Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 3 augusti 2015

Av Sigge Svamphund - 3 augusti 2015 17:50

I morse sa matte att idag skulle det bli lugnt.

Eller lugnt jag skulle ju ha Tage Tax som elev, men bara är elev är väldigt lugnt.

 

Hej Tage!

Trevligt nu ska jag lära dej ännu mer om svampsökets hemligheter.

 

Kollade en arbetsplats med Svart trumpetsvamp.

Jo de finns men bara valpar ännu.

 

Kom Tage, vi går och tränar på andra bra arbetsplatser istället.

 

Nu imponerade Tage ordentligt.

Vi har inte ens börjat men han markerade snyggt några kantareller.

Snacka om duktig elev jag har!

 

Här Tagematte har du en massa svampar som ni kan öva på.

 

Tage har så bråttom att han blev alldeles suddig (eller så beror det på mattes suddiga hjärna)

Han jobbade verkligen hårt idag.

Vi drog runt och Tgae tränade mycket och visade verkligen framtassarna.

 

Mattes senaste bisarra hobby.

Tvinga folk att lukta på de fiskstinkande Mandelriskorna.

Jag passade på att inventera korgen istället.

 

Jo för några dagar sedan så................

Detta är en alldeles enorm Kungschampinjon.

 

Gick till sjön och passade på att bada massor.

Mycket skönt och välbehövligt, har inte badat ordentligt sen i fredags.

 

Fikapaus.

Tage har insett att svamphundar minsann ska ha egen macka.

Smart hund.

Det kom en vandrare också som vi pratade mycket med.

Mitt i allt detta så ringde mattes telefon.

Journalist som gjorde en intervju via telefon om svamp, svampplockning och svamphund.

 

Gick vidare för att jobba på andra ställen.

Självklart så hittade jag mer övningsobjekt till Tage.

 

Här tränas det men..............

Tage gjorde nåt okänt och fick jätteont i ena tassen.

Då är det svårt att koncentera sej.

Människorna bestämde att det skulle vara nog för idag och att det där allra sista får bli en annan dag.

 

Titta här i kanten av stenen.

 

Så lyfte matte på den och där under växte det två jättekantareller.

I bland kan det vara bra att lyfta på stenar.

Hamnade i bilen och trodde att jag skulle åka hem.

Men..............  Stopp på annat ställe.

Hittade minsann journalist och fotograf.

Nu skulle de ha bilder till den där intervjun matte klarat av via telefon.

 

Nu ska det pratas ännu mer tråkprat.

Vi såg nämligt till att få med Tage och Tagematte.

Bara bra om fler hundar förekommer tillsammans med svamp.

 

Inte ens Eskilstuna Kurirens fotograf klarar sej undan mattes Mandelriskterror.

Råkade växa ett par stycken precis där vi gick.

Bra eftersom det ska handla om mer svamp än kantareller.

Jag passade på att visa en massa Svart trumpetsvampvalpar också.

 

Kom ska ni få se hur jag jobbar.

Syns dåligt men det sitter massor med kantareller på marken.

 

Det intervjuades ännu mer och fotograferades massor.

Tage Tax hamnade också på en massa bilder.

 

En mycket lång och mycket intensiv dag är över.

Jag drack upp Tages vatten eftersom jag var törstig.

Sa hej då till Tage med matte och åkte hem.

Somnade och tänker sova resten av kvällen.

Matte försökter få stopp på sin snurrande skalle och div annat, måste skicka henne till människovetten igen.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards