jolina ska följa med mej i skogen igen.

Nästa vecka går nån annan ut med henne, så är det sportlov så hennes lillhusse

är hemma och annat.

Men kanske, kanske att snön har börjat försvinna när det är dags igen så vi

kan vara ordentligt i skogen.

Som avslutning får ni se en kort filmsnutt på lite bus från dagen.

Men blunda gärna när hon slänger mej i backen!


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards