Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 6 juli 2009

Ingen vettig rubrik

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2009 18:01

Nä just det jag kom inte på någon bra rubrik idag.

Har haft en ganska normal hunddag.

Av och till så kommer det hälsovådligt regn men jag har slupit vistas ute i det.

När det inte regnade så var jag i en av alla mina skogar.

Ägnade ganska mycket tid åt att försöka hitta vettiga spagropar.

Tyvärr så såg de allra flesta ut som den bakom mej.

Alldeles uttorkade och obrukbara.

Men jag hittade i alla fall ett par stycken som gick att göra lite inpackningar i.

Jobbade väldigt mycket som svamphund.

Nu ploppar det upp kantareller överallt i kanterna av vägar och stigar.

På ett ställe så växte det kantarellvalpar mitt på vägen.

Mycket trevligt detta eftersom det innebär mycket gott godis till mej.

På väg tillbaka så träffade jag ett par små Lakelandterriers som jag möter ibland där.

De två tål inte mej utan ska alltid skälla ut mej.

Jag pysslade med mitt och letade upp några kantareller och en bra pinne.

När jag inte brydde mej om alla utskällningar så började de andra två att slåss med varandra!

Männskorna lyckades knappt prata med varandra eftersom jag skulle skällas ut.

Smultron är gott hundgodis!

Bjöd mej på massor i skogen och trodde självklart att jag skulle få även dessa.

Men inte, de skulle minsann matte ha.

Dagens kantarellskörd.

Det är mer än vad det ser ut.

Matte håller ju stenkoll på hur mycket vi plockar av allt så tre liter var det med hem.

Trodde jag skulle serveras svampmacka men inte.

Nä nu ska det helt plötsligt stoppas i burkar, konserveras och sparas till vintern.

Snålt!!!

Fast ok, det är ju gott med svampmackor, sås, stuvningar osv i vinter också.

Detta är gårdagens pors och skvattram.

Flyter runt i en massa olja.

Fem timmar senare.

Efter ett antal timmar i ugnen, silning och upphettat igen så ser det ut så här.

Ska enligt nåt recept matte fått hjälpa för att hålla mygg, knott o sånt väck.

Matte blir ju inte myggbiten men ska testa om den även håller fästingarna borta.

Luktar i alla fall väldigt gott av skog och myr.

Jag har faktiskt frångått mina rutiner idag!

Inte en endaste simtur på hela dagen!

Har inte varit i näheten av nån sjö.

Men i morgon ska jag ändra på det.

Då ska jag ut och simma igen har jag bestämt.



 
 
Kasper

Kasper

6 juli 2009 19:43

Du tar väl med nån burk myggmedel till Skottvång, va? Be matte packa ner i ryggan! Om det får rum bland att köttbullar och korvar och sånt, förstås. :) Och det där som ska överlämnas under bordet, mens vi vaktar.
Vi har också hittat kantareller. Säkert nån halvliter...

http://www.belof.se

 
Hunden Liza

Hunden Liza

6 juli 2009 20:34

Ohhh, mycket spännande med myggsalvan hälsar matte. O Visst är det skönt det blivit lite svalare väder.

http://hundenliza.blogspot.com

 
Myrra

Myrra

6 juli 2009 21:26

Oj, en sån massa gosaker - och spännande salva också! Min matte gör ringblomssalva och tigerbalsam mest. Här är det jättemycket mygg men matte brukar inte behöva något myggmedel - dom biter bara husse!:)

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
Bamse och Valle

Bamse och Valle

6 juli 2009 21:27

Skönt att ni har fått regn. Våran Matte på att det inte regnar hos oss. Men hon skall ju vara glad för det, nu verkar ju insekterna nästan försvunnit. Hon har bara fått prova Tjärsalvan en gång, med bra resultat. Hoppas du har det bra, nu trivs vi i det svala vädret. Ha det

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
Ville

Ville

6 juli 2009 21:54

Idag har jag varit svamphund åxå...
Ingen Åskar ännu och det är varmt och kvavt. Bara lite duggregn som kunnat kvitta sa matte....tills jag visade henne svamparna!!

http://marno.bloggagratis.se

 
Ludde

Ludde

6 juli 2009 22:36

Har tittat längs hela trottoaren men inte sett en enda kantarell. Får nog leta på Ica istället.

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Tessan med "pälsbollarna"

6 juli 2009 23:25

Men jag vill oxå hitta mer kantareller...men det värsta är att jag vekligen HATAR att rensa dom....kom jag på när jag hittat några för 2 veckor sedan....SMultron är mumsigt tycker både jag och mina odjur...Salvan ser spännande ut.
Natti natt!

 
Torsten

Torsten

7 juli 2009 10:04

Hoppas du får bada idag, Sigge! Salvan verkar ju väldigt intressant, minsann....

http://www.prinstorsten.bloggagratis.se

 
Älsa & Ästher

Älsa & Ästher

7 juli 2009 15:27

Men vad stora dina kantareller är..vi har bara hittat mini kantarellvalpar vi=)
Hoppas du fått bada idag då...det har inte vi..det bara regnar hos oss..matte tycker det räcker med den varan nu...oss kvittar det vi gillar regn=)

http://leonland.bloggagratis.se

 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

7 juli 2009 16:11

Stackare som inte fick bada! Hoppas du får ta igen det imorgon!

http://www.kattarina.se

 
Hillman

Hillman

9 juli 2009 11:02

Vad mycket kantareller bor du i en svampskogen, matte är så avis. Sen är din matte duktig på växtnamn, matte måste slå upp allting i en bok. Du har tur som har en matte som kan göra salva som inte är en massa äckel päckel i. Vi har ingen sån salva förutom de matte köpt förstås. Tasssalva som hon köpt på marken av nån klok gumma.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards