Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 8 september 2011

Av Sigge Svamphund - 8 september 2011 18:09

Tråkmatte inbillar sej att hon börjar må bättre.

I dag tänkte hon orka med en annan skog och en lite längre runda.

Perfekt.

Jag skjutsades till ungefär där min Sörmlandsledsetapp börjar.

 

Perfekt början.

Sörmlandsleden har förvandlats till ett stort spa på en del sträckor.

Mycket spa blev det..........

Jobbade självklart också.

Tråkkantareller och en del svart trumpetsvamp.

 

Jag finns faktiskt mitt i bilden.

Sitter och markerar svamp och matte är orolig för att jag ska ha hittat ett hav

med Svart trumpet eller så.

 

Hade ju hittat snygga Karl Johan så jag fick mycket beröm för väl utfört jobb.

Fortsatte att jobba och spaa.

Hittade några tusen nya spagropar till min stora glädje.

 

Min lilla nästansjö var perfekt.

Simmade mycket i den.

 

Passerade min fyndhörna i skogen.

Men se där fick jag inte fynda idag, sist jag var där så blev jag ju stucken av

en ondsint geting och svullnade våldsamt vid ena ögat.

Får vänta ett tag med att leta nya fynd där.

 

Som sagt det är blött i mina skogar.

Detta är en alldeles ny svampart.

Undervattenskremla har jag tänkt döpa den till.

Växte långt ner under vattenytan.

Fast matte påstår att det är en drunknad tegelkremla, äsch hon ska inte lägga sej

i mina mykologiska fynd!

 

Här har jag span på något.

Jag lyssnade och vädrade.

Matte stod berädd med kameran i väntan på att det jag märkte skulle komma.

När hon bestämt att inget skulle komma och stängt av kameran då.................

Hälge, Hälga och två älgvalpar sprang förbi!

Hörde många fula ord om den avstängda kameran, inte ofta man får se hela

familjen Hälgesson samlad.

 

Återgick till mitt viktiga svamphundsjobb.

Här har jag hittat en massa trattkantareller och använder min kotte som

markering.

 

Nästan vid bilen och jag har jobbat ihop en bra skörd tycker jag.

Gick bara en kortrunda på ungefär fyra kilometer idag.

Matte var så stolt för att hon orkade med den, att den tog ungefär dubbelt så lång

tid som vanligt är en annan sak.

Men det går framåt, hörde nåt om att snart då kan vi gå våra vanliga långrundor.

Eller snart matte ska äta klart medicinen först innan milpromenaderna blir av.

Satte mej i min bil och skulle bli hemskjutsad.

Hann ungefär hundra meter när matte tvärnitade.

 

Kolla dikeskanten!

Inte ens hälften av alla tråkkantareller fick plats på bilden.

Svampkorgen var full men matte hittade en kasse i bilen som fylldes.

Kom hem med en trött matte som mest har slappat i soffan sen.

Hoppas hon orkar med nån annan skoj skog i morgon.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards