Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 28 februari 2010

Av Sigge Svamphund - 28 februari 2010 17:32

Kom sånt där otäckt vitt i morse.

Men det slutade ganska snabbt som tur var.

Blev inte skjutsad någonstans idag, matte ansåg att jag kunde ta det lite lugnt idag

och spara krafterna tills imorgon.  

Så här såg det ut medan vi var i skogen.

Jag långt före matte som hela tiden trampade igenom blötsnön.

Begriper inte varför människor alltid ska vara så långsamma.

Ägnade mej åt mina vanliga hundgöromål.

  

Ute på plogad väg.

Fortfarande är det lättast att ta sej fram på såna.

Jag har väldigt bråttom för bakom kurvan ligger mitt mål.

  

Nädå, matte jag planerar absolut ingenting.

Bara sitter här i snödrivan och väntar på dej långsamma människa.

Jag är så oskyldig så..............

  

Egentligen hade jag fyndplaner.

Nån dunk eller ny stolsdyna eller annat skoj.

Men matte satte på mej onödigt koppel och släpade med mej.

Jag fick inte ens tänka tanken att närma mej huset med de snömängderna på väg

mot marken.

Hade de rasat och jag varit ivägen kanske det inte funnits nån svamphund sen.

Matte var glad för att jag väntade in henne och inte stack iväg på egen tass för

att göra fynd.

Fortsatte på vägen och hundlivet kändes ganska trist.

Blåst på alla bra fynd som säkert bara låg och väntade på mej.

  

Roade mej med att mörda stora snöklumpar istället.

Nåt måste jag ju fördriva tiden med.

  

Underbara ljuvliga töväder!

En spagrop som faktiskt nästan lever upp till sitt namn.

Tänkte inte lämna den, så underbart med vatten!

Men matte gick och som den ansvarskännande hund jag är så var det bäst att följa

med och hålla reda på henne.

Så kände min känsliga nos att djupt nere i snön fanns det något jag behövde.

  

Jag har varit på andra sidan snödrivan och grävt upp mitt fynd.

Matte hann aldrig få fram kameran medan jag kämpade i meterdjup snö och

över drivan tillsammans med fyndet.

  

Matte fattar inte vad det är jag har hittat.

Men vad har du nu fått tag på fick jag höra.

Sen började hon skratta och skratta ännu mer och tala om att jag är den mest

sanslösa hund som existerar.

  

Dagens fynd och dessutom är jag fullt övertygad om att Rudi och hans matte

har varit i min skog.

Läste hos honom igår hur hans matte höll på och klädde av sej i skogen.

Så det här är nog hennes jacka.

Hon har väl kastat kläder omkring sej även här.

Hel är den och verkar varm och skön, stickad och fodrad med fleece.

Jag vägrade överge mitt fynd.

Bar och släpade, kan upplysa om att blöt jacka som legat begravd i snön är tung.

Hade ett par kilometer hem men jag släpade.

När vi kom in i samhället så tittade människor lite underligt på mej.

Vadå, har de aldrig sett en hund släpa på en jacka förut?

Jag har ju en extrem näsa för det där med fynd.

Matte håller som bäst på och funderar på om det ska kunna nyttjas på något

bra sätt.

Tror inte att det är många som slår mej på tassarna i svampsök.

Men nu funderar hon på om det ska gå att lära mej att söka andra saker.

Nåt om att ha mera sysselsättning när det inte finns svamp och kunna ta tillvara

min otroliga förmåga att hitta saker.

I morgon så ska jag till människovalparna.

Jag och Oliver ska visst göra nånting som vi inte gjort tidigare.

Dessutom ska jag försöka få matte att kolla om Giah möjligen är på dejthumör

imorgon.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards