Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 21 september 2010

Bara vanliga hundgöromål

Av Sigge Svamphund - 21 september 2010 18:02

Tro inte att mattes virrighet upphörde med mitt försvunna och återfunna onödiga koppel igår inte.

Nädå, hon skulle rensa svamp trodde hon och då var hela stora överfulla svampkorgen försvunnen.

Alltså inleddes jakten på den.

Hon letade och letade men korgen med innehåll gick inte att hitta.

Men gissa tre gånger var den återfanns!

Just det, hon hade glömt den i bilen så den stod i bagaget.

Svampen fick bo på balkongen i natt och belv omhändertagen i morse istället.

När det var klart så skulle jag på mina dagliga skogsrunda.

Blev skjutsad till en skog där jag inte varit på ett tag. Just nu så besöks mina

skogar nästan enligt schema för att alla ska hinnas med.

  

I natt kom det massor med hälsovådligt regn, men det har haft en positiv inverkan

på alla spagropar.

Sist var det torrt här men nu fanns det ljuvligt lervatten.

Jobbade en hel del också.

  

Ibland när jag jobbar måste jag vara övertydlig.

Jag markerade, matte påstod att jag ljög, jag markerade ännu mer, hon anklagade

mej igen för lögner.

Alla ser väl trattkantarellerna bredvid den normalstora grankotten eller?????

Om nu människan kunde lära sej att använda sin urusla nos så skulle det faktiskt

underlätta för mej!

  

Tänkte greja en massa i bäcken, men det var så lite vatten i den att jag avstod.

  

Gick till den här sjön istället.

  

Matte som inget begriper påstår att detta är beviset för att det börjar vara

kallt i vattnet.

Jag har ganska mycket kropp ovanför vattenytan.

Det är inte alls kallt bara skönt och uppfriskande!

Gick ganska långt efter sjökanten så jag varvade jobb med bad.

  

På ett ställe så finns det en termometer.

Nu hängde den i ett träd men matte stoppade den i vattnet en stund.

Det är nästan 9 grader i vattnet, alltså perfekt badtemperatur.

Efter alla bad så jobbade jag intensivt.

Hittade mängder med Svart trumpetsvamp på alldeles nya ställen.

Blev snabbt full korg (som vanligt).

  

Men även hårt arbetande svamphundar måste ju koppla av.

Hittade "min" tunna så jag rullade tunna ett tag.

Perfekt avkoppling.

  

Som vanligt har jag och matte skilda åsikter.

Jag tycker att vi ska fortsätta på Sörmlandsleden och matte vägrar.

Inom en snar framtid så ska jag få gå hela min etapp och kolla att allt är ok inför

vintern.

Om ni tycker att jag dräller runt ofta på Sörmlandsleden så stämmer det.

Etapp 22 som jag och matte har är 16 kilometer, fast vi delar med en annan så

det är 8 kilometer som är våra.

Så finns det ännu fler etapper i mina skogar så det är därför jag ofta är på den.

Men idag fick jag ge mej, bara att vänta på den där heldagsvandringen istället.

  

På väg mot bilen så hittade jag detta.

Någon hade plockat Blek taggsvamp men tydligen ångrat sej och lagt svampen

på stubben.

  

Nu har jag bråttom.

Matte har upplyst om att det kommer att börja regna snart.

Tänkte absolut inte skadas av nåt vidrigt regn inte!

Struntade till och med i att bada i andra sjön.

Hade tur för när jag satt mej i min bil då började det att regna.

Resten av dagen har jag mest slappat och hållit tassarna för mattes mamma.

Hon har varit hos människoveterinären idag och opererat en ond fot.

Så nu är det gips och kryckor i många veckor.

Jag och matte får nog bistå med diverse hjälp framöver.

Imorgon har jag hört att det visst är dags för en trevlig dejt.

Var ju ett tag sen jag dejtade.

 
 
hanna

hanna

21 september 2010 18:34

i thought that was poop! hahah! jag gillar din blogg :]

http://www.metrobloggen.se/hannasegfelt

 
strövelstorpslagottona

strövelstorpslagottona

21 september 2010 18:44

Ja jädrans vad du är duktig på både svamp och spa. Hoppas solen lyser på dej idag.
solpussar

http://lagottoflickorna.bloggplatsen.se

 
Elba

Elba

21 september 2010 20:04

Små svampvalpar är aldrig lögner :)

http://www.skuttispanieln.blogspot.com

 
Rudi

Rudi

21 september 2010 20:46

Attans fin sjö det där! Tänk att din senil-matte kom på var svampkorgen var till sist! Bra jobbat, matten!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Buttons

Buttons

22 september 2010 01:52

Oj du milde så kallt det är in din sjö, snart blir det istappar i pälsen på dig...............du är inte bara svampexpert, du är en riktig hårding oxå...........puss på svansen

http://floridatjej.bloggplatsen.se

 
Eva H

Eva H

22 september 2010 08:57

Vilken tur du hade med regnet! Här verkade det precis tvärtom igår... Tror det började varje gång jaf stack ut näsan, vare sig det var hemifrån eller från affär... Orättvist!
Hälsa gammelmatten och säg att vi hoppas allt går bra med foten. Tur hon inte använder den så mycket när hon lagar middag/lunch till dig!

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Christina

Christina

22 september 2010 12:18

Vad med svamp och kul med dina bilder i annorlunda vinklar!

http://socialahundar.blogspot.com

 
Kicki, Jolly och Skorpan

Kicki, Jolly och Skorpan

22 september 2010 12:48

Du är verkligen duktig som svamphund. Jolly har också visat, då speciellt brandgul trumpetsvamp som är svår att se, utan att matte trott henne. Men en envis hundnos ger sig inte, som tur är.
Din matte undrade vad vi får för våra svampar av uppköparen. Gula kantareller 50:-/kg (det var 65:- från början) 15 kr kg för trattisarna, (25:- tidigare på säsongen).
Om det inte var för att vi har så nära till uppköparen, så skulle allt säljas privat, men det är enkelt att åka de 2 km mot kvällen. Det är ju toppen att få denna dagliga skogstur och svamkorgen är ju alltid med.
Kram på både dig och matte!

http://www.travarens.se

 
Hillman

Hillman

22 september 2010 18:24

Bara 9 plusgrader i vattnet och du badar, är du helt snurrig. Du kan ju få lungingrammofon, stela leder och öronflammation, tänker du inte nå på hälsan. Det är alldeles för kallt för oss i alla fall, idag vart jag extra frösen så matte hämtade en filt som hon och jag delade på. Då blev jag väldigt varm och la mig uppepå i stället, hihi.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards