Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 8 juni 2014

Av Sigge Svamphund - 8 juni 2014 18:11

Haft en perfekt hunddag, det gäller att passa på för nu väntar ju ett gäng

dagar med oväder och vidrig hetta.

Tidigt i morse innan några äckeltemperaturer vaknat så åkte jag till skogen.

 

Bra hamnade där min långa Sörmlandsledsetapp börjar.

Var ett par veckor sen sist.

Otroligt nog fanns det vatten i en spagrop, utnyttjade den ordentligt.

 

Himla tur för alla andra såg ut så här.

Mer svampvatten måste komma, för mina skogar är fortfarabnde väldigt torra.

 

Jo då detta har faktiskt varit åters första kremla.

Men den var synnerligen före detta nu.

 

Dagens enda champinjon var också för gammal och full med hyresgäster.

 

Jo kantarellvalparna föds när som helst.

Doftade mycket på många ställen.

 

Blä!!!!!!

Vattentjuven har stulit hela min nästansjö.

För att den ska bli stulen så krävs det att det är alldeles för torrt för här brukar det vara vatten även

när det är torka.

Inte en droppe nånstans.

 

Matte skulle jobba.

Spika upp anslag här där mina två etapper möts.

 

Så varningen för Vilda grisarna på plats.

Finns nämligen mängder av de odjuren i den här delen av skogen.

Jobbade lite mer hittade några för gamla strävsoppar bara.

  

Så här lycklig blir jag när matte stänker ur vatten åt mej vid jägarnas tillhåll.

Superskoj att fånga vattnet och samtidigt släcka törsten.

Fortsatte och hittade inget av värde.

Var ett tag sen jag gick den rundan så jag höll mej sysselsatt fast jag inte jobbade.

 

Men sen blev det minsann jobb, mycket jobb.

 

Hittade flera stubbar alldeles fulla med Föränderlig tofsskivling.

Dagens lunch var räddad!

Verkligen på tiden med färsk svamp igen.

 

Sen när det var för sent för pedagogiska bilder då hittade vi så här Gifthätting.

Alltså den så kan förväxlas med Föränderliga tofsskivlingen och Gifthättingen är en av de allra

giftigaste svamparna.

Hade tillbringat några timmar i skogen så jag åkte hem.

Serverades utsökt lunch, macka med smörstekt svamp.

Det var såna mängder att en hel del hamnade i torken för kommande behov.

Så skulle jag ut och åka igen.

 


Hämtade Pinnaffären för nu skulle det jagas nördsvampar.

Första stället där hittade jag bara en del alldeles nyfödda kantarellvalpar.

 

Sen hamnade jag i fiendeland, en komonsterhage.

Men inga såna syntes till.

 

Jo detta har faktiskt varit en Finluden stensopp (den tidiga Karl Johanarten).

Men nu var den före detta och alldeles full med hyresgäster.

 

Inte heller nåt att ha Svaveltickor sen förra året och det hade inte fötts några nya.

In i min bil för att åka till nästa ställe.

 

Vet ni vad den höga växten mitt i bilden är?

Det är Vildsparris, enligt matte var knopparna jättegoda.

Sen blev det trevligt.

 

Jag befinner mej i djungeln någonstans utanför Malmköping och där var det minsann en bred flod.

Alltså fick jag mina välbehövliga bad.

Simmade massor i den, otroligt simvänlig.

 

Årets första flugsvamp.

Rodnade flugsvamp, ätlig.

Men inget man ska ge sej på om man inte är alldeles säker och ingen nybörjarsvamp.

 

Detta ser synnerligen otrevligt ut.

Pinnaffären tänker krypa in i en hage där det går två hästmonster.

Inte skulle jag kunna göra nån räddningsinsats heller ifall monstren kom för då hade jag säkert

slutat som monstermat.

Nu slutade det väl hästmonstren höll sej långt bort.

 

Skulle jag kunna få lite äpple?

Jag får liksom ingen mat hemma.

Fick mycket äpple, mycket gott.

Sen var det dags att åka hem.

Känns väldigt bra med en sån här dag som bestått av mängder med timmar i skogen.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards