Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 6 september 2015

Av Sigge Svamphund - 6 september 2015 17:33

Som sagt i natt så höll Åskar hov här med sitt följe svampvattnet.

Var ett jädra liv, men jag sov minsann min skönhetssömn jag.

I morse släpades jag ut i nedfallet och skadades väldigt allvarligt.

 

En mycket blöt ocj svårt skadad svamphund är tillbaka på Anders och Maddes veranda.

Skulle hämta min bil som bodde bakom deras stuga i natt.

 

Syns hur det vräker ner över min sjö.

Så skulle jag åka till campingen.

 

Inga svampskogar idag.

I sdtället så ägnade sej alla människor åt att säja hej då och löften om att ses igen.

En del under tak.

 

Andra under paraplyer, men alla på gott humör trots vädret.

 

Dags för uppbrott.

Många har väldigt långt att köra innan de är hemma.

Alla har lovat att vi ska ses här igen nästa år för en ny träff.

Är väl nästa år om en vecka eller>?

Jag hamnade i min bil igen, hämtade Siris matte och så åkte vi till Eskilstuna.

Jag passade min bil medan matte och Sirimatte gick på kattutställning.

Borde ha följt med, jag gillar ju alla katter.


  

På utställningen var minsann Sören Fernström.

Ni vet alla hittekatters hjälte som samlar in enroma summor till behövamde katter genom att låta sej 

klappas för 1 krona klappen.

 

Matte klappade Sören väldigt mycket.

 

Sirimatte klappade också Sören massor.

 

Det här är Sörens underbara matte Nalle.

Det är ju hon och Sörenhusse som döpte Balder när han kom till mej och matte som yttepytte liten övergiven kattvalp.

 

Nu är det spännade Sören ska bedömas av en domare.

På bilden sitter bloggkatten Wiikkis matte Miriam, Sörenhusse Lasse och matte Nalle.

 

Nu har Sören hamnat på domarbordet.

 

Sören är en cool katt, vadå stå upp och visa upp sej?

Nä Sören fördrog att ligga ner och slappa.

Matte vet inte hur det gick för hoon hade inte tid att vänta på att de andra katterna skulle bli bedömda.

 

Det här är Sörens sambo Signe.

Hon är en gamla dam på 15 år men så fin för sin ålder.

Här ska hon också i väg och bedömas.

 

Jag blev utsläppt ur min bil och gick och umgicks med Sörenhusse Lasse.

Var väldigt länge sen jag träffade honom sist.

 

En massa pengar.

Närmare bestämt 706 kronor.

Alla dessa pengar kommer från givmilda svampträff människor och ett par till.

Allt detta hamnade i Sörens klappbössa och kommer att hjälpa hemlösa katter.

Matte säjer att det kändes alldeles underbart att få lägga så mycket pengar i bössan.

 

Titta hur mycket Sören har klappat in hittils.

Helt fantastiskt och varenda krona hjälper övergivna katter till ett bättre liv.

 

Sörens matte gör massor med fina saker.

Matte handlade en del, ska visa bilder i morgon.

Sirimatte handlade också.

Sen var det dags att säja hej då och åka hem igen.

Här fortsätter svampvattennedfallet.

För ett par timmar sen hade det kommit 47 mm!!!!!!

Strålande jobbartider stundar om nån vecka.

För er som inte sett under detta inlägg finns de andra om min extremt upptagna men väldigt roliga helg.




Av Sigge Svamphund - 6 september 2015 16:15

Efter en natts avkopplande sömn så blev det dags för lördagen.

Fast dagen började med att matte påstod att jag hade snarkat ocj förpestat luften i sovrummet

hela natten.

Vet jag absolut ingenting om.

 

Tillbaka på campingen.

Nu ska alla människor samlas ihop för vidare färd mot alla skogar.

 

Nu är alla på plats vid Gröna männenskogen.

Var alldeles väldigt många som ville med dit och plocka svamp.

Men de delades i två grupper.

 

Här är en del min grupp ganska utspridda i skogen.

Hade mycket att göra med att hålla reda på alla människor och hundar plus jobba åt dom.

 

Efter att ha jobbat en del åt alla deltagare så visade jag det litterärt berömda torpet där Liza Marklunds

hjältinnas mormor bor i deckarna.

 

Den här gamla björlen är alldeles full med Sprängtickor (chaga) så Maria funderade på klättra upp i den.

Blev ingen björkbestigning.

 

Ulrika och Johanna lärde sej hur Föränderlig tofsskivling växer och doftar.

Eftersom det varit sånt oväder tidigare har inte svampen kommit i gång ordentligt.

Men jag nosade upp en hel del i alla fall.

 

Fikadags.

Jag käkade världens godaste macka.

Matte hade fått ett underbart gott bröd som present från en av deltagarna.

 

Minglade runt och kollade om det möjligen fanns lite mer fika till mej hos nån.

Hade viss framgång

 

Tänk att det finns människor som blir alldeles överlyckliga över att hitta sitt livs första stinkande 

Mandelriskor.

 

Här hade matte förväntat sej att få till en snygg magplaskbild.

Men Madde klarade språnget över den lilla bäcken utan problem.

 

Visade Johanna och Malin en massa kantareller.

 

Visade Erik också var han kunde plocka.

Som ni förstår så hade jag tassarna fulla hela tiden med att hjälpa alla.

 

Hade kommit en del påfyllning av vatten i vackra bäcken.

Passade på att koppla av lite.

 

Maria visade hur man enklast flår slemmet av en Citronslemskivling.

 

Tillbaka vid bilarna.

Dags att åka hem ett tag och slappa.

Jag somnade hemma och sov gott.

Sen grejade matte med en massa och pratade om att jag kunde ägna kvällen åt att passa huset.

Skulle inte tro det va!!!!!

 

Hamnade på nån förfest vid Anders och Maddes stuga tillsammans med Tage Tax och hans matte.

 

Jaha och skitmatte trodde att jag skulle ha legat hemma istället för att mingla runt och ha skoj?

Aldrig, jag ska alltid roa mej.

 

Snälla Lisa och Helena jag får ALDRIG bada!

Kan ni hjälpa mej?

Badade massor.

 

En extra gäst hittades i gräset.

Den blev räddad från trampdöden och flyttades till säker plats.

 

Människorna väntar på att Anders Grillmästare ska bli klar med grillen så de  (och jag) kan  käka.

 

Detta är en mycket lycklig Helena.

Först vann hon en tävling som Pinnaffären hade.

Sen vann hon mattes tävling om vad min bil ska heta.

Min bil heter numer Plupp.

Uppkallade efter det lilla söta fjälltrollet som matte läste om när hon var valp och sen har hennes valpar

läst om honom.

Plupp är en söt lite figur så det namnet passar min bil perfekt.

 

Titta vilka massor med smarrig mat det grillas till mej.

 

Människorna äter och äter.

 

Men Madde, du behöver väl inte äta upp allt det där?

Ska jag hjälpa dej?

Fick smaka mycket.

 

Tog extrajobb som diskare hos Erik och Marta.

 

Mörkret föll och dragning av lotteriet pågår.

Ungefär nu så började Åskar höras avlägset.

Alltså fick det lov att gå ganska snabbt att bli klar med det.

Åskar kom närmare och närmare och när allt var klart kom svampvattnet.

Hade tur och fick skjuts hem så jag slapp skadas.

Väl hemma så röjde Åskar loss ordentligt med blixtar och dunder och ösregn.






Av Sigge Svamphund - 6 september 2015 15:09

Nu när allt är lugnt igen så ska jag berätta om helgen.

Börjar med resten av fredagen.

När filmteamet åkt sin väg så skulle jag vara kvar i skogen.

 

Började med att fika tillsammans med mina paparazzifotografer Anders och Madde.

Fikade jag också för det tar på mina hundliga krafter att bli intervjuad och filmad.

 

Jobbade självklart.

Hjälpte Anders att hitta Rödgula trumpetsvampar för såna växer visst inte i det där Halland där de bor.

 

Jobbade självklart åt Madde också.

Måste ju se till att de verkligen hittade svamp.

 

Madde blev jätteglad när hon hittade sitt livs första Dofttaggsvampar.

 

Jobbade en del åt matte också.

Sen åkte jag hem ett tag och slappade lite.

 

Har hamnat på campingen och ser en massa människor jag känner.

 

Ingvild har åkt från Norge för att träffa mej och vara på svampträff.

Absolut en ny bästa kompis.

 

Träffade min gamla svamphundselev Tage Tax som skulle vara med hela helgen.

 

Hörru Madde jag har inte badat på flera år.

Behöver simma.

Fick bada massor.

 

Anders tog jobb som grillmästare.

För alla skulle grilla och umgås.

 

Kollade om Ingvild var bra på pinnkastning vilket hon är.

Kan rekommendera norskor för sån under hållning.Bredvid mej står en annan av mina elever Chip.

 

Kom fler människor och hundar.

Detta är Marta och Erik och hundarna har både jag och matte glömt namnet på.

 

Svampmänniskor det är snälla och omtänksamma personer.

Titta vad mycket gott de grillar till utsvulten svamphund.

 

När jag inte käkade så minglade jag runt bland alla mina människovänner.

Här är det Susanne, Janne och Tor som jag umgås med.

 

Ingvild hon stod på en bänk och såg ut att hålla tal.

Egentligen så tackade hon för att träffen ordnas och gav matte en flaska vin.

 

Hörru Pinnaffären........

Är du medveten om att jag är i akut behov av din pizza?

 

Solnedgång över min sjö är vackert.

Inte en droppe svampvatten föll utan bara lugnt och fint väder.

 

Mörkret har fallit över Malmköping.

Men människorna pratade och pratade.

Jag minglade runt och umgicks och badade.

 

Kvällen är sen och en lång dag väntar så jag ska gå hem och sova.

Här säjer jag god natt till Susanne.






Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards