Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 11 januari 2010

Av Sigge Svamphund - 11 januari 2010 17:40

Idag skulle jag ju få göra nånting som jag aldrig gjort.

Funderade en del på vad det var medan matte skrapade bilrutor och sa fula ord om vinter och kyla.

Sen åkte vi.

Begrep ingenting för det var vägen till Eskilstuna, där har jag varit en miljon gånger eller så.

Men inget stopp hos hennes föräldrar, inte hos människovalparna och ens en tråkaffären med människomat.

Så började jag ha mina aningar om vad som väntade.

  

När vägen såg ut så här då stod jag i baksätet och pep och ylade.

För nu visste jag minsann vad som väntade.

  

Äntligen ut ur bilen.

Den här stigen leder till stället där mattes föräldrars båt ligger.

Åka båt innebär ön och massor med badande.

Självklart så trodde jag att det skulle vara sommar med öppet vatten i slutet av

stigen.

  

Nähä, skulle inte den vägen.

Här är jag på väg ut på Mälarens is.

  

Hela Mälaren ligger framför mina tassar.

Långt bort på andra sidan så ligger nåt som heter Västerås.

  

Ganska suddig bild pga lite för myclet zoom.

Men de fryser tydligen i Västerås också för det är värmeverket som bolmar.

  

Gjorde ett fynd på isen.

Massor med lila papper som jag gensat förvandlade till remsor av hanterbar storlek.

  

Här är mattes föräldrars lilla ö.

Visst ser huset varmt och inbjudande ut?

Jag hade mest bekymmer om varför det inte gick att bada.

Där jag springer på berget har jag en av alla utmärkta badplatser.

  

Fågeln som vaktar ön fryser nog för den var alldeles inbäddad i is.

  

Gick en sväng på ön.

Jag vet att min fender brukar ligga i växthuset.

Skitmatte vägrade öppna så jag fick kolla.

  

Men bra hund reder sej själv.

Det satt en kvarglömd fender i bryggan.

Jag slet hårt men fick tyvärr aldrig loss den.

  

Matte är som sagt frusen.

Hon tycker inte att det ser ett dugg inbjudande ut att besöka dasset.

Jag ägnade mej åt en massa isrejs och matte åt det hon hade åkt dit för att göra.

  

När det blev kallt så blåste det.

Hela ön är alltså full med såna här vackra isformationer.

Var glada att jag inte visar alla hundra bilder som matte tog!

  

Den här bryggan inbjuder inte precis till sol och bad nu.

  

Till och med trädgrenarna har täcks med is.

  

Detta ser ut som en glad figur.

Som sagt det finns mängder med såna här bilder och nån dag ska matte lägga

upp ett gäng på sin hemsida.

  

Så var det dags att gå tillbaka till fastlandet.

Där jag springer så brukar jag åka båt.

  

Så här ser ön ut från den lilla viken som man passerar.

  

Tillbaka på fastlandet så hittade jag båten jag brukar åka med.

Tänkte att om jag grävde bort snön så skulle det kanske gå att använda båten

och bli badsäsong.

Kändes mycket underligt att vara på ön utan att kunna åka båt och bada.

Har ju som sagt aldrig varit där på vintern tidigare.

  

Lyckades göra ett fynd till.

Vid stigen så låg det en gammal hink.

Ok den var platt men jag hade mycket skoj med den i alla fall.

Sen åkte jag tillbaka till Eskilstuna.

Där hamnade jag hos mattes föräldrar.

Mycket trevligt för de bjöd på lunch.

  

Jag serverades pasta med köttbullar och ostsås.

Utsökt gott!

Dessutom var jag hungrig efter allt grejande på ön och isen.

Sen ägnade jag mej åt att utforska centrala Eskilstuna.

Matte skulle ett ärende till min bloggpolare Rudis mattes jobb (biblioteket).

Medan matte var inne där så passade jag mattes mamma.

Enkelt jobb för hon är lättpassad.

Gick en promenad också.

Det luktar så intressant överallt.

Så var jag tillbaka hos mattes föräldrar.

Medan människorna drack kaffe så somnade jag under köksbordet.

Tog på krafterna med alla nya grejer idag.

Hoppas att ni orkade igenom alla bilder, det blev nog lite för många.



Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards