Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 26 augusti 2014

Av Sigge Svamphund - 26 augusti 2014 18:03

Jobba, jobba och jobba ännu mer så ser mina dagar ut just nu.

I dag skulle jag kolla skog inför helgens svamphundselever.

 

Började med en ordentlig pälsinpackning.

Snart dags för bröllopet och då måste jag vara i mitt livs bästa form.

 

Blir bra till helgen.

Här finns det en massa kantareller till mina elever.

 

Lite variation till alla Karl Johan.

Fina Föränderlig tofsskivlingvalpar.

Fast när jag hittade dessa så hade jag jobbat mycket med Karl Johan redan.

 

Bakom mej inne bland granarna så finns det ännu mer till eleverna.

Perfekt, fast matte anser att de inte alls behöver börja med att krypa under granar.

Ska vi nog bli fler om.

 

Sen började riktiga slitet.

Överallt sitter dom, jag jobbade och jobbade.

 

Finns några miljoner med såna här Citronslemskivlingar också.

En god matsvamp men alla jag hittade blev kvar i skogen.

 

Flugsvampar är giftiga men otroligt vackra.

De kommer i enorma mängder nu.

 

Spagroparna minskar trots att det kommit så mycket svampvatten.

Enligt matte så beror det på att det varit så torrt att marken suger upp allt.

 

Till och med så här jättestora Karl Johan är fina nu.

Den här hade inte minsta lilla angrepp.

 

Hittade mamma svamp med sina tvillingar också.

 

Ska du komma idag eller?????

Jag har jobbat och du behöver inspektera.

Dessa långsamma människor....................

 

Massor med kantareller.

Perfekt till eleverna så alla är kvar i skogen.

 

Det är vacker skog där, men stå och glo på den bara för att korgen väger flera ton känns enligt mej

fullständigt onödigt.

Enligt matte var det väldigt nödvändigt för hon lider numer av åkomman Karl Johanarm vilket enligt

gnällmänniskan gör ont.

Vaddå, jag letar upp allt och inte får jag ont av det inte.

Klenmänniska!

 

Dessa skulle enligt matte vara de absolut sista för idag.

Hon försökte alltså förbjuda mej att utföra mitt viktiga jobb.

 

Stor korg proppad med Karl Johan, känner mej nöjd men hade säkert kunnat nosa upp minst dubbelt så

mycket om jag fått jobba i lugn och ro.

Så var det den där lilla kursen jag tänkte ha.

Det finns ju massor med Karl Johan så det är bara att ut och plocka men...................

 

Detta är en frisk och fin.

Men Karl johan drabbas ganska ofta av Soppsnylting.

Äter man svamp angripen av sån så kan man få rejäla magplågor och tillbringa mycket tid på toa.

Känns igen på följande.

 

Foten på svampen sväller upp och blir onormalt stor.

 

Många gånger så växer de konstigt också med riktigt krikiga fötter.

 

På hatten ser det ut som vitt damm, det är typiskt tecken på snyltingen.

 

När det gått till räckligt långt så ser de ut så här och stinker.

Så håll koll på vad ni plockar.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards