Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under oktober 2014

Av Sigge Svamphund - 15 oktober 2014 18:00

Höstmörkret är ju här.

I går skulle matte ta bild för att visa en FB kompis hur bra jag syns med det där superhalsbandet.

 

Ingen som missar var jag befinner mej inte.

Rekommenderas, inga batterier, laddas via datorns usbport.

I dag så skulle det letas jägarfri skog.

Eller matte hade fått tips om en backe som skulle ha arbetsplatser och garantaerat jägarfritt mitt i

ett samhälle.

 

Genomsökte hela backen.

Skitbacke!

Fanns inte en endaste arbetsplats där.

Hamnade i min bil och åkte en bit.

 

Perfekt.

Här är det jägarfritt och jag kan roa mej.

I bland går det bra att jobba också.

 

Fanns inget att jobba med.

Men jag kom fram till att jag klär alldeles ypperligt med Båven som bakgrund.

Kände mej lagom mystiskt i motljus och med skuggor.

Säkert ingen som känner igen mej.

 

Nå?

Får jag bada i dag eller?

Badade mycket.

Försökte jobba igen, misslyckades.

 

Fanns bara den här och såna vill ju inte matte ha.

 

Fast det är nog sommar.

Rödklövern blommar för fullt.

 

Sen jag var här sist så har någon hund vandrat över Regnbågsbron och blivit begravd här.

Människorna hade gjort så fint med en massa blommor och dessutom en mycket vacker plats.

Ha det bra där på andra sidan bron du okände hund.

Åkte igen och nu hamnade jag i hemmaskogarna.

Behövde röra mer på mej.

 

Äntligen jobb!

 

En massa Svart ogräs, ganska mycket kantareller och trattkantareller lyckades jag hitta.

Kändes mycket bra att få jobba.

 

Drog runt och kollade ännu mer arbetsplatser.

 

Hittade ett par såna här Stolta fjällskivlingar också.

Kände mej ganska nöjd med arbetsinsatsen.

Åkte hem.

 

I den hemmavarande svampkorgen hade det dykt upp en okänd svamp.

Matte försökte rapportera den som Huskattus Balderus på Artportalen, de godkände inte namnet.

I stället frågade hon alla svampkompisar i en av svampgrupperna på Facebook.

Många förslag har det blivit.

Så drabbades jag av passa huset.

Kommer snart, ska bara till människoveterinären.

Funderade på om jag skulle få hem ett vrak som varit hod Bödeln, men hon hade varit alldeles för lugn

för det.

Var bara besiktning hos vanliga människovetten och hon hade gått igenom den med MVG.

Fast hon kunde ha fortsatt att hålla sej borta eftersom jag blev utsläpad i svampvattennedfall.

I morgon ska jag visst på ett alldeles nytt uppdrag och ge hjälpande tassar.


Av Sigge Svamphund - 14 oktober 2014 18:07

Inget åka nånstans idag inte.

Eländiga tråkvecka.

 

Då i forntiden innan jag blev en stadgad hund var ju Heden en säker dejtingplats.

I dag såg den synnerligen övergiven ut.

 

Men titta där!

Siri!!!!!

Henne har jag inte träffat på massor med evigheter.

 

Hon hade sin matte med sej och som den artiga hund jag är så sprang jag självklart och hälsade.

 

Siri skulle också till skogen så jag fick sällskap.

Alltid trevligt med sånt.

Kollade några arbetsplatser men de var tomma.

 

Fast på mina godisstockar växte det en massa Grönmusslingar.

Ingen matsvamp men matte tycker att de är så fina.

 

Fast det fanns matsvamp också.

Ett helt gäng med Ostronmusslingar.

Kändes bra att få jobba.

 

Drog runt och kollade arbetsplatser.

 

Hittade en del Trattkantareller.

Sirimatte ville ha såna till skillnad från tråkmatte som inte alls vill ha några i år.

Kollade självklart att alla blev plockade.

 

Massor med skog har jag, men denna vecka så är den som sagt inte att tänka på.

Bortåt finns mängder med bra arbetsplatser.

Kollade mer i hemma skogen.

 

Om jag smygmatkerar så fattar inte matte att jag har hittat svart ogräs.

Hon plockade faktiskt det.

 

Gick till sjön och badade tillsammans med Siri.

Gäller att passa på, för onödiga isen kan lura nånstans.

Litar inte alls på att den inte dyker upp.

 

Konstigt Siri har också en sån där vattentvilling.

Begriper inte varifrån de kommer, jag har ju också en som visar sej ibland.

 

Drog iväg genom en annan skog också.

Fanns inget skoj där.

Så träffade jag Smilla, hon är jättefin, men det blev bara skit av de bilderna tyvärr.

 

Följde med hem till Siri.

Hörde talas om fika och sånt tackar jag aldrig nej till.

 

Vi fick varsin macka, mycket gott.

Sen bjöd jag mej på sockerkaka när människorna fikade.

 

Ska egentligen gå hem.

Men jag var tvungen att gräva ner en boll som jag "lånat" av Siri.

Nu vet jag precis var den finns tills nästa gång jag hälsar på där.

Gick hem och slappade.

Vanlig eftermiddagsrunda utan speciella händelser.

Till sist ett boktips från matte.

 

Sjukhuskatten Oscar.

En alldeles fantastisk bok som är både rolig och samtidigt sorglig med tanke på de människoöden som

förekommer.

Matte är inte alls förvånad över kattens beteende, vi djur är nämligen extremt kloka.

Men enligt matte LÄS DEN!!!!!


Av Sigge Svamphund - 13 oktober 2014 18:19

Jaha dags för Tråkveckan när alla ia bra skogar är invaderade av jägare.

Trodde det skulle bli en tråkdag.

Hamnade i min bil och åkte, trodde att det skulle bli nåt tråk med passa bil i Eskilstuna eller så.

 

Öppna dörren nu!!!!!!!!!!

Jag blev ÄNTIGEN skjutsad till min fru!

 

Efter ett rejält pusskalas med Molly så hade jag ett samtal med min ljusskygga svärmor, ni ser ju hur hon trycker i ett mörkt hörn.

Framförde mitt missnöje över att de drog iväg med Molly ända till Skåne och förhindrade dejt.

Så min gnälliga klenmatte på det.

 

Drog ut i väntan på att svärmor skulle släpa sej ut.

Hon begriper liksom inte det där med att det är förmiddag vid halv tio och inte mitt i natten.

 

Molly hittade nåt som luktade alldeles otroligt intressant på min bil.

När hon slutat lukta på den så gick vi till badudden.

 

Skulle vi möjligen kunna få bada innan onödiga isen lägger sej?

 

Jodå det blev mycket bad.

 

Tråkvecka eller ej.

Jag ska jobba varje dag.

 

Jo även i Hålan förekommer det svarta ogräset.

Fast bara några stycken så de står kvar.

 

Fjant!

Svärmor ska inte alls hålla på och ta en massa bilder.

Hon har viktigare uppgifter.

 

Alltså sånt här med höstfärger är bra uttjatat.

 

Detta är däremot en mycket viktig sysselsättning.

Kasta pinnar i vattnet så vi får bada.

 

Ska ni bara stå där och glo?

Molly har snott min pinne, det är möjligen inte så att ni kan hjälpa mej?

Nähä, det där skulle vi lösa på egna tassar.

 

Badade ännu mer.

Badkrukorna gnällde över kallt.

Vad vet de om sånt?

Om de provat hade de upptäckt hur underbart skönt det är i vattnet.

 

Gick hem till Molly.

Berättade att jag minsann aldrig får mat hemma.

Serverades mat och godis.

 

Visst har jag en otroligt vacker fru?

Ingen idé att andra hanar ens tänker tanken att göra sej besvär, hon är MIN!!!!!

 

Fast här är hon inte lika vacker.

Jag är tvingad att åka hem och Molly flisar pinne.

Hörde att nästa vecka är vi lovade en ordentlig skogstur nån dag.

Borde vara nästa vecka i morgon.

Så var det då födelsedagen.

 

I dag fyller min blogg åt.

I 8 år har jag bloggat nu så jag bjuder på en bukett med svart ogräs.

Trodde väl aldrig att jag skulle blogga så här många år.

Men jag fortsätter väl att tråka ut er ett tag till.


Av Sigge Svamphund - 12 oktober 2014 18:28

Vraket börjar må bättre som tur är.

I dag var det ju sista chansen att besöka de bra skogarna på en vecka.

Alltså blev jag skjutsad.

 

Mycket bra, skogen med Vithajssjön, var ganska länge sen jag var här.

 

Vithajssjön var sej alldeles lik och inte hade Vattentjuven stulit vattnet heller.

 

Hörru, jag har inte badat sen igår, det börjar vara akut.

Kan du tänka dej att kasta pinnen åt mej idag?

 

Badade massor.

Mycket skönt och energigivande.

Sen var jag jobbarsugen.

 

Började med att kolla vid husvagnarna som de som har Vithajarna bot i när de är där.

Fanns inget spännande.

 

Gick och kollade en arbetsplats istället.

 

Mycket bra, det hade fötts en massa Rödgula trumpetsvampar där.

Inte lika mycket som det brukar vara men jag kunde jobba ganska rejält i alla fall.

 

Skulle gå och kolla en del andra arbetsplatser.

 

Det låter i min skog.

Jo det lät mycket och ganska nära av Hälge som verkade ropa på Hälga.

 

Men tänk så ypperligt att det fanns ett spa precis där och då.

Jag spaade och lät mina spaskall eka över skogen

Hälge uppskattade tydligen inte alls dom för han blev tyst och syntes inte till.

Alltså går det att skrämma Hälge genom att spaa.

 

Fortsatte att jobba.

Tråkiga trattkantareller ville inte matte ha.

 

Men när jag visade de här Sotriskorna så fick jag massor med beröm.

Ingen matsvamp, men de är väldigt vackra.

Drog runt och kollade en del annat.

Gick tillbaka till vägen för at egentligen gå och kolla lite annat.

Matte hörde att det kom en bil så hon höll i mej.

Jägaruslingar som saktade ner och sa åt matte att hålla reda på byrackan så den inte störde deras vilt!!!

Ha, ha de skulle bara veta hur rädd Hälge blev för mina spaskall.

Matte ansåg att det var lika bra att lämna den skogen.

Gick till min bil och trodde att jag skulle åka hem.

 

Nähä, matte skjutsade mej till Engelska skogen istället.

Det är ganska nära dit från Vithajssjön och nu skulle hon kolla nåt där.

 

Jaha vandra runt tallar i jakten på flera Blomkålssvampar.

Fanns inga, men jag hittade svart ogräs istället.

 

Ställde mej på en höjd och studerade skogen.

Funderade över hundlivets alla väsentligheter.

 

Kom fram till att jag hade så mycket att tänka på att det var lika bra att sitta ner en stund.

Planerade bland annat för alla jobb jag tänker utföra när det är slut på Tråkveckan.

Gick tillbaka till bilen och då började svampvattnet falla.

Åkte hem och slappade, medan svampvattnet föll.

Skulle ut på eftermiddagsrunda.

Svampvatten så jag skulle inte alls gå ut.

Lyfte benet mot första bästa vilket råkade vara ett däck på min bil sen vägrade jag att vara ute.

Tänker minsann inte ådra mej en massa skador.

Nu gäller det att göra det bästa av kommande vecka.




Av Sigge Svamphund - 11 oktober 2014 18:04

Fick med mej vraket till skogen idag också.

Nu återstår bara morgondagen se är det ju eländiga tråkveckan.

 

Hamnade i Döda älgenskogen.

Körde igång och jobbade direkt.

Bäst att passa på.

Valparna som lämnades när jag jobbade åt mattes mamma hade blivit vuxna till min glädje och mattes fasa.

 

Nej jag är inte alls dement!

Jag vet att jag inte ska bry mej om de här, men du brukar ju ta bilder av dom.

 

Passade inte, i stället skulle det tas såna här fjant bilder av disig skog.

Larv!

Jobbade mer.

 

Kan du vara vänlig och klä av mej i förra veckan?

Jag behöver bada!

 

Äntligen!

Mycket skönt, bäst att passa på för onödiga isen kan ju få för sej att anfalla.

 

Bäst att se till att torka pälsen ordentligt innan jag blir påklädd igen.

 

Bestämde mej för att kolla om det kunde finnas nya arbetsplatser.

Jo det fanns det, ännu mer svart ogräs.

 

Fast matte tyckte att Klibbtickorna var mycket finare.

De är så vackra när de har sina droppar enligt henne.

 

Den här lilla valpen har nästan ett ansikte.

Jag ägnade mej åt viktigare saker jag.

 

Såna här och detta är valpar som ska växa.

Ha, ha jag kan fortsätta jobba när tråkveckan är över.

 

En gång innan det blev ett skrikande väsen så var detta en svamp.

Ingen aning om vad det har varit.

Drog runt och kollade en massa arbetsplatser med varierande framgång.

 

Visst är jag snygg med min senaste utsmyckning?

Så här borde jag se ut när och om jag ska träffa min fru.

Henne har jag inte sett på evigheter på grund av mänskliga påhitt först drog Molly på semester och sen

skitmatte som blev ett vrak.

 

Så här gör man perfekta inpackningar.

Gräv upp leran från botten av spagropen och vattnet blir ljuvligt.

 

Deta är enligt matte Änglasvampar.

Alltså såna som vandrat över regnbågsbron och blivit änglar.

 

Gå till bilen?

Varför då?

Jag tänkte faktiskt jobba här borta en stund.

Onödigt enligt klenmatte som ville hem och jag hade varit länge i skogen.

På väg hem så skulle matte "bara titta" på ett ställe.

 

Den tyngsta och mest kompakta Stolt fjällskivlingvalp hon hittat.

Hemma vägdes den och den vägen ett halvkilo.

 

Här ligger den på Hulken tillsammans med ett par mer normala valpar.

Gissa förresten vem som fick sitta kvar i sin bil?

Just det, antar att hon missade mängder med svampar eftersom jag inte blev utsläppt.

 

Fanns en som skulle kunna tjänstgöra som pizzatallrik också.

I morgon ska jag få jobba i nån annan av de bra skogarna för sen är det ju kört i en vecka.

 

Funderar allvarligt på att sätta upp den här skylten i alla mina skogar.



Av Sigge Svamphund - 10 oktober 2014 18:04

Hade tru idag och fick det där vraket att skjutsa mej till en bra skog.

Sista chansen att besöka den på en dryg vecka.

 

Inledde med en massa välgörande spa.

Såna ger extra energi så jag försökte få matte att testa, hon vägrade.

 

Ska du din gnälliga människa komma innan älgjakten brakar loss?

Begriper inte varför hon ska vara så långsam, det var inte i benen Bödeln gjorde en massa.

 

Hittade mängder med såna här Streckmusseroner.

Skulle vi tydligen inte ha idag.

 

Märkligt.

Skogen är alldeles full av ljuvliga spa, men denna är stulen.

Jag ska ha alla i bästa skick.'

 

Mattes allra första Älglus.

Massor med människor klagar över att de knappt kan vistas i skogen på grund av såna här.

Matte har trott att hon varit lika immun mot såna som mygg.

Men denna kröp på henne, troligen hade den flugit vilse och hamnat på henne av misstag.

 

Kom hi!

Alla valpar är vuxna så du har en del att göra.

 

Visst är de fina det Svarta ogräset?

 

Fast så klart en och annan försökte som vanligt se ut som nåt annat.

Finns massor med valpar också så när skogen blir jägarbefriad kan jag säkert jobba där igen.

 

När jag ändå höll på så hittade jag en alldeles ny arbetsplats också.

Gillar sånt och den kan jag också återkomma rill.

Mer arbetsplatser till mej.

 

Nu ska jag besöka en annan bra arbetsplats.

 

Jodå, det gick att jobba där.

 

De Rödgula trumpetsvamparna är inte lätta att se uppifrån.

Påminner mest om vissna löv.

 

Fanns bara nån liter med såna, brukar vara mer, men det verkar inte som om de är på riktigt humör i år.

 

Trattkantareller finns det däremot miljoner av.

Fast alla såna är kvar i skogen.

 

Typisk mänsklig fjantbild.

Gnällmatte ansåg att skogen var så vacker med lite kvardröjande dimma.

 

Jag tycker förstås att detta är mycket vackrare, svamphund i spa.

Ville jobba mer på fler arbetsplatser.

Men det började gnällas om ont och åka hem.

 

Titta här korgen är ju inte full, alltså borde jag ha fått jobba mera.

Men klenmatte påstod att detta räcker.

Nåt om att hon skulle orka rensa också.

 

Nu har jag tröttnat på gnället om att gräva ner sej.

Alltså tänkte jag vara en hjälpsam hund och gräva en grop där klenmatte kunde befinna sej.

Gick inte bra, var alldeles för mycket rötter.

 

Så påstår hon att min reflexväst behöver tvättas.

Behöver den inte alls.

Detta visar bara att den används av en hårt arbetande hund som inte är rädd för att ta i och få

lite skit under klorna.



Av Sigge Svamphund - 9 oktober 2014 17:54

Tråkdag.

VAM (vård av gnällmatte) borde förbjudas.

Tydligen gör det ondare idag och hon bara gnäller, klenmänniska!

Skulle till skogen, hamnade i min bil och trodde att hon hade ragit sej samman och skulle

skjutsa mej till nån bra arbetsplats.

Inte det inte, nä hon skjutsade mej till en av mina hemmaskogar.

Ok, hon sa att hon använde bilen för att orka vara med mej i skogen så hon kan tydligen tänka i alla fall.

 

Justden här skogen har jag inte varit i på länge.

Svampvattnet hade i alla fall ordnat bra spagropar åt mej.

 

Tråkkärringen påstod att jag kunde vara ledig idag.

Jag ska inte alls vara ledig, jag ska jobba.

Men Trattkantarellerna ville hon fortfarande inte ha.

 

Här är en bra arbetsplats.

Undrar om det gnälliga vraket blir nöjd nu?

 

Usel bild, skyller på vraket.....

Men jag hade faktiskt rotat fram ett gäng med Rödgula trumpetsvampar.

Fick beröm för de passade minsann.

 

På ett annat ställe så hittade jag nyfödda svart ogräsvalpar också.

Björklövet är normalstort så de är väldigt små.

Undrar om de hinner bli vuxna.

Jag grejade med en del andra viktiga hundgöromål.

Matte hittade helt plötsligt ytterligare en inställning på kameran.

 

Att det fungerade med rött och svart vitt visste hon.

Men nu upptäckte hon att det gick med grönt också.

 

Allt utom gräset blir svart vitt.

tycker hon kunde göra nåt vettigare än leka jag.

Denna skog var ganska snabbt avklarad och för att vara snäll så skjutsade hon mej till en annan del.

 

Här brukar det gå bra att jobba.

 

Jodå massor med svart ogräs modell enorma hittade jag.

Kändes bra med rejält jobb.

 

Badade mycket.

Bästa att passa på.

 

Klenmatte satt på en båt och lekte.

Gick bra att ställa in på blått också.

Märklig mänsklig sysselsättning.

 

Fungerade med gult också.

Detta är ett gäng med Stinkmusslingar.

Skulle åka hem för det började gnällas om ont och trött.

 

Titta matte vad jag hittade!

Blir du glad nu?

Hon blev glad och jag fick välförtjänt beröm.

Men sen var det åka hem, se till att vraket tog värktabletter och placerade henne i soffan.

Drog ut henne på eftermiddagsrunda, vandrade runt och tiggde godis och berättade för mina kompisar i

affärerna hur förskräckligt synd det är om mej.

Fick självklart godis och en massa medkänsla.

I morgon hoppas jag att det är mer fart på matte.

Fast hon bara svär över irriterande trådar från stygnen och ont.

Tror jag ska skicka ner henne i en spagrop så kanske hon mår bättre sen.




Av Sigge Svamphund - 8 oktober 2014 18:06

Har en väldigt gnällig matte.

Människor tål tydligen ingenting, för det gnälls om svullen näsa (Bödelns fel) svullen käke

(också Bödelns fel) och en massa ont.

Dessutom släpade hon ut mej i svampvattennedfall när jag skulle göra morgontoalett.

Skadades svårt och hade inga behov av att vistas ute.

Så skulle jag släpa med henne på längre runda.

 

Titta matteliket rör på sej!

Men hur lyckades hon hamna på bild tagen med hennes kamera?

 

Klenmattes personliga assistent.

Pinnaffären följde med idag.

 

Ljuvligt!

Allt svampvattennedfall i natt hade minsann ordnat till spagropar åt behövande svamphund.

 

Jobbardags.

 

Hur går det?

Hittar du alla de där Rödgula trumpeterna som jag visade?

Bäst att hålla koll på människorna så de plockar ordentligt.

Var vänlig hund och visade matte också en del.

 

Ointressant enligt mej, men vackra bläcksvampar enligt matte.

Ja, ja hon är ju inte som hon ska just nu så jag får väl stå ut.

 

De gamla Fjälliga taggsvamparna är gigantiska.

Fast jag hörde att människorna pratade om skånska trattkantareller.

Ser väl vilken normal hund som helst att det inte är.

 

De Rödgula hade i alla fall ordentlig storlek.

Eftersom det gäller att hålla matte på bra humör blev hon så glad när jag visade såna här.

 

Jobbade självklart mer åt personliga assistenten Pinnaffären också.

 

Massor med alldeles nyfödda valpar finns det.

De här har bestämt sej för att växa på träd.

 

På trä växer även de här dödligt giftiga Gifthättingarna.

Inga svampar som jag bryr mej om.

 

Hörru stanna!!!!!!!!

I korgen finns nåt som tillhör mej!!!!!!!

 

Såna här små hättor kan vara otroligt vackra.

 

Självklart kopplade jag av med en massa spa också.

Fast matte hade åsikter om mina spaskall.

Klenmänniska, hon får allt stå ut!

 

En del av dagens jobb.

Matte hade ungefär lika litet hon.

Den här arbetsplatsen brukar ge mycket mer men inte i år.

Åkte hem, gnällmatte tog sina värktabletter och slappade på soffan medan hon gnällde.

Undrar om hon slutar gnälla om jag sätter tratt på huvudet på henne?

Tror att Kaspers tratt är ledig nu så hon kan låna den.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards