Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 5 juni 2016

Grejat med min bäck

Av Sigge Svamphund - 5 juni 2016 18:08

Perfekt svalt väder när jag gjorde morgontoalett så matte bestämde att jag

skulle få åka till skog idag också.

Planen var att det skulle ha förbättringsmålats på markeringar men försök göra det utan pensel.

Den hade hon lyckats kasta, så ny ska skaffas.

 

Hamnade i alla fall på Sagostigen för att gå och kolla min Sörmlandsledsetapp.

Bäst att pinka in etapptavlan så alla vet att fyrbente etappledaren har anlänt.

 

Kollade en arbetsplats och hittade alldeles nyafödda Blek kantarellvalpar.

Nu gäller det att det kommer mängder med svampvatten.

 

Jaha så har det flyttat dit Levande grisöron igen.

Struntade i dom, är inte alldeles säker på att de inte käkar svamphundar.

 

Träffade Alice och umgicks lite med henne.

Men det var precis utanför Hästmonsterhuset så jag ville till trygga skogen.

Litar inte på hästmonstren, skulle säkert kunna dyka upp nåt som vill käka upp mej.

 

Insåg att kaniner är oartiga typer.

De bara stampade hårt och ville inte alls umgås med mej.

 

Äntligen på fria tassar i skogen.

Ingen idé det är för torrt sa HonSomIngentingBegriper.

Nu är det som så att jag alltid vet vad jag pysslar med.

 

Här sitter det faktiskt massor med alldeles nyfödda kantarellvalpar.

Som sagt jag VET vad jag sysslar med!

Måste beställa minst 200 mm svampvatten bara för det är ruskigt knastertorrt överallt i mina skogar.

 

Här borde det vara utsökt spa.

Stulet, fanns bara lite lera.

 

Eller här.

Bara lera som Vilda grisarna hade använt.

 

Blev orolig tänk om min bäck skulle vara stulen?

Det har hänt att den varit alldeles torr.

 

Jag har sett min älskade favoritbäck i mycket, mycket bättre skick.

Inte är det mycket vatten kvar inte.

 

Man får vara glad för det lilla i dessa ökentider.

Grejade mycket och länge med det lilla vatten som fanns.

Gäller att det är perfekt skick om det kommer vandrande hundar.

 

Kollade men hittade inga spår av att det hade vandrat några.

Har varit alldeles för mycket oväder för såna sysselsättningar.

Passerade mitt normalt superbra spakärr.

Totalt uttorkat.

 

Nu har jag väntat i flera veckor igen på dej slöa människa!

Ska det ta sån tid med gästboken?

Finns viktigare saker. 

 

Mitt spa.

Gränsfall att det var användbart.

Räckte i alla fall till tassarna.

 

För övrigt är min skog väldigt vacker.

Och tänk att den kommer alltid att vara kvar eftersom den är reservat.

 

Skötte min bäck på många andra ställen.

Uselt med vatten men det gäller att använda det lilla som finns.

 

Jag har ju alltid sagt att spänger är ett korkat mänskilt påfund.

Här brukar det vara gott om ljuvligt doftande vatten, torrt så det knastrar just nu.

Gick tillbaka till Sagostigen.

Började vara väl varmmt också.

 


Så där perfekt.

Eftersom Sagostigen är öppen för människovalpar så är fiket öppet.

Alltså köpte matte glass till mej.

Precis vad jag behövde efter mina skogstimmar.

Åkte hem.

Trist eftermidaggsrunda, alla affärer stängda.

Fast jag pratade med Rottis Helga en stund och funderade på att hjälpa hennes husse att sortera bräder.

Men han behövde visst inte min hjälp.



 
 
Ludde

Ludde

5 juni 2016 22:19

Skickligt att hitta såna pyttesmå kantareller. Min husse hittar knappt dom som är fullvuxna... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards