Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 15 juli 2015

Av Sigge Svamphund - 15 juli 2015 18:06

Ägnat en del av dagen pt lite förberedelser inför morgondagen.

Blev skjutsad till bra skog.

 

Hamnade i Engelska skogen, trevligt för det var ganska länge sen.

Fast det här bra spadiket var mer eller mindre blockerat av ett träd.

Behövde verkligen ägna mej åt pälsvård eftersom jag måste vara extra snygg i morgon.

 

Gick vidare, kollade en del arbetsplatser men de var tomma.

 

Nog för att det har fallit en hel del svampvatten men det hade inte påverkat bäcken.

Räckte bara till tassarna och jag behöver verkligen vårda hela pälsen.

 

Efter att ha jobbat en del med kantareller så kom jag hit.

Var fullt inställd på fika, bus med mina engelska kompisar och annat trevligt.

 

Äsch!

Nu har jag letat överallt och det är alldeles dött och övergivet.

Skitmatte visste minsann att de inte var hemma.

Nåt om att vi skulle titta till deras hus så allt är ok.

Blev lovad att nästa gång då kommer de att vara hemma.

 

Gick in i skogen istället och jobbade.

Hittade årets första Mandelkremla, en mycket god matsvamp.

 

Se där Vilda grisarna kan minsann göra nytta.

De hade fixat till ett alldeles perfekt lerigt spa till mej.

Gjorde rejäla inpackningar och kände hur min päls kommer att bli i strålande skick.

 

Jobbade mer och hittade Föränderliga tofsskivlingar som hade PRO möte.

Men jag hittade små fina också som fick följa med i korgen.

 

Bäver han är en pålitlig kompis.

Utsökt lerigt vatten till mej.

 

Sen gick jag hit till Bäversjön.

Har faktiskt inte badat på flera dagar vilket är att jämnställa med katastrof.

 

Underbart.

Simmade bort alla mina lerinpackningar och kände hur strålglansen började återvända till pälsen.

 

Märkliga fåglar bor det i Bäversjön numer.

Tror inte att jag nånsin sett nån sån här tidigare.

 

Fast under konstiga fågeln så dolde sej denna,

Insåg att det börjar vara väl varmt i vattnet, föredrar lite svalare.

 

Den här svampen är INTE god.

Det är en Gallsopp och den smakar som den heter.

Finns visst människor som förväxlar den med Karl Johan och en liten bit förstör en hel stuvning.

Känns lättast igen på att den har mörk ådernät på foten och rosa porlager.

 

Ser alltså ut så här under.

 

Så började molnen se ut så här, alltså dags att åka hem.

Matte sa att Åskar med största sannolikhet var i antågande för det var så kvavt att det inte fanns

nån luft kvar.

Åkte hem och slappade och funderade.

Hörde Åskar avlägset ett par gånger.

 

Eftermiddag och jag hamnade hos Siri, mycket trevligt.

Har inte sett henne på ett tag.

 

Jo det är så här att vi har inte alls inventerat kylskåpet och käkat en massa korvar.

Vi VET att du har godis i fickan och vi är hungriga.

Fick godis.

 

Svampvattent började falla och Åskar försökte hälsa på så jag blev kvar hos Siri ett tag.

Men det upphörde så jag kunde vistas ute utan att riskera skador.

Nu ska jag ägna kvällen åt att planera färdigt.

I morgon ska jag nämligen träffa en tidning som heter Sörmlands nyheter och berätta allt jag vet om

svampläget i Sörmland.

Tydligen ska jag filmas också.

Ska bara leta reda på silvertejpen så jag kan tejpa igen munnen på matte.

Det är ju jag som har stenkoll på alla svampar och hon svamlar ju som bekant en massa obegripligheter.

Alltså kommer jag att sköta intervjun bäst på egen tass.



Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards