Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under november 2015

Av Sigge Svamphund - 6 november 2015 18:07

När det var dags för skogsrunda så hamnade jag i min bil.

Men jag var inte alls nöjd med mitt baksäte eftersom bara halva fanns kvar.

Resten bestod av min bils sommardäck, åker inte bra då.

Nu skulle jag inte alls åka så långt.

 

SLÄPP IN MEJ!!!!!!

Åkte bara till Siri eftersom min bils däck får bo i hennes källare.

Men nu ska jag in!!!!

Blev insläppt och lyckades bjuda mej på nån fläsklägg.

 

Men så trevligt, Siri ville följa med mej ut.

Hennes människor håller fortfarande på och hostar och snorar, de borde bada och spaa så de håller

sej friska.

 

Kollade av spårvägen.

Men den innehöll inga intressanta nyheter.

 

Kom Siri bäst vi snabbar på innan människan försöker hindra oss.

 

Bada och bada ännu mera.

Var faktiskt ett par dagar sen jag badade sist så behovet var akut.

 

November är inte alls en grå månad.

Det finns faktiskt riktigt mycket färg kvar.

I alla fall grönt, gult och brunt.

 

Provade flera badplatser men här blev vi förbjudna av skitmatte.

Nåt om att det är så skräpigt där att det kan ligga en massa skit på botten som vi kan göra oss illa på.

 

Dagens enda jobb.

Första Vinterskivlingarna för säsongen.

Faktiskt en matsvamp som kan växa hela vintern bara det är milt.

 

Du har ingen känsla av att vi borde få godis?

Vi är faktiskt akut godissugna.

Fick godis.

 

Skitskog!

Fanns ingenting att jobba med.

Här ska det vara bra arbetsplatser.

 

Passerade genom en liten skogsdunge där jag brukar kunna hitta Ostronmussling.

Fanns ingen.

 

Tillbaka hemma hos Siri.

Titta vad atte trollade fram!

Grisöron till oss, precis vad vi behövde.

   

Siri avnjöt sitt ute på gräsmattan.

Hon fick det faktiskt som hyra eftersom jag får ha min bils däck där.

 

Men hon är tuff som ligger ute och käkar i denna vidriga temperatur.

Nån lokal fulvinter över Siris tomt.

Jag gick in och fikade och käkade mer sån där fläsklägg istället.

 

Slet hårt gjorde jag också.

Passade Siri, hennes människor och hela hennes hus i minst fem minuter medan matte var på tråkapoteket.

Sen var det dags att åka hem.

Då hade jag fått tillbaka hela mitt baksäte så jag kunde åka bekvämt hem till mej.

 

På eftermiddagsrundan så träffade jag de där Lagottobrudarna som jag träffar i bland.

Alltid trevligt att träffa hundar jag känner.

I morgon hoppas jag att det kan bli nån bra skog och en del jobb.


Av Sigge Svamphund - 5 november 2015 18:08

Har haft en hunddag med tassarna fulla, såna uppskattar jag.

I morse funderade matte på vilken skog som skulle föräras besök av mej idag-

Efter lite tankeverksamhet så kom hon på en som varit bortglömd.

 

Bra här har jag bara varit en gång förut och det var länge sen.

 

Meddelade min ankomst-

Lika bra att tala om att skogen är min.

 

Den där vägen blir ganska snabbt en trevlig bred stig istället.

Bestämde mej för att leta arbetsplatser, när jag var här var det inte jobbarsäsong.

 

Här inne borde det vara bra, det har min ypperliga nos berättat.

 

Jodå jag hittade ganska omgående.

Fanns ganska mycket Trattkantareller.

Kändes bra efter gårdagens misslyckande.

 

Stora och fina var de också.

Bestämde mej för att detta är en bra jobbarskog.

 

Hittade en fin myr också.

Om nu inte Vattentjuven härjat så mycket hade jag säkert kunnet vårda min päls rejält där.

 

Hade massor att utforska och kolla ordentligt.

 

Här då, mitt inne i skogen så hittade jag Svarta trumpetsvampar.

Fick mycket beröm för det eftersom de är väldigt få i år.

 

Men den här Karl Johan han var bra trött på livet.

Hittade en del mer Trattkantareller istället.

 

Hoppsan!

Undrar vad denna vrålar om?

Valde att inte störa eftersom den verkade vara på dåligt humör.

 

Ser ni mej?

Kan meddela att det var knappt att matte såg mej-

När hon ätligen såg var jag satt och upptäckte att jag jobbat så kom hon och började titta efter

trattkantareller.'

 

Jag hade minsann hittat ytterligare en arbetsplats med Svart trumpetsvamp.

Inte för att de brukar växa i tråkiga granplanteringar men dessa gjorde det.

Fanns mycket så jag fick massor med välförtjänt beröm för jobbet.

Hamnade i min bil och trodde att jag skulle hem.

 

Perfekt!!

Fika hos Siri, precis vad jag behövde efter skogsrundan.

 

Nästa stopp.

Nu är jag och min bil i Rottis Helgas garage-

Helgas husse är snäll han för han såg till att min bil fick vinterdäck på sej ifall det skulle bli fulväder.

 

Detta är Rottis Helgas ena bil.

Matte har alltid tjatat om att äga en blå bil och jag anser att i denna så skulle jag åka väldigt

ståndsmässigt till alla mina skogar,

Men av nån märklig anledning så lyckades jag inte lägga tassarna på denna.

Hem och slappade ett tag.

Så skulle jag på eftermiddagsrunda.

Perfekt för jag träffade Människovalps Astrid och ett par av hennes kompisar.

Blev mycket trevligt busande ett tag innan skitmatte släpade iväg mej.

Tröstade mej med att besöka ett par av mina affärerför umgänge och godis.



Av Sigge Svamphund - 4 november 2015 17:56

Började bra, på med reflexvästen vilket innebär resa till stor bra skog.

Så hamnade jag på Sagostigen.

Blev inte utsläppt ur min bil men så hur matte gick till hästmonstrens otäcka hus.

Var övertygad om att hon skulle sluta sina dagar där inne.

Hon kom tillbaka och bar på en stor blå IKEA kasse.

Jag var övertygad om att hon hade ett hästmonster i den och blev väldigt orolig när den där

kassen skulle in i min bil.

Men den var bara full med massor med fint ekologiskt hö till marsvinen.

Blev utsläppt.

 

La tassarna på ryggen och sprang snabbt för att komma in i trygga skogen.

Här är det lugnt och skönt utan en massa hundätande monster.

 

Jobba ska jag.

Funderade på vilka arbetsplatser som skulle vara mest lönande.

 

Alldeles stendöda Rodnande fjällskivlingar i en myrstack.

Inget att ha även om de varit levande.

 

Vilda grisarna har minsann försökt böka sönder MIN Sörmlandsledsetapp.

Det ska de låta bli!

Jag sitter lite längre bort och har jobbat.

Hittade några få Trattkantareller som dött torkdöden.

 

Här ska det vara ett jättebra mycket väldoftande spa.

Löjligt, räckte knappt till tassarna!

Ska anmäla Vattentjuven.

 

Detta är nog Vattentjuven.

Ni ser ju hur han har gapet öppet för att svälja allt vatten som egentligen tillhör mej.

 

Min älskade bäck.

Men den börjar vara i ett alldeles bedrövligt skick.

Borde ha vatten minst upp till magen och med tur kunna simma i den.

 

Fortsatte att försöka jobba.

Men hur jag än letade så hittade jag ingenting och ingenting.

Alla mina bra arbetsplatser var alldeles sterila.

 

Nu är det illa, riktigt illa.

Mitt bästa spa i den skogen är nästan helt borta.

Bedrövligt, jag som behövde vårda pälsen.

 

Hittade i alla fall en snygg Klibbticka.

Ett rent under att den har droppar nu i torkan.

 

Som sagt min bäck mår inte bra.

Ska vara mycket mer vatten här också.

 

Alldeles bredvid bäcken har de Rödgula trumpetsvampvalparna dött torkdöden.

De fick aldrig bli vuxna.

     

Sista försökte att jobba.

Till höger om min nos så syns det en ljus prick.

Det är en stendöd Blek taggsvamp.

Gav upp och skulle gå till min bil.

 

Äsch, jag valde nog fel väg nu kommer jag otrevligt nära hästmonstren.

 

Där är min bil och tryggheten.

Insåg att jag måste lära mej att öppna bildörrar.

 

För där står Monster Billy och blänger hungrigt.

Matte som inte fattar nånting gick och pratade med honom-

Jag är övertygad om att han käkar människor också fast HonSomIngetBegriper påstår att han är en

mycket trevlig häst.

Åkte hem och slappade.

 

Ute på eftermiddagsrunda och detta blev ju perfekt efter min deprimerande förmiddag.

Hamnade hos Siri efgtersom matte skulle prata med hennes människor.

 

Ännu bättre jag bjöds på överblivet fläsk och fick fika.

Perfekt eftermiddagsrunda.

Mätt och belåten kunde jag gå hem igen.

Hoppas att matte skakar fram en skog till mej i morgon där det går att jobba.




Av Sigge Svamphund - 3 november 2015 17:57

Skulle ha en massa att göra idag vilket passar mej alldeles ypperligt.

Hörde nåt om Eskilstuna och så skulle jag till skogen.

Men här var så dimmigt och otrevligt att matte inte stannade vid nån skog.

 

Jippi!!!!!!

Djurgår´n nu tänker jag roa mej.

Undrar var mina bästa människovalpar Oliver och Adam är?

 

Hm, jag undrar var de har gömt sej nånstans?

 

Försökte spåra dom, men det fanns inga färska människovalpsspår.

 

Här inne då?

De gömde ju den där bollen här när vi röjde loss förra veckan.

Nä inga människovalpar.

 

Titta massor med människovalpar, de är nog med där.

Tyvärr hade jag fastnat i onödiga kopplet och så insåg jag att de inte var där.

Inte fick jag roa mej med de okända människovalparna heller.

 

Tro inte att jag har gett upp jakten inte.

Ska bara gå och jobba lite, har arbetsplatser här.

 

Här brukar jag jobba med Trattkantareller, men inte idag för det var alldeles tomt.

 

Bilden blev suddig men jag tror jag gillar min nya markerings min.

Tycker jag ser tuff ut med ena överläppen lite invikt.

 

Hade faktiskt jobbat.

Svarta trumpetsvampar så torra ätt de är ljusgrå.

Inte var de speciellt många heller, men de fanns.

 

I min fortsatta jakt på de spårlöst försvunna människovalparna så jobbade jag mer.

 

Hittade ganska mycket fin Föränderlig tofsskivling, men inga människovalpar-

 

Tänker inte alls gå till min bil.

Jag VET att om jag går den här gatan så kommer jag till Oliver och Adams hemma.

Matte påstod att de inte var hemma heller utan i skolan.

Dumheter de ska vara lediga när jag besöker Eskilstuna!

Sen drabbades jag av en massa passa min bil medan matte gjorde tråk.

 

Hej mattes mamma!

Vad får jag till lunch?

 

En portion med utsökt goda köttbullar.

 

Va bra att du fixar fika för jag är väldigt fikasugen.

 

Käkade några goda skorpor.

 

Matte hjälpte sin mamma att byta matta under bordet.

Annan matta måste självklart provliggas och godkännas av mej.

Fick inte alls ligga kvar för mattan skulle slätas ut och en massa andra mänskliga dumheter.

Så skulle jag åka igen.

 

Jag fick passa min bil och hela det här stora parkeringshuset.

Matte försvann till nån människoveterinär för att göra nån mattografi eller vad det nu hette.

Med tanke på mattes förmåga att tappa bort sej i stora byggnader hade jag vakenmardrömmar om att

jag skulle få tillbringa flera veckor här medan matte virrade runt.

Men hon kom tillbaka väldogt snabbt och hade som genom ett under inte ens gått vilse!!!

 

Så här såg det ut när jag kom hem.

Balder och Idun tittar på marsvins TV, Freja är fortfarande livrädd och morrar när hon passerar.


Av Sigge Svamphund - 2 november 2015 17:54

Bra med vardag igen.

När jag skulle på långrunda så kom min reflexväst fram vilket innebär nån trevlig skog.

 

Trevligt här var det ett tag sen jag var.

 

Kollade eventuella nyheter, men det fanns inga av direkt värde.

 

Men nu har jag bråttom.

Finns viktiga saker som jag inte tänker missa, litade inte på att matte skulle få för sej att ta nån

annan väg.

 

Så bad i Vithajssjön.

Badade massor, mycket skönt.

 

Hittade ett spadike också så jag kunde göra ordenliga pälsinpackningar innan jag blev påklädd.

 

Det är inte alls november för Smörblommorna blommar.

 

Klövern blommar också så det är inte alls höst.

Fattas bara några hundra millimeter svampvatten så kan jag nog jobba länge än.

 

Lika bra att klara av granbesöket också.

 

Så där efter bad, spa och gran så är jag redo för en massa jobb.

Nu gäller det.

 

Jo med mycket möda och hårt slit så hittade jag lite Trattkantareller.

Men jag får verkligen jobba hårt.

 

Gillar inte alls detta att det är så himla svårt att jobba rejält.

Här ska det vara stora mattor med svamp.

 

Hittade några såna här Rökslöjskivlingar.

Men de var så få att de blev kvar i skogen.

 

Kollade en arbetsplats för Rödgul trumpetsvamp.

Hittade lite vuxna.

Har faktiskt fötts några valpar men de hinner troligen inte nå vuxen ålder.

 

Oj då!

Riktigt många Trattkantarelller på samma ställe.

En sällsynthet denna skithöst.

 

Nej jag har inte alls badat tillräckligt!

Var vänlig och klä av mej för jag behöver bada mycket mer-

Blev avklädd och fick bada mera.

Bäst att passa på innan sjöarna blir stulna eller onödiga isen anfaller.

 

Går inte till min bil utan att ha letat godis på vägen-

Hittade allt godis.

Åkte hem och hade tråkigt.

Ganska händelselös eftermiddagsrunda.

Ja jag hälsade på i Pinnaffären och skaffade mej en ny bra pinne.

 

Detta är en extremt nyfiken Balder som försöker hälsa på Oden.

Han hade ingen större framgång.

 

Väldigt studdig bild, men jag är en artig hund och tänkte presentera mej för Tor.

Han ville inte alls umgås med mej.

Stöddiga marsvin!!!!!!!

Freja hon smyger förbi och morrar fortfarande fullt övertygad om att hon ska sluta som marsvinsmat.

 

Matte fick till en bättre bild på Frej också-

Idun har setts ligga och kolla på dom på behörigt avstånd lagom misstänksam.

I morgon ska jag visst ha en mycket upptagen dag, passar mej perfekt.

Av Sigge Svamphund - 1 november 2015 18:04

Ingen bra storskog idag heller.

Är lovad sån i morgon nmär det lär vara jägarfritt.

 

Hm, jag har planer men matte vägrar befria mej från onödiga kopplet.

Skitmatte jag skulle ju bara gå och fika och kolla kylskåp och............

  Befriad från onödiga kopplet blev jag först på spårvägen.

Hm jag väljer faktiskt vägra bäst på egen tass.

Dött och övergivet var det, inga hundar jag känner och inga människor heller.

 

November visade sej från sin riktigt grå sida.

Allt var bara grått.

 

Gick till hasselskogen och letade jobb.

Letade mycket och länge alldeles utan framgång.

 

Men jag ska jobba!!!!

Envishet lönar sej.

 

EN Svart trumpetsvamp!

Ja, ja en är i alla fall bättre än ingen.

 

Efter att ha kollat fyrtioelva andra arbetsplatser så gav jag upp.

Släpade fram min gömda dunk och roade mej rejält med den istället.

 

Tänker inte alls gå till nåt tråkhemma.

Jag har minsann viktigare saker att göra.

 

Bada!

Ägnade mycket tid åt det.

 

Men ta av mej det där eländiga kopplet!!!

Jag ska bara..................

Du ska ingenting sa skitmatte.

Men då........

 

Titta vem som helt plötsligt satt vid mattes fötter och behövde godis.

 

Blev av med onödiga kopplet och nu gäller det att vara väldigt snabb innan den lömska matte hittar

på att jag ska sitta fast.

 

Jag inventerade kylskåpet hos Siri, käkade en del gott, åt upp hennes mat och fikade.

Det är faktiskt en hundlig rättighet att fika varje dag.

Sen släpades jag hem.

Var ute på en händelselös eftermiddagsrunda.

Så kom mina inneboende.

 

Hm, vad är detta och vad finns i den?

 

Detta är Tor, han är svart och långhårig

 

Det här är Oden också svart och långhårig.

 

Och detta är Frej cremefärgad och korthårig.

De här tre marsvinskillarna är bara sju månader.

Har bott hos mattes brors valp, men så hade inte han tid med dom längre.

Om ingen tog hand om dom ganska omgående så skulle de åka till vetten för att vandra över marsvinens

regnbågsbro.

Inga friska djur ska behöva vandra över nån regnbågsbro enligt matte.

Så hennes brorsas valp kom hit med dom så ska det säkert lösas sej med hem och långa bra marsvinsliv.

Namnen de fick de av matte efter att ha bott här i en kvart eller så.

Jag har hälsat på Oden bara, just nu verkar de mest rädda och sitter i sitt hus.

 

Balder han ska ju alltid utmärka sej.

Var tvungen att inpektera ordentligt vad det var.

Freja morrade och gick och gömde sej, marsvin äter säkert svart vita katter.

Idun har inte upptäckt dom ännu.

Nu ska de få vara ifred och lugna sej efter bilresa och flytt.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards