Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under december 2014

Av Sigge Svamphund - 7 december 2014 18:10

Historien upprepar sej.

 

Morgontoalett i mörka skogen.

I dag kom matte i alla fall  ihåg mitt extra halsband så hon hittar mej i mörkret.

 

I brist på bättre så hittade jag ett par muggar som jag tänkte roa mej med.

 

Fast dom glömde jag när jag helt plötsligt hittade en buske som blommade.

Fullt med Hälgekorv så jag slukade alla blommor till frukost.

 

Men vad är detta?

Den där spökhunden som visade sej i en annan skog för några veckor sen befann sej helt plötysligt i

min hemmaskog.

Dessutom har den likadant lyshalsband som jag har.

Undrar om den letade blommande korvbuskar?

 

Jag hittade en tall som också hade Hälgekorvblommor.

Rensade så inte spökhunden skulle hitta den.

 

Oj, det brinner!

Nä det är soluppgången långt bort.

 

Märkligt helt plötsligt så fanns det ett långt spår med korv.

Inga bekymmer att leta upp alla bitar inte.

Skulle gå hem, alltså jag tönkte dumpa matte hemma.

 

Äsch, usel service.

Jag som hade tänkt hälsa på i Pinnasffären så var den stängd

Gick hem och drabbades av passa huset i många hundra år.

 

Bild från mattes passande av hembygdsgården.

Siri kom minsann dit, tror hon letade efter mej eller om det var mattes godisficka.

 

Minst suddiga bilden.

Men hon träffade Hugo Cockerspanielvalp på 12 veckor också.

Alltså jag skulle ju ha varit där, för det var människor som frågade efter mej idag också.

  

700 års passande av tråkhuset är över och jag är utsläppt.

Hallå Prylaffären, jag behöver godis.

Skitaffär som var stängd.

Gick en sväng, tänkte besöka ståndet där all smarrig korv fanns i går men kom aldrig dit.

 

Pinnaffären var i alla fall öppen så jag kunde beklaga mej och få en välbehövlig pinne.

Får vara glad för det lilla i dessa passa husettider.

 

Titta!

Jag har fått lön idag också.

Vilda griskorv, alldeles utsökt den också.

Nu förutsätter jag att det blir normala dagar utan en massa passa tråkhus.

Fast dessvärre har jag hört matte prata om tortyr hos Bödeln i morgon.


Av Sigge Svamphund - 6 december 2014 18:07

Inte blev det som jag planerat inte.

 

Morgontoalett och det är fortfarande mörkt ute.

Jag var tydligen enda hunden som var vaken för det var alldeles övergivet överallt.

 

Ansåg att matte kunde roa mej med den nätta tandpetaren jag har bakom ryggen

Tråkmatte gick inte med på mina planer.

 

Inne i skogen var det riktigt mörkt.

Tur att jag inte är mörkrädd.

 

Kollade trädstammen.

Idag fanns inte min leksak i den, men däremot godis.

 

Jobbade istället.

 

Fina trattkantareller som matte inte ville ha.

Tänkte att hon kunde ha rensat såna medan hon passade tråkhus.

Jag planerade fortfarande att passa hembygdsgård.

 

Grått, disigt, dimmigt och knappt dagsljus.

 

Skogen var fortfarande lika mörk, bara fullmånen vaken.

Ganska intressant att vara i skogen när det var så mörkt.

 

Trots mörkret så blommade godistallen.

Den blommar inte längre, jag slukade alla.

 

Så det börjar bli ljust så jag känner igen mej i skogen.

Grejade mest med mina vanliga hundgöromål.

 

Tillbaka på Heden och nu är det ljust.

 

Hm, de gör saker på en av gatorna.

Jag som planerat ett affärsbesök för att få godis.

Fick godis trots stängd affär.

 

Torget var sej inte alls likt.

Ståndet rakt fram där doftade det ljuvligt att korvar och en massa annat smarrigt.

Kunde ha stannat hela dagen, men jag tänkte ju passa hembygdsgård.

Gick hem.

Råkade vara ouppmärksam i ett par sekunder.

Helt plötsligt så passade jag tråkhuset, skitatte försvann och lämnade mej med gömt godis.

Passade hus i flera hundra år minst innan hon behagade återkomma.

Dessutom berättade hon att hon träffat människor som frågat efter mej, alltså borde jag ha passat

hembygdsgården.

Gick ut.

Bestämde att jag ville tillbaka till torget bland annat.

Träffade flera människor som jag känner.

Gick förbi det där ståndet med ljuvliga dofter igen.

Fick smakprover, utsökta.

 

Titta!

Jag fick minsann lön för mitt huspassande.

Matte köpte en stor Hälgekorv som bara är min!!!!!

Kunde lätt ha smällt i mej hela på en gång, men fick tyvärr bara en bit.

I morgon är det dags igen, då ska jag vara mer uppmärksam så det är min tur att passa hembygdsgården 

matte kan ligga hemma i hallen.

Av Sigge Svamphund - 5 december 2014 18:06

Matte hade ju lovat variation i tillvaron idag.

Trodde alltså att jag skulle åka nånstans, typ trevlig skog eller min fru eller..........

 

Inte nog med att jag inte skulle åka nånstans, det hade kommit äckligt vitt också.

Var är den där variationen?

Stå och vänta vid återvinningen känns faktiskt inte nåt skoj.

 

Men nu händer det saker.

Kom en bil och i bilen var det en hund.

 

Hej Tassa!

Vi har inte träffats men jag säjer aldrig mej till nya bekantskaper.

 

Jag skulle minsann få sällskap i skogen.

Mycket trevligt.

 

Jag passade på att fynda en boll i skogen.

Drog runt och umgicks med Tassa medan människorna ägnade sej åt sånt där mänskligt tråkprat.

Väldigt skönt att kunna umgås med en annan hund då.

 

Självklart så jobbade jag också.

Måste ju visa framtassarna i det jag är allra bäst på.

 

Ibland då hade vi så bråttom att vi blev alldeles suddiga.

 

Pinkade ihop också.

Hon kan minsann pinka som en hel hanhund hon.

 

Visst är det en snygg brud?

Det är så här att ibland så jobbar hennes matte borta i massor med timmar och då behöver Tassa sällskap.

Eftersom jag och Tassa gillar varandra så kan hon vara med mej de dagarna.

Blir bara nån gång i bland, men jag tackar inte nej till trevligt sällskap.

Skildes från henne, såg Färghandels Vilma på långt håll.

Men henne får jag ju inte träffa eftersom hon doftar extremt gott.

 

Fortfarande så blommar rosorna.

Är alltså inte vinter.

 

På väg hem så passerade jag Prylaffären.

Berättade om att jag aldrig får godis och blev serverad sånt.

Slappade medan matte fixade tråk.

 

Eftermiddagsrunda.

Åh vad det doftar ljuvligt vid Vilmas affär.

 

Nästa affär Second chanse.

Finns det nåt godis till en stackars hund som ständigt svälter?

Jo det fanns det.

Gick vidare till Pinnaffären och fick en nytillverkad pinne.

Var hemma en stund.

Sen tänkte matte gå UTAN mej, jag skulle med.

 

Detta är ett av alla husen vid hembygdsgården och hit skulle jag.

Matte grejade med att packa upp en massa krafs.

 

Går alldeles utmärkt att slappa under det bordet.

Tänker införa en nyordning i morgon.

Matte kan ligga hemma i hallen och passa huset så passar jag hembygdsgården.

Tänk vad trevligt jag skulle ha med en massa nya bästa kompisar och matte kanske skulle lära sej hur

dötrist det är att passa tråkhus.

Håll allt ni hittar för att jag lyclas genomföra min idé.



Av Sigge Svamphund - 4 december 2014 18:07

Vanlig normaltråkig hunddag.

Blev inte skjutsad till nån av mina bra skogar, tråkmatte skyllde på tråk.

 

Tråkspårvägen.

Men via den så kan jag komma till en del bra skogar.

 

Här var det väldigt länge sen jag gick.

Bestämde att jag skulle gå här.

 

Hittade i alla fall ljuvliga väldoftande spa.

Perfekt för pälsvården och det gäller att utnyttja alla nu ifall onödiga isen vaknar.

 

Jo jag tänkte att du kanske ser den där snygga kotten som jag placerade på stubben.

Tänkte att du skulle roa mej med den en stund.

Jo hon kan vara väluppfostrad ibland, för jag blev road.

 

Mera spa, fungerar precis lika bra bland högt gräs.

 

Här borta hittade jag minsann en ny lokal med Bombmurklor i våras.

Bestämde mej för att kolla om det kommit några ( de kan sällsynt visa sej i december).

 

Nä tomt, fanns bara några tråkiga Trattkantareller.

Men det dröjer nog inte innan jag kan jobba som Bombhund.

 

Kollade spabäcken som var perfekt.

 

Hittade en Rödgul trumpetsvamp.

Enligt matte var det säkert årets sista.

Äsch om hon skjutsar mej till mina bra arbetsplatser så kan jag säkert nosa upp massor.

 

Titta det ÄR vår!!!!!!

I alla fall tror granen det eftersom den försöker utveckla nya skott.

 

Jaha ska jag gå till tråkhemma nu och ha tråkigt medan matte gör tråk.

 

Tänker inte alls gå hem, jag tänker nåt annat.

 

Titta vilken tur jag hade.

Siri var hemma så jag kunde inventera hennes kylskåp.

Bjöd mej på en del gott och fikade.

Matte hade planerat att vi skulle gå förbi där eftersom hon skulle hämta nåt.

 

Siri hon berättade för matte att hon ALDRIG får nåt godis av sina människor, så hon fick av mitt.

Gick hem och hade tråkigt medan matte höll på med tråk.

Vanlig eftermiddagsrunda med diverse affärsbesök.

I morgon så ska jag i alla fall få lite variation har matte lovat.

Av Sigge Svamphund - 3 december 2014 17:58

Hamnade i min bil på förmiddagen.

Ut och åka, perfekt trodde att kanske möjligen att jag ÄNTLIGEN skulle få dejta

min fru igen.

Nähä, vägen till Eskilstuna och inget stopp vid nån skog heller.

 

Hej Eskilstuna, bäst att tala om att jag är här.

Bestämde att jag var bjuden på fika eller lunch eller helst båda.

Var nära där mattes mamma bor.

Första försökte att gå dit misslyckades.

Andra också.

 

Ska det bli tredje gången gillt?

Jag SKA till mattes mamma.

Misslyckades igen, blev sur.

Matte hade nämligen fått för sej att jag kunde vara stadshund idag.

Ok, det finns en massa spoännade lukter, men jag måste ju ha onödiga kopplet.

 

Passerade troget som byggts om.

Ansåg att det här paketet borde vara mitt fyllt med smarrigt godis.

Var tydligen inte alls mitt.

 

En gran!!!!!

Såna är extremt sällsynta i Eskilstuna.

Bestämde att den är min.

 

Hittade nån underlig jättehög pinne.

Går att spegla sej i den, märklig pryl.

 

Hm, här ska det visst vara vatten till spasugna hundar.

Men vattnet är borta och det står kravallstaket runt de där dammarna.

Tydligen har flera pensionärer trillat i och gjort sej illa.

 

Äsch!

Nån har stulit allt vatten i fontänen vid Arlomattens tråkjobb.

Passade det där tråkjobbet ett par minuter medan matte sladdade in och ut.

 

På Arlomattes tråkjobb har de i alla fall en häftig julgran.

 

Gick vidare.

Jag har fortfarande inte badat i Eskilstunaån.

Ansåg att det var dags, blev förbjuden.

 

Hamnade i stadsparken.

Där ÄNTLIGEN nåt som påminner om granar.

Kunde åtgärda mina akuta behov.

 

Men här kan jag väl i alla fall bada?

Inte alls enligt tråkmänniskan, hade det inte varit för onödiga kopplet hade jag kastat mej i.

Men mitt i Eskilstuna så bor tydligen Bäver numer.

Titta på träden på den lilla ön.

Trodde att Bäver endast bodde i mina skogssjöar och bäckar.

 

Gott om änder var det.

Tydligen så trodde de att matte hade mat åt som, fast det hade hon inte.

 

Lyckades jobba också.

Hittade några Höstmusseroner ,men de står kvar.

 

Gick vidare och passerade den här skolan.

Här gick mattes mormor, matte, mattes valpar och nu människovalpen Oliver.

Skolan är väl bibehållen för den byggdes nog ungefär när dinousarierna vandrade på jorden.

 

Gick till kyrkogården och hälsade på mattes pappa och mattes änglabarn Mikael.

Fortsatte och nu var det vägen till mattes mamma.

Nu skulle jag bara dit.

Nähä, hamnade i min bil.

Kände mej blåst på fika och lunch och en massa annat trevligt.

Fick passa bilen och ICA Maxi.

Men så när jag trodde att jag skulle åka hem då.

 

ÄNTLIGEN!!!!!!

Jag ska äta lunch och fika och...............

 

Hej!

Vad får jag idag?

Är så hungrig och jag har inte ens varit i skogen.

Käkade massor med goda prinskorvar, nån macka också.

Sen fikade jag, alltså jag dricker inte kaffe men käkade skorpor istället.

 

Matte fick presenter av sin mamma.

Tallriksunderlägg med murklor.

 

En ljusstake och en ljuslykta i form av svampar.

Sen åkte jag hem.

Insåg att det tog på krafterna att leka stadshund, är inte lika energikrävande i skogen.

Ut på eftermiddagsrunda, matte skulle hämta ett mystiskt paket.

 

Näösta svamppresent.

Svampljus från Katten Pelles matte som ansåg att matte behövde lite uppmuntran med tanke på alla

Bödelbesök.

Tro nu inte att hon tänker elda upp ljusen, nä de ska få vara prydnader.

I morgon antar jag att det blir en vanlig skogsdag igen.



Av Sigge Svamphund - 2 december 2014 18:03

Nähä inget åka nånstans idag.

Dumheter tyckte jag först men sen blev det faktiskt bra i alla fall.

 

Jaha ska jag sitta här och vara suddig?

De där Trattkantarellerna jag precis hittade vill du ju i alla fall inte ha.

 

Tänkte titta efter godis i trädstammen men.........................

 

Märkligt.

I trädstammen låg leksaken som jag köpte igår.

Bra nu skulle jag ha sysselsättning.

 

Vadå sitta och vänta?

Jag SKA HA min leksak utan att behöva sitta här och ledas ihjäl.

 

Ett evigt slit blev det med att leta reda på min leksak som matte hela tiden gömde.

Mänskligt oskick detta att gömma mina saker, tror jag ska börja gömma hennes.

 

Va?

Skulle jag smyga efter dej?

Absolut inte!

Bara kollar så du inte går vilse tillsammans med min leksak.

 

Ibland blev det extra besvärligt.

Jag letade efter min försvunna leksak och då försvann matte.

Titta här jag letar så förtvivlat att jag blir alldeles suddig, men lyckades självklart hitta henne

innan hon gått helt vilse.

 

Jag vet att du har det som tillhör mej i fickan.

Kan jag få tillbaka den nu?

 

Bestämde att jag skulle gå och kolla så inte sjön var invaderad av onödiga isen.

Där hittade jag en boll.

 

Ingen onödig is inte.

Underbart att det fortfarande är badsäsong.

 

Tänker inte alls gå hem.

Jag tänker sittstrejka tills du kommer på andra tankar.

 

Var kanske inte så smart med den där sittstrejken.

Visst jag fick fortsätta vara i skogen men titta!

Jag är fastbunden i ett träd!

Matte försvann och jag funderade på om jag skulle få sitta här till någon kom och hittade mej.

 

Hon kom tillbaka och befriade mej från fångenskapen.

Nu ska jag kolla vad hon egentligen gjorde.

 

Gömt min leksak.

Men det var ju inte svårt för min supernos att lokalisera den.

 

Kommer sen.

Matte bara gick och struntade helt i mej.

 

Panikslagen hund blir alldeles suddig.

Hon var försvunnen igen, men jag lyckades hitta henne.

 

På väg hem.

Men jag var tvungen att visa Pinnaffären min nya leksak.

Faktiskt viktigt att alla känner till den.

Gick hem, slappade och matte höll på med en massa tråk.

Gillar inte all det där tråket för det innebär att jag kommer att få en extremt tråkig helg.

Av Sigge Svamphund - 1 december 2014 17:57

Det blir nog ordning på klenmatte.

Idag så kom hon på att min bil behövde motioneras.

 

Jaha, åka bil till Spökskogen?

Dit är det gångavstånd så jag begrep ingenting.

Men jobba det tänkte jag göra.

 

Titta vilka fina Trattkantareller.

Nähä, hon ville inte ha såna idag heller.

Tråkmänniska!!!!

 

I skogen finns det minsann sockervadd nu.

Eller i alla fall nåt som försöker att se ut som det.

 

Det är Håris.

Alltså fukt som kryper ur grenar och fryser till och ser ut som hårstårn.

Häftigt fenomen som man kan se denna årstid.

 

Ett spa!!

Perfekt eftersom det var ganska kallt så inns ju risken att onödiga isen försöker hitta på dumheter.

 

Jobbade mer, fullt med fina djupfrysta Trattkantareller överallt.

Grejade med mina vanliga hundgöromål också.

 

Sen skulle jag gå till min bil för vi skulle åka nånstans enligt matte.

 

Den här vägen känner jag igen.

Då kommer jag till förorten Hålornas Håla och där finns det nåt mycket trevligt.

 

Kände mej blåst.

Vad sjutton är detta?

Fylla på luft i däcken var inte alls vad jag ansåg att vi skulle.

Men enligt matte nödvändigt, skulle ha gjort det när Adam bytt däcken men i Eskilstuna var alla

luftpåfyllare stulna och sen kom mattes Bödelbesök.

 

Efter mackbesöket blev det rätt.

Hm, har minsann varit andra hundar och handlat, hoppas det finns nåt kvar till mej.

 

Kolla va med julklappar!

Kunde mycket väl ha tagit hand om alla de där paketen.

 

Fanns godis kvar så jag handlade en del.

Så kom jag på att jag visst behövde ha en leksak.

Den här bara jag skulle ha, kom på att den kan jag roa mej med i skogen om jag blir arbetslös.

Matte köpte den faktiskt åt mej.

 

Inspekterade självklart bakom disken också och blev bjuden på smarrigt godis.

Borde åka till Grisöronaffären varje dag.

Åkte hem, såg otrevliga saker efter vägen, ett par sjöar var invaderade av onödiga isen.

Hem och slappade medan matte gnällde.

Hennes eländiga mun gillade inte övningarna med luftpåfyllningen.

Var ute på eftermiddagsrunda, hände inget skoj.

 

Fast den här lappen på en anslagstavla är gullig.

Ser ut som om många har tagit lappar.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards