Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 16 augusti 2015

Av Sigge Svamphund - 16 augusti 2015 18:01

Jobbardag hela dagen.

Kursdag igen för mina elever.

Åkte till Sagostigen för att samla ihop dom.

När alla hade kommit (en körde alldeles vilse på väg dit) så skulle vi till skogen.



  Här har det minsann varit nåt som doftar alldeles otroligt intressant.

Tog lång tid att lukta där.

 

Visade några stackars Svarta trumpetsvampar som människorna hade svårt att se.

Tänk om de kunde lära sej att använda sina urusla nosar istället.

 

Bäcken var jag tvungen att etsa och använda.

Viktigt för elerverna att veta var de kan svalka sej i detta oväder.

 

Träffade den här typen, men han var inte ett dugg intresserad av att hänga med på kurs.

Tydligen var bäcken intressantare.

 

På plats i skogen och allvaret kan börja.

Eleverna bestämde sej för att ägna sej åt grupparbete.

Men skitmatte ansåg att de skulle öva var för sej.

 

Det finns kantareller men de är bedrövligt torra.

Fullkomlig katastrof i skogen just nu.

 

Wanda jobbade duktigt, hon visste precis vad hon skulle göra.

 

Samma sak med Doris hon jobbade också på och var jätteduktig.

 

Selma hon håll igång för en hel kennel.

Spårade massor med annat, men var jätteduktig när hon kom ihåg att det var svamp hon skulle söka.

 

Hörru Wanda kom hit!

Jag har hittat ett ställe där du kan träna.

Det är hårt att vara lärare, både kolla att eleverna gör rätt och leta upp arbetsplatser.

Nu med ovädret börjar det vara ett slit att hitta såna.

 

Jag skulle kolla att Doris gjorde rätt men Selma ägnade sej åt att försöka komma över godis.

Fast det blir bara godis när de jobbar.

 

Selma hon hade stenkoll på skogen från toppen av stora stenar.

 

Efter en massa övande var det dags för det viktiga fikat.

Jag behöver min macka, och helst dina också, NU!

Fick min macka och delar av mattes.

 

Wanda hon behövde visst sin mattes macka.

Det är en viktig svamphundskunskap detta att få egna mackor i skogen.

 

Titta!

Selma kom på att hon kunde ta det lugnt en stund.

I ovädret var det faktiskt nödvändigt.

 

Dags att jobba mer efter fika och slappande.

Men först svalkande dopp i bäcken.

Dessvärre så härjar Vattentjuven för fullt i den så frågan är hur lände det finns vatten kvar.

 

Sen tränade mina elver en massa mer på olika saker.

Alla jobbade hårt och var väldigt duktiga.

 

Duktiga elever får belöningen att spaa tillsammans med mej.

Tyvärr härjar Vattentjuven här också, men vi fick till fina inpackningar.

 

Mera övningar för eleverna.

Selma visade verkligen framtassarna med att hitta svampen.

 

Riktigt stora Trattkantareller som alldeles snart kommer att dö torkdöden.

Skitväder!!!!!

 

Har hittat dagens sista arbetsplats.

Det är ovädershett och både jag och mina elever börjar vara trötta.

Märktes att de hade svårt att koncentera sej.

 

Blev faktiskt ett gruppfoto.

Jag, Wanda, Doris och Selma.

Sen var det dags att sklijas åt, nu ska det fortsätta att träna med sina människor i sina hemmaskogar.

Jag vet att alla tre brudarna kommer att klara sina blivande jobb som svamphundar med glans.




Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards