Svamphunden Sigges funderingar

Direktlänk till inlägg 28 maj 2015

Mindre trevlig upptäckt

Av Sigge Svamphund - 28 maj 2015 18:20

Länge har matte sagt att vi ska till en skog där jag inte varit sen i höstas.

Då fanns det tecken på otrevligheter.

Senaste veckorna har matte haft miljoner med ursäkter för att inte skjutsa dit mej.

Men idag så skulle det bli av, fast hon försökte ångra sej på väg dit.

 

Jaha jag kom hit i alla fall.

Matte fick onda aningar direkt.

Jag tyckte det såg ut som vanligt men matte trodde nåt annat.

 

Nä det är inte alls bra detta.

Dikena är grävda och på vägen ligger det mängder med väldigt grovt grus.

Det ska vara två hjulspår med gräs i mitten här.

 

Nä sa matte, jag vill inte se, jag vill inte veta.

Helst hade hon gått till bilen igen och försökt förtränga att vi ens sett detta.

 

För den som inte vet så ser skogen ut precis som den brukar.

Grönt och fint och orört.

Men..................

 

Överallt ser det ut så här.

Den som inte vet kan tro att de utfört en försiktig gallring.

Men detta är så kallade avverkningsgator.

De gör alltså såna här vägar in för att skogsmaskinerna ska köra på dom när de avverkar.

Ironi på hög nivå när det säjs att de gör dom för att SKYDDA SKOGEN!!!!!

Skydda vad?

De slaktar ju allt!

 

Överallt efter vägen såg det ut så här.

 

Och när det här skogsbolaget härjar då vet vi alltför väl hur det kommer att bli.

I bästa fall lämnar de några få träd resten blir åker.

 

Så kom jag till alldeles underbara Krusbärssjön.

Det har varit en av mattes favoritplatser, men snart är det över.


  

Jag passade på att bada massor.

Jätteskönt var det.

 

Gick vidare.

Blä!

Har hade jag en mycket bra arbetsplats men den har de begravt under avverkade träd.

 

Bestämde att jag skulle kolla längre in i skogen.

Spår efter skogsmördarmaskiner på den gamla stigen.

 

Inne i skogen så fortsatte de där äckliga avverkningsgatorna att dyka upp.

 

Här inne har jag väldigt bra arbetsplatser.

Tänkte att jag skulle kolla om det var nåt på gång.

Inga kantarellvalpar födda men mycelet doftar.

 

Matte upptäckte att vi passerat en ägogräns.

Perfekt en del av skogen blir i alla fall kvar.

 

Dagens enda svampfynd.

Nån gammal rutten synnerligen före detta svamp sen förra året.

 

Detta naturväsen visar verkligen vad det tycker om att förlora sin skog.

Gick tillbaka och ville egentligen gå till en av de andra sjöarna men det ville inte matte.

Hon ville inte ser mer elände.

 

Badade ännu mer från några andra badplatser.

 

Efter bad ska man torka sej.

Kan verkligen rekommendera tallbarr och tallkottar för effektiv torkning.

Kollade ett par numer före detta arbetsplaser, de är begravda under ris.

 

Matte skulle plocka såna här granskott.

Det är utsökt hundgodis så jag snor alla hon tappar.

Mycket gott.'

 

Lika bra att hjälpa till.

Tar så tid för matte när hon ska plocka utan min hjälp.

 

Jaha hur vore det om du visade lite tacksamhet istället för att påstå att jag ägnat mej åt

skogsavverkning.

Tänkte att det skulle gå snabbare att plocka skotten och jag delade den lilla granen.

För övrigt var den ju i alla fall dödsdömd av skogsmaskinerna.

 

Tillbaka vid bilen.

Var törstig efter skogsrundan och jobbet med granskotten.

Fick vatten och åkte hem.

Matte lånade min dator och skulle kolla nåt.

 

Hela det gröna området på kartan är avverkningsanmält av den skogsägaren.

Alltså ett enormt område.

Hela min bra skog där jag har jobbat ihop tonvis med svamp.

Det rödbruna är också avverkningsanmält av Holmen.

Det rosa är kyrkans avverkninganmälningar som det bara syns lite av.

Blir inte många träd kvar.




 
 
Lillian

Lillian

28 maj 2015 20:50

Det er så trist når all skogen blir borte...

http://www.sognafaret.no

 
Ingen bild

Björn

28 maj 2015 21:44

Det är så det blir när giriga skogsägare får härja fritt. Borde vara mycket hårdare regler när det gäller hur avverkningar får göras.

 
Ingen bild

Christina Johansson

29 maj 2015 16:56

Så trist när dom gör såna enorma skogsavverkningar och förstör med dom enorma maskinerna. Förstår att du Sigge och din matte Helena är jätteledsna och besvikna på Skogsbolaget. Kram på Er. Bra att Ni hittade så fina granskott.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sigge Svamphund - 13 juli 2016 08:16

Detta blir det allra sista inlägget på denna blogg. Jag har försökt skriva om alla minnen, men det fungerar inte. All glädje, alla äventyr vi upplevt tillsammans dessa fantastiska 10 år tillsammans. Det går inte att sätta ord på det. Min äls...

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2016 12:14


TACK för all omtanke, alla hälsningar här, på Facebook, via mail, sms osv. Jag läser allt men orkar inte svara, vill bara vara ensam just nu. I går kväll så begravdes Sigge Svamphund av sin älskade bästa människovän Pinnaffären, egentligen heter ...

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2016 11:44

I dag har det tänts en ny stjärna på himlen. Sigge finns inte längre, åldern tog hans bakdel som inte hängde med längre. I samråd med min underbara vän och veterinär A så togs beslutet. A hjälpte Sigge till resan över regnbågsbron. Sigge blev 1...

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2016 18:01

Jag klarade av kvällstoaletten utan att bakdelen krånglade. Matte där emot har knappt sovit i natt för hon har vaknat så fort jag rört på mej. Morgontoan gick ganska bra. Så skulle jag prova att bada, fick skjuts ner till sjön. På väg dit så ...

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2016 17:37

Dagen började alldeles som vanligt. Matte bestämde sej för att skjutsa mej till en bra skog för jobb.   Blev skjutsad till Döda älgenskogen. Bra eftersom jag hade mycket kantarellvalpar på tillväxt där. Bara att börja jobba.   Ska du ...

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards