Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 12 augusti 2014

Av Sigge Svamphund - 12 augusti 2014 17:57

Bra dag igen.

I dag var det jobb som lärare som gällde, skulle träffa en elev.


  

Jaha undrar vad det är för elev jag ska träffa idag då ?

Aha, Jack.

Honom träffade jag när det var riktigt oväder med tusen graders hetta och knastertorrt.

Gick inget vidare då.

 

Kom nu Jack så ska jag visa dej hur man jobbar.

Vi hann med ett litet spa på vägen också.

 

Kom inte så långt innan jag jobbade och visade de första kantarellerna.

Alltså sattes Jack i arbete med att träna.

 

Kolla vad Jacks husse har i händerna.

Många stora kantareller.

Han fick plocka vartefter Jack hade tränat på dom.

 

Det hade kommit ganska mycket kantareller så Jack fick verkligen öva och jag jobbade mycket.

Allt är så mycket enklare när jag kan visa eleverna hur svampsöket ska gå till.

 

Det tar på krafterna att utbilda sej.

Jack bestämde sej för att han skulle ha en paus och halvsova en liten stund.

 

Hans husse fick svamplektioner av matte.

Lärde sej att känna igen ett par olika goda kremlor så de skulle fotograferas.

 

Jack och hans husse tränar på kantarellerna och jag jobbar med mitt.

Ansåg att matte skulle komma och titta.

 

Hittade mycket Svarta trumpetsvampar.

En del vuxna och mängder med nyfödda valpar.

Mer svampvatten till mina skogar!!!!

Sen var det fikapaus så jag käkade min macka och lyssnade på mänskligt tråkprat.

  

Nu du Jack är det allvar.

Jag har hittat massor som du kan jobba med.

 

Så här jobbar en elev under utbildning till svamphund.

Ser ni så fint han markerar kantarellen?

 

Så fick han en lektion i det viktiga jobbet att övervaka att människan verkligen plockar alla hittade svampar.

Med tanke på människors urusla nosar är det en viktig kunskap.

 

Av en massa jobb och utbildning blir man törstig så vi besökte vattentunnan.

Fast Jack fattade inte riktigt det där med att fånga vatten.

 

Hittade Rödgul taggsvamp också, även det en ny art för Jacks husse.

 

Ännu bättre.

Ett rejält spa!!!!!!

 

Hittade med Svarta trumpeter också, dessa är alldeles nyfödda.

Jämnför med granbarren och kotten.

Det blir säkert ordning på mitt jobb och kommande svamphundselever.

 

Ett antal timmar i skogen och jag gör dagens sista jobb.

Mer kantareller som jacks husse fick ta hand om.

Han hade faktiskt flera liter i sin korg.

 

Slut på kursen och på väg till våra bilar.

Antar att Jack har sovit gott på eftermiddagen.

Jag slappade och var ute på en kort sväng.

Sen hade matte dejt med Åskar.

Han förde ett himla oväsen, hällde mängder med svampvatten och lyckades tyvärr bränna ner ett hus.

I morgon är jag lovad en sån där superbra rejäl långrunda i en skog som jag inte besökt på länge.

Har ju inte fungerat att gå såna så länge ovädret höll i sej.




Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards