Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under oktober 2014

Av Sigge Svamphund - 23 oktober 2014 18:03

Alltså jag är allt annat än dum........

Matte pratade i telefonen i går kväll och sen skulle jag göra kvällstoalett.

Gick ut och bestämde mej för att jag skulle åka DÅ.

Blev bortsläpad från min bil för jag skulle inte alls åka nånstans.

När jag gjorde morgontoalett så tänkte jag åka igen, fick inte nu heller.

Men sen...........................  

Det var det här jag förstod av telefonbabblet igår kväll fast inga namn nämndes.

Äntligen dags för min fru!!!!!!

Som vanligt väntan på att min svärmor skulle ta sej ut.

 

Hamnade i Gröna männenskogen.

Jag skulle kolla en trevlig arbetsplats som jag inte varit vid i år.

 

Hallå!!!!!!

Nån som vill ha Trattkantareller?

Nähä ingen människa som ville ha det.

 

Hade dargkamp med Molly istället och här har jag lyckats vinna.

Hon måste lära sej att jag inte alltid är gentlehund

 

Detta jobb blev mycket mer uppskattat än Trattkantarellerna.

Matte plockade alla.

 

Jaha så ska svärmor prova trappan till mitt vinterdass.

Matte fick nåt viktigt telefonsamtal och vågade inte röra sej för mycket ifall mottagningen

skulle försvinna.

 

Drog vidare, jobbade en del och testade spagropar.

Bakom kröken här blev det väldigt skoj.

Där var Gröna männen och deras skyddsvakter.

De busade massor med både mej och Molly, mycket trevligt.

 

Slut på det roliga.

Där borta ska de fortsätta med sitt och jag och Molly ska göra annat.

 

Sånt här kallas för viktiga hundgöromål.

Spaa tillsammans.

Underbart var det.

 

Gick och kollade arbetsplatsen.

Här borde det krylla av en massa Rödgul trumpetsvamp.

 

Usel arbetsplats i år.

Fanns bara lite grann, men de jag hittade var fina.

 

Finns märkliga djur i Gröna männenskogen.

Lyckades aldrigt riktigt komma på vad detta var.

 

Kom Molly våra senaste bästa kompisar är kvar.

Blev mera bus, en massa prat om mitt jobb.

Jag var ytterst nära att hitta ett ställe där en av de gröna männen har kantareller.

 

Men min kära fru.......................

Varför ska du ha både din pinne och min kotte?

Med möda lyckades jag återfå min kotte.

 

Jaha och där damp svärmor ner igen.

Det är tydligen dålig uthållighet hos svärmödrar.

 

WOW!!!!

Matte trollade minsann fram varsin sån där utsökt torkad korv till mej och Molly.

Brukar aldrig serveras sån ute i skogen.

 

Hoppasn!

Svärmor har klärrat efter en kantarell och detta ser inte ut att sluta väl.

Trodde att hon skulle bli liggande i spadiket, men som genom ett under stod hon på benen.

Åkte hem till molly.

 


Ni bara fikar och fikar.

Ska vi svälta ihjäl?

Va?

Har vi käkat en massa godis, ätit mat och mer godis?

Nä det vet vi absolut ingenting om, det är synd om oss.

Egoistiska människor!!!!!!!

Sen efter massor med timmar så påstod tråkmatte att jag skulle åka hem till mej.

Onödigt!

Får säkert vänta i evigheter på ny dejt nu.

Av Sigge Svamphund - 22 oktober 2014 18:09

Började hur bra som helst.

Skulle kolla en annan skog idag.

Skitmatte påstod att jag kunde vara ledig för hon skulle bara titta på nån nördsvamp.

Men hon tog ju med svampkorgen...........

 

Trevligt, Sagostigen, var länge sen sist.

 

Inga hästmonster synliga heller.

Bara Fårskallarna men de har ju inte svamphund på menyn så de kan glo bäst de vill på mej.

 

Det där med ledig det hörde jag inte så jag kollade en arbetsplats.

Jodå hittade en del svart ogräs.

 

Här har jag inte varit sen Skånska flocken var här.

Alltså massor att hålla reda på.

 

Jobba, jobba, jobba

Fast alla Trattkantareller ville inte matte ha.

Men jag får ju självklart beröm.

 

Bäcken var i alldeles pefekt skick, kunde nästan simma i den.

Så här ska den alltid vara.

 

Usel suddig bild, men det var såna här matte skulle hämta.

Lågan de växer på ligger dessutom i bäcken så ni skulle ha hört gnällmänniskan.

Det är inte alls nåt fel på vattentemperaturen, det är svalt och skönt.

Begriper inte varför hon påstod att hon frös, jag fryser aldrig om tassarna.

 

Hm, nåt har gått i min skog.

Detta nåt brukar inte alls vara här så jag ägnade mycket tid åt att lukta, sen pinkade jag mycket och rejält.

Avslutade med att sprätta omkring mina dofter.

 

Gick och jobbade.

 

Den där skånska flocken slarvade rejält när de skulle städa den här skogen.

Fick jobba hårt.

Men..................

 

Nåt är fel, väldigt fel.

Jag har glömt både jobbet och markeringskotten jag lagt i korgen.

 

Känner hur det doftar.

Den doften gillar jag inte och detta något är nära.

Hon utan luktsinne kände självklart ingenting.

 

Där borta finns det.

Jag morrade från klospetsarna, för det där är otrevligt.

Matte slog på filminställningen på kameran för att filma mitt märkliga beteende.

 

Här ska ingenting filmas, jag ska bort från det där otrevliga.

Korkade matte försökte få syn på vad det nu var men inget varken syntes eller hördes.

Jag vet bara att det är farligt.

 

Allt som syntes var en tyst, stilla och enligt matte öde skog.

Den var inte alls öde, det otrevliga fanns där även om det inte var lika nära längre.

 

Kopplade av med en alldes ljuvlig spagrop, men var vaksam i alla fall.

Fast matte påstod att detta nåt säkert försvann långt bort när mina spaskall ekade.

 

Gjode ytterligare en arbetsinsats i den ostädade skogen.

Svarta ogräset syns runt omkring mej.

Sen ville jag faktiskt till min bil, gillade inte alls skogen.

Matte vill bara veta vad det är jag upplever som så fruktansvärt otäckt.

Nu är det ju många gånger och i olika skogar som jag reagerat så här.

Matte tror att hon vet vad det är för djur, men vill se med egna ögon att det verkligen är vad hon tror.

I morgon ska jag jobba på en arbetsplats jag inte besökt alls i år.



Av Sigge Svamphund - 21 oktober 2014 18:01

Nu så börjar det bli ordning i mitt hundliv igen.

I dag blev jag skjutsad till en av mina bra skogar.

 

Tyst och lugnt, precis som det ska vara.

Bara slömatte som borde snabba på lite.

 

Efter att ha provat ett antal utsökta spa så ansåg jag att jag skulle jobba.

Jodå det fanns lite svart ogräs kvar bland löven.

 

Så här ska stigen alltid se ut, massor med ljuvligt vatten.

 

Hittade den sällsynta arten Undervattenssvamp också.

Den förekommer endast efter rejäla svampvattennedfall.

 

Min nästansjö har blivit en riktig sjö.

Minns inte när den var så här bra sist.

 

Jag kunde till och med simma i den.

Alltså simmade jag massor.

 

Den har förvandlat stigen till en flod också.

Alldeles utmärkt.

Detta är perfekt skick på skogen.

 

Jobbade mer.

Matte skulle kolla efter Blomkålssvamp, men nån sån fanns inte.

 

Kantarellerna är fortfarande fina, nosade upp en del.

Så självklart miljarder med Trattkantareller som matte inte plockade idag.

 

Passerade jägarnas tillhåll.

I dag dök det upp ett nytt monster vid vattentunnan, märkligt att det har likadan reflexväst som jag.

Måste dessutom vara jobbigt att sakna huvud.

 

För ett ögonblick så trodde jag att Hälge hade gömt sej där uppe.

Men sen insåg jag att nånstans i skogen springer det runt en stackars Hälge utan klövar.

 

Hm, vad är detta?

Kom fram till att det är ett hundfängelse så jag höll mej på avstånd.

Fortsatte att jobba i stället.

Hittade en helt ny arbetsplats med svart ogräs till mattes förtvivlan.

 

Gick på ställen där jag inte gått på väldigt länge.

Hade massor att kolla.

 

Hittade faktiskt en förvirrad Mandelriska, de borde vara slut sen länge.

 

Det var en gång en stig.

Gissa vilken hund som roade sej och vilken människa som var så glad över att det är höga skaft på stövlarna.

 

Visst är de söta de alldeles nyfödda så valparna.

Ska bli Ärggrön kragskivling när de blir stora.

 

Struntar i vad du säjer, jag tänker visst gå och jobba här.

 

Jodå det fanns en del svart ogräs kvar men inte lika mycket som det brukar vara.

Fast normala höstar så borde det ha dött nu.

Matte plockade i alla fall det som fanns.

 

På väg till bilen så provade jag nån miljon till med spagropar.

Åkte hem och slappade.

Kände mej mycket nöjd med dagen, hoppas jag får en liknande runda i morgon.


Av Sigge Svamphund - 20 oktober 2014 18:04

Nu ska fridan ha sänkt sej över alla mina skogar.

I alla fall på vardagarna, alltså skulle jag till en idag.

Jobbarsugen som vanligt så jag tänkte inte på att matte släpade på en massa saker.

 

Hej skogen!

Jag planerade genast för en bra långrunda förbi massor med arbetsplatser.

Men matte upplyste om att så skulle det inte bli och dessutom hade hon glömt min reflexväst.

 

Arbete är livet så jag jobbade.

 

Stora fina Trattkantareller överallt.

Matte plockade!!!!!!

Fattade ingenting för jag brukar bara få beröm och så står de kvar i skogen.

 

Här borta brukar jag ha en bra arbetsplats.

Måste kolla.

 

Jodå, ännu växer det svarta ogräset även kallat Svart trumpetsvamp.

Matte plockade alla.

 

Överallt finns de där Trattkantarellerna.

Jag jobbade och matte plockade.

 

Men när det bara växer en är det bäst att vara övertydlig.

Alltså placerade jag tre kottar nära den så hon inte skulle missa.

 

Jaha dagens jobb var ju snabbt avklarat.

Full korg på en ganska kort sväng.

 

Nä jag tänker inte alls gå till min bil!

Du kunde ha tagit med flera korgar jag vill fortsätta att jobba.

Satt kvar och struntade i att matte gick.

Men så sa hon ett magiskt ord och då kom jag på att jag skulle med.

 

Magiska ordet var LUNCH.

Jag är i Eskilstuna och aldrig öppnar matte dörren fast det doftar underbart.

 

Hej mattes mamma.

Jo du förstår att jag är HUNGRIG.

Har nog inte ätit sen jag var här sist.

 

Fick lunch.

Jordärtskocksgratäng med Karl Johan och Rödgul trumpetsvamp och en massa korvar.

Utsökt gott som vanligt.

 

Efter avslutad lunch måste jag ta en runda på min privata servett.

 

Jag betalar faktiskt för min lunch.

Alla svampar jag hittade i skogen fick mattes mamma.

Det var därför som matte helt plötsligt plockade trattkantarellerna.

 

Jo jag är fikasugen.

Kan jag få nåt gott när ni dricker kaffe?

 

Ett märkligt suddigt monster.

Undrar varför jag inte såg det?

Kan ha berott på att jag var upptagen med att käka ost som fika.

Sen påstod matte att vi skulle åka.

Skulle jag inte alls.

Var tvungen att kolla massor med saker, prata mer med mattes mamma och en massa annat viktigt.

Men till slut fanns ingen återvändo.

Det föll svampvatten ute och jag skadades på väg till min bil.

Passade bilen och pysslade om mina skador medan matte handlade tråkmat.

 

Men detta är väl alldeles för tidigt?????

Tycker tydligen inte ICA Maxi, enligt matte fanns det mängder upplockat redan.

Åkte hem och slappade.

I morgon är jag lovad en rejäl runda i en av alla mina bra skogar.





Av Sigge Svamphund - 19 oktober 2014 17:59

Matte höll på och velade i morse om vilken skog vi skulle till.

Men så efter en del funderande kom hon fram till vilken som det var störst cahns att den

skulle vara jägarfri.

 

Hej skogen.

Nu tänker jag jobba.

Tyst och lugnt var det inga spår av några jägare.

 

Började med att hitta en massa Rökslöjskivlingar.

Men såna skulle vi inte ha idag.

 

Tjoho!!!!!!

Ljuvliga spa, bäst att passa på innan Vattentjuven stjäl dom.

 

Lika bra att börja jobba.

 

Vadå svåra att se?

Använd nosen då, de doftar ju på flera hundra meters håll.

Undrar om det finns kurser där människor kan träna upp sina usla nosar.

 

Suddig Rödgul trumpetsvamp, men de var stora och fina.

 

ÄNTLIGEN!!!!!!!

Har har det inte varit spa på två år så det var verkligen på tiden.

Utnyttjade det ordentligt.

 

Inte nog med att människor inte kan använda nosen, de ser usel också.

Det där svarta bredvid rotvältan trodde matte var jag.

 

SUCK

Jag satt ju här fullt upptagen med att markera det jag jobbat med.

Ska skicka henne till optikern tror jag.

 

Så anklagade hon mej för att vara dement.

Jag markerade inte alls alla gamla Gulriskor, det fanns faktiskt en massa Rödgul trumpet i gräset.

Jag vet alltid vad jag sysslar med!!!!!

 

Sen tappade hon bort mej igen.

Jag sitter ju vid trädet och vaktar mina fynd.

 

Spaade ännu mer. länge och högljutt.

Mycket avkopplande.

 

Matte som är admininstratör i tre svampgrupper på Facebook har insett att människor tydligen

har stora problem att se skillnad på Rödgul trumpetsvamp och Trattkantareller.

Rödgul trumpet till vänster och Trattkantarell till höger, den sistnämnda har åsar vilket Rödgula trumpeten

saknar.

 

Blåmusseroner växer det i enorma mängder.

Men de får stanna i skogen, matte vill inte ha svamp som smakar bränt gummi.

 

Ett sista spa.

Färdig med dagens jobb.

Klantmatte glömde att ta bild på skörden, men som vanligt på denna arbetsplats i år så blev den inte

så stor.

Knappt halva stora korgen.

 

Depp.

Dags att åka hem och dessutom har matte påstått att det var sista besöket på den här arbetsplatsen 

för i år.

Jag tänker inte alls bli arbetslös på länge än och det finns säkert mer att jobba med här.

Fast jag har ju en massa andra arbetsplatser jag måste kolla nu när skogarna blir jägarfria.


Av Sigge Svamphund - 18 oktober 2014 18:01

I dag skulle jag jobba åt en av alla mina bästa människovänner.

Åkte iväg en bit för att möta henne och där skulle det vara bra skog.

Medan vi åkte så såg vi jägareländen som stod på pass alldeles bredvid den tungt trafikerade vägen där nästan ingen kör mindre än 100.

 

Hann bara ut bilen så var det jobbardags.

Hittade en Stolt fjällskivling, men den var tyvärr för gammal.

 

Hej Lisa!

Trevligt har inte träffat dej sen Skånska flocken var här.

Nu skulle jag jobba.

 

Hittade i alla fall en snygg Stolt fjällskivling.

 

Blä så det såg ut inne i den där skogen.

Stora högar efter slarviga människor.

 

Fyndade i alla fall ett par såna här Gelétaggsvampar.

Ska funka som godis rullade i socker.

 

Någon som behöver en föredetta känga eller om det var en stövel?

Varken matte eller Lisa hade behov av den påstod de.

 

Det var en gång en Blomkålssvamp.

Nu var det ett lik fullt med mögel.  

Letade i alla fall upp en champinjon.

Men extremt svårjobbad skog med ytterst få arbetsplatser.

 

Mänksligheten är korkad i fall nån missat det.

Som gjort för att en massa djur ska skada sej ordentligt.

 

Hittade några få kantareller.

I den där skogen fick jag vara glad för de få arbetstillfällen som fanns.

 

Karl Johan har helt plötsligt återkommit.

Fanns flera fina.

Men nu hade matte och Lisa tröttnat totalt på den där skogen och bestämde att de skulle åka vidare.

 

Hamnade i Döda älgenskogen.

Lisa ville ha Svart ogräs och sånt finns ju där.

Tomt och tyst, inte en jägare synlig.

Jobbade en del.

 

Perfekt.

Fikadags med macka till mej.

Jobb kräver mycket energi.

 

Badade i sjön också.

Gäller att passa på.

 

Skulle kolla en massa andra arbetsplatser.

Hittade såna här fina Kamfingersvampar på väg mot ställena med Svart ogräs.

Men dit kom jag inte.

Helt plötsligt så började de skjuta nära oss.

Alltså skulle det bytas riktning för ingen ville vara nära jägaruslingarna.

 

Hann med ett par arbetsplatser bara.

När jag jobbade här så hördes först jakthundar och sen kom det skott från helt andra håll men nära oss.

Himla tur att jag inte är ett dugg skotträdd.

Men kvar i skogen det skulle vi inte vara.

Sköts mycket från olika håll och kändes som Vilda västern.

 

På väg mot bilarna.

Jag koppeltränar Lisa, fick inte vara lös längre på grund av allt skjutande.

Lisa som var livrädd för hundar tills hon lärde känna mej ger jag MVG+ för att hon gick alldeles utmärkt

i koppel.

Kom till bilarna och då stod det en jägarbil där.

Sa hej då till Lisa och åkte hem.

Slappade och funderade på alla bra arbetsplatser jag inte hann med.

Men på måndag är ju skogarna mina igen.

Matte pratar om att vi nog ska kolla en i morgon där det borde vara helt jägarfritt.


Av Sigge Svamphund - 17 oktober 2014 18:07

Skönt, snart är det slut på tråkveckan så jag kan återta mina skogar.

Blev hemmaskog i dag också.

 

Böejade med Spökskogen.

Var ett tag sen sist.

 

Försökte jobba men det fanns nästan ingenting att jobba med.

Skitskog.

Matte kom på den fantastiska idén att vi skulle byta skog.

 

Skulle inspektera hasselskogen istället.

 

Kom hit, jag har jobbat.

 

Överallt växer det svarta ogräset.

Kändes mycket bra att få jobba rejält.

 

En del av dom har tydligen käkat anabola också.

 

Ska du bli klar nångång, det finns mer här som du måste plocka.

Jag är mycket noga med att stanna kvar tills hon behagar att komma.

Vet ju hur människor slarvar och inte hittar ens hälften av alla svampar.

 

Va?

Korgen full och slutjobbat????

Klantmatte kunde väl ha förutsett hur mycket det faktiskt fanns och tagit stora korgen eller båda.

Eller ännu bättre tre korgar eller så.

 

Dagens skrytbild och jag vill faktiskt fortsätta att jobba.

Hon kunde väl ha tagit av sej en massa onödiga kläder eller nåt.

Fick bara höra att alla valpar kunde växa nån vecka till.

 

Vägrade följa med.

Tänkte att om jag satt kvar så skulle jag få jobba mera.

Men helt plötsligt så fanns det en massa oxblodsgodis på marken.

Sånt kan ju inte ligga där och förfaras så jag städade.

Slappade medan matte var sysselsatt med att rensa svamp.

 

På eftermiddagsrundan så träffade jag först Linda som är bra på att busa.

 

Sen hälsade jag på i Pinnaffären.

Måste ju kolla mina pinnförråd där, mycket viktig hundlig sysselsättning.

 

Nu återkommer Karl Johan också.

Denna växer på en gräsmatta mitt i köpingen och står kvar.

 

Befinner mej i Prylaffären.

Har precis berättat att jag minsann inte fått nåt godis på många månader, eller i alla fall många veckor.

Fick självklart sånt.

Gick hem och såg till att få en torkad kycklingfilé.

I morgon ska jag förhoppningsvis träffa en av alla mina bästa människovänner.

Det innebär att jag får jobba.


Av Sigge Svamphund - 16 oktober 2014 18:04

Ägnade förmiddagen åt att prova ett nytt jobb.

 

Detta på bilden är en slags tryffel som växer på Gotland.

 

Det här är Janne som odlar massor med ovanliga och jättegoda grönsaker.

Han har varit på tryffelsafari på Gotland.

Nu hade han en idé.

Exakt samma biotop som på Gotland finns här.

Alltså skulle vi prova om jag kunde hittat nåt.

Luktade så jag visste vad jag skulle leta efter.

 

Såna där tryfflar växer under jord så dom måste man gräva efter.

 

Nu rörde det ihop sej.

Jag ska lukta i tryffelburken men det växer ju svart ogräs som jag också markerade.

Slutade med att jag jobbade en del med svarta ogräset och sen gick vi till ett ställe utan sånt.

 

Här syns de små bitarna som jag luktade på.

Inga problem att känna den doften, mitt luktsinne är ju ypperligt.

 

Luktade mer i burken och matte började använda de där ganla kommandona sen jag blev svamphund

för flera hundra år sen.

 

Mycket hassel finns det och jag snokade runt ordentligt.

 

Aha, här doftar det minsann tryffel.

Det låg en några millimeter liten bit gömd här och självklart hittade jag den på en gång.

Var jättekul att få försöka jobba med nåt nytt.

Höll på mycket, men någon (klantmatte) hade glömt att ladda batteriet till kameran så den dog.

Tänk om jag hade lyckats och det inte blivit bilder!!!!!

Kamerabatteriet ska alltid vara laddat.

Nån växande tryffel hittades inte, men detta ska jag träna mera på.

När det var avklarat så skulle jag åka vidare.

Perfekt för jag hamnade i min bästa Grisöronaffär i hålornas håla Flen.

Shoppade självklart en del godis.

Hem och matte kom ihåg att ladda batteriet.

 

Vad är detta?

Prylaffären är stängd och jag är godissugen, att jag köpt godis hade jag alldeles glömt.

Gick och fikade i Pinnaffären istället.

 

Tog en sväng in på Pryl 7:an också

Kollade om de möjligen hade nåt jag ville ha.

 

Välbevakad affär den där Pryl 7:an.

Fullt med polisbilar utanför.

Fast egentligen så var de där för att några hjärndöda idioter hade rånat tobaksaffären.

 

Nästa affär på min runda.

Second chans har väldigt gott godis.

Den som tittar noga ser att jag blir hälsad på.

 

Whippet Scilla och hennes nya kompis.

De ägnade sej åt att tigga godis av matte, och Scillas kompis har äntligen förstått att jag inte är farlig.

 

Jag fick godis och ägnade mej åt en massa umgänge.

Gick hem och slappade.

I morgon ska jag försöka hitta nån jägarfri skog och jobba lite.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards