Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 1 juni 2014

Av Sigge Svamphund - 1 juni 2014 17:56

Mycket bra hunddag det här.

I morse så fixade matte mackor till mej och packade ryggsäcken, sånt innebär alltid

trevligheter.

 

Hamnade på Monster Sagostigen där jag med knapp nöd undkom Blåa komonstret och några Hästmonster.

Alla vägkoner är mina så det var lika bra att pinka in denna.

 

Nu gäller det att smyga så inte monstret upptäcker mej.

 

Så¨faran över och jag kan inrikta mej på alla viktiga saker.

  

Försökte jobba men Skalbagge var hungrig och hade käkat upp de få Föränderliga tofsskivlingar som

hade kommit där.

Kollade en annan arbetsplats och hittade millimeterstora kantareller.

 

Naturens renhållare jobbar hårt.

Någon har förvandlats till mos, men Skalbagge och Snigel jobbade med att få bort resterna.

 

Skötte min älskade bäck ordentligt.

Tyvärr så härjar Vattentjuven i den så vattnet sjunker alldeles för snabbt.

 

Detta är min gamla Vilda grisskalle.

Här jobbar både små och stora skalbaggar med att rensa bort det som fanns kvar förutom benet.

Bara en bråkdel av alla skalbaggar som syns på bilden.

 

Tänker du fjanta länge till med den där gästboken?

Eftersom det inte fanns några specifika hälsningar till mej i den var den ointressant.

Jag hade viktigare jobb med stora spagropen som även den håller på att torka ut.

 

Denna var i alla fall fullt användbar.

Ger ljuvliga lerinpackningar.

 

Jägarna är tydligen frusna eftersom det laddat med en massa ved.

 

Det är något alldeles speciellt detta att fånga vatten från vattentunnan.

Tänk inte ens det där märkliga monstret visade sej där idag.

 

Jaha och allt det där timret det hinner nog ruttna innan Skenheligheterna kommer och hämtar det.

Det ligger dessutom ivägen eftersom nya markeringar måste fixas.

 

Jag vill gå till mitt bad och fikaberg.

Skulle inte alls dit just då enligt matte.

 

Jobbade istället.

Årets första Tegelröda björksopp, en helt ok matsvamp.

Fast denna står kvar i skogen.

 

Fortfarande är den här badplatsen blockerad efter skenheligheternas framfart.

Jag SKA ha tillbaka min badplats!!!!!!

 

Jobbade mer, men denna Stenmurkla är död.

 

Ännu syns jag när jag springer över ängen, men om det kommer ordentligt med svampvatten så blir

gräset så högt att det inte går att hitta mej.

 

Enligt matte är det vackert där nu med alla fina blommor.

 

Detta är vackert.

Det finns fortfarande ganska mycket vatten i bäcken.

 

Fast detta är inte alls vackert.

Bron över bäcken börjar bli riktigt farlig.

 

Det måste byggas en ny bro och nu skulle det mätas.

Jag litade inte alls på att matte klarade av att hantera tumstocken så jag kollade att det verkligen

blev rätt utfört.

Jag ska visst hjälpa till och bygga den nya i veckan som komer, innan nån vandrare har trillat i bäcken.

 

Skärmskyddet, var tvungen att kolla om det hänt något.

Allt var i sin ordning där.  

Badade massor.

Väldigt skönt.

 

Konstaterade att hallonodlingen på skärmskyddets tak swer lovande ut.

 

Käkade mina mackor och badade ännu mer.

Började nämligen bli ganska varmt.

 

På väg tillbaka.

Här brukar matte påstå att det skulle behövas spänger.

Varför då?

Det är torrt så det dammar, måste komma mer svampvatten helst nu!

 

Jag smet minsann till mitt bad och fikaberg.

Tänkte inte alls bli blåst på bad här.

Badade massor.

 

Skötte om inloppet till min älskade bäck också.

Allt vatten måste vara i perfekt skick till andra vandrande hundar.

 

Jo för ett par dagar sedan var detta champinjoner.

Hittade flera stycken men alla hade hunnit bli lik.

 

Äsch!

Jag var minsann med och byggde de här spängerna eftersom känsliga människor inte vill bli blöta om

fötterna.

Undrar varför, det är alldeles äckligt uttorkat nu.

 

Tillbaka på Sagostigen och jag fick självklart min mycket nödvändiga glass.

Behövdes efter fem timmar i skogen och en massa jobb och bad.

Träffade dessutom människovänner jag inte sett på väldigt länge.

 

Utförde ett jobb på Sagostigen också när jag skulle till min bil.

En Björksop, men den blev kvar.

En sopp räcker inte långt.

Åkte hem och slappade 

Känner mej väldigt nöjd med min dag.






Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards