Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 4 juli 2014

Av Sigge Svamphund - 4 juli 2014 17:59

Har haft ännu en mycket bra hunddag.

I morse så såg jag att matte fixade mina mackor och packade ryggsäcken, mycket trevligt.

Åkte i väg och så stannade matte vid en annan bil innan vi fortsatte.

  Perfekt, jag skulle ha katten Pelle Bomans matte med mej i skogen.

För nu skulle vi kolla bra skog inför stora svampträffen i september.

Jag har inte jobbat i den här skogen sen i våras och aldrig under annan svampsäsong.

 

Nu så, närmar mej ställen där det borde finnas bra arbetsplatser.

Jo jag hittade en del Citronslemskivlingar, blodriskor, diverse soppar och sånt.

Perfekt jobbarskog alltså.

 

Fast den här Rödbruna stensoppen var alldeles för stor.

Tallkotten som matte placerat på hatten är av normalstorlek.

 

Alldeles fullt med kantarellvalpar överallt.

Jobbade hårt och mycket.

 

Hur går det Pellematte?

Hittar du alla vuxna kantareller.

Viktigt svamphundsjobb detta att hålla koll på att människorna verkligen hittar alla svampar.

Deras nosar är ju så usla och de brukar tro att det räcker att titta.

 

Gick in i skogen och jobbade med ännu fler arter av svamp.

Just det här området lär innehålla 234 olika arter.

Så många fanns det inte idag, men ett gäng olika nosade jag upp.

 

Dessutom är det fantastiskt vacker gammal urskog där.

Hade det inte varit så eländigt torrt hade jag säkert kunnat jobba ännu mer.

 

Jag syns som en prick mitt i bilden.

Har faktiskt väntat på de långsamma människorna i massor med timmar.

Höll på att somna av leda.

 

Äntligen!!!!!

Ovädret äckelhettan håller på och slår till så bad var väldigt nödvändigt.

Pinnen jag ska simma efter flyger ovanför mitt huvud.

Badade massor, mycket skönt.

 

Fikapaus.

Men Pellematte att jag nyss åt en macka, nä det stämmer inte måste ha varit en hallucination.

Jag svälter har inte ätit på flera veckor.

 

När människorna fikat färdigt och jag tiggt till mej mer macka så var det dags att bada ännu mer.

Bäst att passa på innan Vattentjuven stjäl sjöarna.

 

Vattentjuven härjar överallt.

Här fanns det spa i våras, nu var det alldeles utttorkat.

För övrigt var det uttorkat på ännu fler ställen.

De småskvättar med svampvatten som kommit försvinner ner i marken direkt.

Fast jag lyckades jobba mer med diverse olika svampar.


 


Jag VILL bada i gruvhålet!!!!!!!!

Men blev lika förbjuden nu som de andra gångerna som jag försökt.

Behöver faktiskt kolla om gruvhål är simvänliga.

 

Hm, vad gör du?

Plockar blåbär och inte var dom till mej heller.

 

Jaha, slut på det roliga.

På väg tillbaka till bilen igen, men det började vara så äckelhett att det var lika bra att åka hem

och slappa.

Hörde hur matte sa nej till en som ville gå kurs för mej denna helg.

Finns inte en chans att det går att lära en hund söka svamp när det ska bli oväder med 25 grader i skuggan.

Människorna kom fram till att det får bli när bättre väder anlänt igen.

Jag orkar inte, matte orkar inte och eleven skulle säkert inte orka heller.

Antar att jag kommer att ha några tråkdagar framför mej nu när det bara är bada och slappa som gäller.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards