Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 22 juli 2009

Bara svamp

Av Sigge Svamphund - 22 juli 2009 18:08

Har inte så mycket att berätta om dagen.

Den har mest bestått av en massa svamphundsjobb.

Började dagen med att vara i en skog som jag inte besökt på länge.

Jobbade hårt och kantareller var det gott om.

Men så..................

Jag markerade och markerade igen.

Matte påstod att jag hade hjärnspöken för det fanns minsann ingen svamp där.

Vad är detta då om inte svamp?

Rekordtidigt för det är årets första trattkantareller!!

Undrar när den där människan ska lära sej att jag alltid har rätt?

Fast hon påstår att det var kantareller hon tittade efter.

Trattisarna borde dröja minst en månad till med att visa sej.

Eftersom det gnälls så mycket om att det bara finns kantareller i skogen så nosade jag upp några såna här också.

Det är Blek taggsvamp.

En mycket god svamp.

Matte var så glad över att hitta annat än bara kantareller som hon börjar tröttna på.

Efter skogen så åkte jag till före detta grannar till mej och matte.

Matte lämnade av massor med kantareller där och jag busade en massa.

Mycket trevligt.

Tyvärr inga bilder eftersom klantmatte hade kameran i bilen.

På väg hem så stannade matte vid en liten skogsbacke och jag fick jobba igen.

Ännu mer kantareller.

Begriper inte vad hon håller på med.

Först lämnar hon ifrån sej tio liter och tycker att det är så skönt att slippa rensa, sen ska det plockas mera?

Mänskligheten är märklig.

På eftermiddan så gick jag till sjön för att få mina dagliga simturer.

Hittade kantareller igen och faktiskt en Karl Johan.

Badade massor som vanligt.

På väg hem från badet så hade jag tur.

Hittade en vägkon som jag brottades mycket med.

Var ju länge sen jag hade tillgång till nån sån.

Fast jag begriper inte varför förbipasserande människor tittar så konstigt när jag brottas med den.

Är väl fullt normalt att greja med vägkoner eller?

I morgon hoppas jag att jag kanske gjort lite mer än bara jobbat som svamphund.

Känner mej lite tjatig just nu.

 
 
Rudi

Rudi

22 juli 2009 19:43

Det är väldigt vad du jobbar hela tiden. Jag är i semesterstämning och slappar och roar mig mest nu. Min matte och husse missade både Torgdagen och Jordbrukets Dag i år, tyvärr. Matte var på jobbet i stället. Men en annan gång ska jag hålla utkik efter dig och din matte!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

22 juli 2009 20:15

Låter jättebra! Kan hjälpa dig så gott jag kan.
När det gäller blogg så är deras inte lika bra som din. Man får ingen avisering om nya kommentarer och det finns inget fält för att fylla i sin webbadress och mail. Så jag tycker du ska behålla denna som blogg, och bara ha sidan på den andra.

http://www.kattarina.se

 
Hillman

Hillman

22 juli 2009 20:40

Du må tro att matte är avis, på alla goa svampar ni hittar. Din matte sa något om att det skulle finnas på fjällsidor, ja nu har vi åkt över fjället och matte hade kameran med men då var det dis så det hade inte blivit någe bra som matte säger. Fjällen är lite kala här och väldigt branta, "väggen" om den är bekant är nog inget som svamp växer på mera någon sorts stenmossa.

Här regnar det igen så nu blir det till att slappa igen.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

22 juli 2009 21:02

Klart att det är helt normalt att leka med vägkoner! Det gjorde min matte en gång har jag hört. Hon sj
älv skyller på alkoholhaltiga drycker och ungdom....

Mattes saft av älggräs var färdig idag. Den luktade skumt. och smakade ännu skummare. Nästan som aceton. Tror det beror på att klantarslet förvarat saften i en zinkhink (aluminium?). Vi fick hälla ut all saft...

http://www.kattarina.se

 
Timse

Timse

22 juli 2009 21:22

himmel trattisar redan... du är allt duktig du! min matte hälsar att hon är lite avis, hon hittar knappt inga kantareller vilket är hennes favvosvamp, bara grynsopp hittils.

Ina hälsar att agility är kul, kommer en film på det senare ikväll.

http://timsevimse.blogg.se

 
Ville

Ville

22 juli 2009 22:34

Du är inte tjatig Sigge, det är alltid spännande att se vad du hittar i skogen.Nu kommer det ju nya svampar men trattkantarellen var tidig...men det har ju regnat en hel del så varför inte..
Vägkonen stod väl egentligen bara där för att du skulle leka med den eller???
Ha det gott imorgon och hitta en tjej i skogen istället för svamp då blir det ännu mera spännande.
Hälsa matte från min matte!!

http://marno.bloggagratis.se

 
Bamse och Vaalle

Bamse och Vaalle

23 juli 2009 07:08

Ja du arbetar och arbetar, fast duktig det är du. Vi gör inte annat än slappar och badar. Vi har till och med fått ta oss en simtur i älven, så varmt har det varit. Idag åker vi ju till stugan så då har mn badet vid knuten. Ha det så bra

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
Truddelutt

Truddelutt

23 juli 2009 08:41

Redan?! Ja det var tidigt!!!
Och förresten? Hur kan man någonsin tröttna på kantareller?? :)

Ha en bra dag!!

http://truddelutt.bloggagratis.se

 
Ingen bild

malte o snokis

23 juli 2009 12:07

å den som ändå fick tröttna på kantareller...lyckliga matte!
va duktig du är som hittar säkert årets första trattisar!
konen såg ju rolig ut fast den är alldeles för stor för oss o leka med...kanske krypa in i?

 
Hunden Liza

Hunden Liza

23 juli 2009 14:20

Trattisar redan? Snacka om tidigt. Uj vad du är duktig på att hitta svamp. Längtar till helgen då det får lov att bli lite svampletande för vår del vid husvagnen.

http://hundenliza.blogspot.com

 
Sacco

Sacco

23 juli 2009 14:39

Tröttnar på kantareller?? Matte svimmar nästan!! Hon har bara fått ihop till en liten ynklig kantarellsmörgås.. Idag när hon lade spår klev hon visst över ett par stycken utan att se dem berättade Petra som gick spåret sedan..

http://sacco.bloggagratis.se

 
Kicki, Jolly och Skorpan

Kicki, Jolly och Skorpan

23 juli 2009 18:02

Det var ett tag sen din fina blogg besöktes. Blir alldeles mållös av alla kantareller ni plockar. Här fick vi ihop till en macka för några dar sen. Snacka om att bli avundsjuk. Får nog lov att lära Skorpan också att leta svamp, för Jolly intresserar sig bara mest för trattisarna.
Kram på er och ha det fortsatt bra i svampskog och spagropar. Det förstnämda mest riktat till matte.

http://www.travarens.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards