Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 3 februari 2010

Nytt hunduppror

Av Sigge Svamphund - 3 februari 2010 18:51

Taxarna Malte och Snoken är bra smarta.

De lämnade en kommentar hos mej om att det är dags att vi hundar startar ett hunduppror igen.

Ett uppror mot rådande väder som hindrar oss från våra viktiga göromål.

Elliot som är duktig på att dikta kanske kan skriva en bra text till en sång som vi sen unisont kan sjunga dagarna i ända.

För detta väder kan vi bara inte accpetera.

Nu måste det bli ändring!

Egentligen så skulle visst jag och matte ha varit ute och åkt bil idag.

Men matte ställde in det eftersom snön kommit på tvären hela dagen och dessutom i äckligt stora mängder.

I stället skulle jag gå en promenad nånstans där det möjligen skulle gå att komma fram.

  

Gick till närmaste sjön.

Jag lyckades knipsa av en pinne från ett litet träd så jag hade nånting att roa mej med.

Den där bra upptrampade stigen hade nästan försvunnit av all ny äckelsnö.

  

Efter en stund så drog jag före matte.

Så här hittade hon mej och inte begrep hon vad jag pyssalde med heller.

Jag låg ner i snön och såg väldigt belåten ut.

  

Ibland är turen med mej.

Jag ägnade mej åt ett liggspa.

  

Det här gillade jag önnu mer.

Öppet vatten.

Tänkte spaa ordentligt men det fick jag inte.

En gång så var jag i vattnet där och gjorde illa en tass så det är badförbud just där.

Dessutom påstår matte att detta är bevis för att man ska hålla sej borta från

sjöisarna.

Finns inget in eller utlopp eller nånting och isen har försvunnit.

Total förbud mot isrejs är infört.

  

Det både blåste och snöade ordentligt.

Men matte tyckte att vi kunde gå runt min sjö.

I bland gick det bra och andra gånger var jag tvungen att hoppa fram.

  

Jag vet att det finns nåt under snön och det ska jag ha tag på!

Fick gräva länge innan jag lyckades.

  

Som sagt jag har näsa för fynd!

Det var en handske jag lyckades gräva fram under snön.

Den hade jag väldigt mycket skoj med.

Hade den med mej länge innan jag till slut grävde ner den i en snödriva där

den kan ligga tills jag vill ha den igen.

Tillslut så kom jag till plogad väg.

Var skönt att slippa leka känguru och kunna ta mej fram på normalt sätt.

  

Men så var det de större behoven.

När det blev akut så slängde jag mej över en snödriva och hittade en lämplig gran att

hålla till under.

Så skulle jag tillbaka ut på vägen igen.

Kanske tur att batteriet i kameran la av så det inte blev förnedringsbilder på mej

när jag höll på att drunkna i snön.

Matte säjer att det var första gången hon sett mej simma i snö.

Normalt tar det ungefär en timme att gå runt sjön.

Idag tog det nästan två timmar.

Jag var dödstrött och matte var trött och fundrade på varför vi gick den vägen i

full snöstorm.

Hemma igen så åt jag min Dentastix och la mej och drömde.

  

Jag drömde om sån här underbar sysselsättning.

Rejäla spagropar med ljuvligt lerigt vatten.

  

Matte hon drömde om såna här murkelskörder igen.

En skottskärra full med murklor efter en tur på ett bra hygge.

Men ute är det bara vidrig snöstorm.



 
 
Elliot Kung af Upphärad

Elliot Kung af Upphärad

3 februari 2010 20:05

Självklart så skriver jag en kampsång. Jag skall fila på den i natt :-) Snillen och poeter jobbar bäst på nätterna..

http://www.kulan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

malte o snoken

3 februari 2010 20:09

Liggspa lät nästan skönt synd bara att det var så kallt liggspa!!
Va bra att vi kom med en bra idé, en sång till vore ju toppen!
Mera vår nu!!
slafsorama

 
Kasper

Kasper

3 februari 2010 20:14

Jag är med! Tror jag är tenor. Tycker en gemensam sång är en toppenidé! Så bra det kan bli när två smarta taxar slår sina kloka huvuden ihop. :D
Här har kommit en jädrans massa ny snö i dag. över en decimeter.
(Matte har förresten köpt en kamera till mej, en ny andrakamera alltså. Som man kan stoppa i fickan. och som har ett normalt batteri, som man kan ladda.)

http://www.belof.se/Kasper-index.htm

 
Edith

Edith

3 februari 2010 20:38

Jag är med på hundupproret för jag vill vara solidarisk med er även om inte jag besväras av snö och kyla så ofta. Oj vilken strapatsrik promenix du och matte gjorde. Där brände ni många kalorier. Det där med spa har jag aldrig provat ... det kanske är nåt för mig också. Pariserkramar

http://www.parisercollie.blogg.se

 
Katta & Doriz

Katta & Doriz

3 februari 2010 23:01

Du menar att du lyder din matte?! Är inte längtan efter bad större???

http://www.kattarina.se

 
Stella & Doris

Stella & Doris

3 februari 2010 23:35

Ja det där med behoven är en jobbig grej just nu, snö i hela arslet (ursäkta svenskan) är inget vidare, tacka vet vi dy, det gör undeverk :-)
Inte dåligt att du fixade ett litet liggspa, avis blir vi!!

http://blondinstella.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

3 februari 2010 23:42

Hos oss gillar hundarna snön, men matten går omkring och gnolar på Fru Tö, Fru Tö, kom och sopa bort all snö. Småhundarna får ha koppel på sig då de försvinner ner i den minst halvmeterdjupa snön. Bernerna reder sig bättre. Men inte blir det några långpromenader då de på två ben inte har lust att plumsa omkring någon längre stund.
ha det gott

http://www.ekoxenskennel.se

 
Caena

Caena

3 februari 2010 23:49

Vi kommer till dig Sigge!!
De där skördarna vill matte att vi ska hitta..
Fattar inte hur vi ska göra de när hon inte visar oss hur..
Du kanske fixar det bättre än henne?

Reimei och Higge

http://www.10kvadrat.blogspot.com

 
strövelstorpslagottona

strövelstorpslagottona

4 februari 2010 01:04

Nä nu jäklar måste snön bort. Upp till kamp.
pussar

http://lagottoflickorna.se

 
Maria

Maria

4 februari 2010 01:23

ja vi skriver också på, fast jag tror att Bamse och Valle tycker hemskt mycket om denna snö. Men den kan ju komma i måttliga mängder. Om jag inte hälsar på dig, så beror det på att vi inte kommer åt Internet. Men på söndag då vi är i sverige lovar vi att besöka dig igen. Ha det så bra så länge

http://mrbamse.bloggagratis.se

 
Torsten

Torsten

4 februari 2010 07:50

Tyvärr, Sigge...detta upprop blir jag inte med på!!! Jag som inga spagropar har, tycker att snön är perfekt att spa'a i och tänk vilken superb träning för kroppen när man måste simma fram i snön! Jag blir bara krulligare och vackrare för var dag :)
Ha det bra!

http://prinstorsten.blogg.se

 
Hillman

Hillman

4 februari 2010 11:07

Du är bra härlig min matte skrattade gott åt ditt försök till spa, för att inte tala om ditt fynd. Hur i hela fridens dar kände du en handske under all denna snö, min matte tycker att du är en mysig kille. Usch nu får du sluta smickra Sigge matte, för vi vill oxå vara med på ett hörn. Jag kan inte förstå hur du fick med din matte runt sjön i detta oväder, inte heller fattar jag att du vill gå ut över huvud taget. Jag skulle blåvägra gå så långt och brorsan han skulle inte gå utanför dörren, inte en chans. Hoppas att du har bättre väder idag, så du kan springa på plogade vägar.

Taxkramisar.

http://taxar.bloggagratis.se

 
Myrra

Myrra

4 februari 2010 13:23

Jag är med på upproret! Och Tindra också!
Matte undrar om du inte kan komma hit och leta rätt på hennes ena vante som hon tappade i lössnön ute på åkern häromdagen? Jag lyckades inte trots att jag brukar hitta tappade vantar och tofflor och allt sånt som hon dräller omkring sig. Den kommer väl fram när det blir tö kanske. Om det nu någonsin blir tö. Det verkar långt borta nu i alla fall. Så - upp till kamp!!

http://hundenmyrra.blogspot.com

 
Kicki, Jolly och Skorpan

Kicki, Jolly och Skorpan

4 februari 2010 13:43

Det var ett tag sen jag lämnade nån kommentar i din blogg. Ser att det är lika mycket snö som här. Men att du ändå lyckades hitta en bit öppet vatten. jag förstår så väl att du blev hindrad i din framfart.
Det är fler som längtar efter en annan årstid nu.

http://www.travarens.se

 
Rudi

Rudi

4 februari 2010 17:57

Jag kan nynna med i kampsången, men jag gillar ju verkligen snön, hur djup den är är, så jag nynnar halvhjärtat. Kanske Torsten och jag kan stödja varandra eftersom vi verkar vara i minoritet här i gänget.
Men skönt för dig Sigge, att du fick mag-spaa ett tag!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Tuna

Tuna

5 februari 2010 17:05

Tyvärr Sigge, jag deltar inte i upproret. Jag har ju inget intresse i spagropar även om de har sin charm. Snön är dock mycket trevligare i mitt tycke. Jag ligger ibland mest på rygg när matte försöker dra mig runt kvateret. Snön är ju perfekt tvättmedel för hundpälsar! Lycka till med upproret, ni kommer att få igenom kravet om några månader är jag säker på. Tills dess, ha det så fint!

http://tuna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards