Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 4 maj 2014

Av Sigge Svamphund - 4 maj 2014 17:59

Bra hunddag igen.

Ut och åka med min bil och matte sa nåt om ny skog.

Trodde att jag skulle till Murkelskogen eller Murkelsjön för det var den vägen.

Men de ställena passerade vi bara.

 

Spännade, här har jag aldrig varit.

Luktade fantastiskt gott också.

Men jag hamnade i onödiga kopplet eftersom vi skulle passera ett hus.

Träffade människorna som bor där, mycket trevliga som berättade massor om området.

Fast jag hade fullt upp med dofter för tiken som de vaktade luktade extra gott.

Fick inte träffa henne.

 

På fria tassar igen och jag har förträngt lukta gottbruden.

Över allt var det såna här lämningar, människor som för flera hundra år sedan staplat massor med sten.

Såna där högar har ett speciellt namn som senilmatte självklart glömt.

 

Bestämde mej för att jag skulle jobba.

Borde finnas bra arbetsplatser här också.

 

Gick självklart bra att jobba.

Titta framför mina tassar.

Gillar nya arbetsplatser, såna kan jag aldrig få för många av.

 

Gick vidare och hade massor att undersöka plus att jag jobbade en del också.

Ännu fler rester av gamla hus, fanns säkert massor här för länge, länge sen.

 

Jäkla torka, hittade mängder med såna här murkellik.

Vill inte bli arbetslös.

 

För att inte tala om alla såna här lämningar som jag hittade överallt.

Människorna slet verkligen hårt förr i tiden.

Stötte på en Sörmlandsledesetapp och den skulle vi enligt matte gå en bit på.

 

Kom in i riktigt bra skog.

Tror det kan finnas bra arbetsplatser här senare i år.

 

Undrar varför människor ska ha såna här spänger på leden?

Så ökentorrt som det är behövs de absolut inte.

 

Men ta och snabba på lite.

Jag har hittat nåt viktigt!

 

Titta!

Jag har hittat en ny sjö!!!!!!

 

Visst är den vacker?

Kan meddela att den är ytterst badvänlig också eftersom jag badade massor.

Bra att ha ännu en att använda.

Skulle gå tillbaka.

Egentligen kan man gå en bra långrunda i den skogen men en sån kräver fika och det hade inte matte

med sej.

 

Det kryllar av gamla gruvhål överallt.

Det är från dom alla stenhögarna kommer.

Jag har aldrig badat i nåt sånt så det tänkte jag prova.

Fick inte alls bada i gryuvhål för skitmatte, detta var dessutom det enda som var badvänligt.

 

De allra flesta är nämligen inhägnade så här för att ingen ska trilla ner i dom.

 

Ännu fler bevis på att det en gång i tiden låg små torp i skogen.

Trädgårdsväxter som överlevt.

 

Detta tyckte matte var mycket roligare än mina murkelfynd.

En bit malm, säkert bruten för ett par hundra år sedan.

Fantastisk färg och den glittrade vackert i solen, denna bor numer hemma hos mej.

 

Överallt går det att hitta rester efter kolmilorna.

Ganska långt bort ligger det en masugn och den förbrukade massor med kol när järnmalmen som bröts i 

gruvorna skulle tas om hand.

 

Det går till och med att hitta kol fortfarande i de gamla kolbottnarna.

Enligt mej ointressant, jag letade arbetsplatser istället.

 

På väg tillbaka och jag går på det som en gång var en lång väg genom enorma skogar där malmen fraktades.

Här ansåg jag att det verkade intressant.

 

Glöm sa matte.

Syns dåligt på bilden, men det är fullkomligt avgrundsdjupt och längst ner är det ett gruvhål.

 

Där nere finns lukta gottbruden och jag sitter fast.

Tänkte absolut inte vara otrogen mot Molly, tänkte bara............. vet egentligen inte vad jag tänkte.

Pratade i alla fall med människorna igen.

De blev mycket imponerade av murklorna jag nosat upp och mitt arbete.

De hade knappt hittat några i år.

Eftersom matte anser att vi har murklor för åratal framöver så gav hon bort alla mina murklor.

Kan säja att det var otroligt glada och tacksamma människor som inte brukar råka ut för att folk går

förbi och ger bort svamp.

Åkte hem och slappade.

Så skulle jag ut på eftermiddagsrunda, enligt matte skulle jag träffa nån jag inte sett på länge.

 

Hej Eva!

Det var evigheter sen jag träffade dej.

Hon bor egentligen långt bort men passerade eftersom hon hade gjort nåt i mina trakter.

 

Ägnade mej åt en del skoj busande en stund.

Mycket trevligt.

Sen har jag mest slappat, hoppas på en givande dag i morgon också.




Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards