Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 1 augusti 2014

Av Sigge Svamphund - 1 augusti 2014 18:07

Tjoho!

Blev faktiskt en heldag i skogen idag.

Folkilskna matte och ännu folkilsknare Pinnaffären skulle inventera skog.

 

Jag är ju en smart hund så svampbibeln Funga Nordica pluggade jag in på ett par minuter.

Numer kan jag allt om att nyckla svamparter och kolla i mikroskop.

Efter snabbpluggandet var det lika bar att sätta igång med dagens jobb.

 

Ok, den där lilla svampen den kan jag utan bekymmer artbestämma numer

 

Vad gör du i min uttorkade spagrop?

Res på dej och kasta kotten jag lagt på din rygg.

 

I gamla spagropar där kan man hitta skålsvampar som är millimeterstora.

Ska framöver kolla alla mina uttorkade spa.

 

Hörru Pinnaffären, jag börjar bli orolig.

Har du balansproblem eftersom du hela tiden ligger raklång?

 

Jaha tråkiga Fårtickor, såna fanns det massor av.

Jag jobbade alltså en del.

 

Ovädret är på väg tillbaka så jag behövde ganska många vattenpauser.

Tur att matte hade massor med sej.

 

Massor med kantareller i mossan.

Men alla står kvar, de ska användas till mina elever.

 

Oj!

Pinnaffären är försvunnen, undrar om jag behöver göra en räddningsinsats?

Hittade honom ganska omgående.

 

En gång för länge sen var detta en Strävsopp, nu är det ett svamplik.

 

Trots att det regnat en del där vi var så var min nästansjö fortfarande stulen.

Där den ska befinna sej så letades det nördsvampar utan framgång.

 

Fikapaus.

Det här kallar jag för mackor.

Gott bröd med tjocka utsökta skinkskivor, perfekt svamphundsmat.

 

Kolla vad jag hittade!

Massor med kantareller igen, men alla står kvar i skogen.

De ska mina elever träna på.

Människorna tror att minst 4-5 liter har de lämnat.

 

Struntar i om du anser att du ska fotografera svamparna på pinnen.

Jag ska ha den!

Märkligt nog fick matte till några bilder i alla fall.

 

Har ni sett!

Sällsyntheten en grön gräsmatta!

Här har det kommit en del svampvatten, normalfärg på gräsmattor är annars brun alt halmgul.

 

Tränade Pinnaffären i den svåra konsten skvätta vatten ur vattentunna till törstig svamphund.

Han får MVG efter avslutad kurs.

Fortsatte i skogen och hittade en del nördsaker.

 

Bäst av allt, ett rejält spa!

Gjorde mängder med inpackningar och tränade upp mina ringrostiga spaskall.

 

Miljoner med millimeterstora knallorange skålar sysselsatte matte medan jag skötte pälsen.

 

På håll ser det ut så här där de växer.

Märkliga saker, missade tydligen dom när jag pluggade i morse.

 

Fanns en mindre spagrop också.

Mycket trevligt, blev välgörande lerinpackningar.

Fortsatte och hittade inte så mycket skoj.

Svampvatteneffekterna har inte riktigt kommit igång ännu.


  Äsch, det där att ta bilder på ett Sotägg är väl korkat.

Måste absolut vara viktigare att kasta den här fina kotten jag precis fyndat.

 

Många timmar i skogen är slut och slut är jag också.

Märks att det eländiga ovädret med äckelhettan  tänker komma tillbaka.

Himla tur att jag i alla fall hann ha skoj i två dagar och matte var bara normalilsken när dagen var slut.

Nu hoppas jag att de har alldeles fel om det där väntade ovädret, jag vill röja runt i alla skogar.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards