Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 2 maj 2014

Av Sigge Svamphund - 2 maj 2014 18:03

Bra dag med en massa jobb.

Matte fixade mackor till mej i morse och sånt innebär alltid trevligheter.

Sen skulle jag ju till Sparreholm och hämta en människokompis.

Under över alla under så körde inte matte vilse där.

 

På väg ut i dagens skog.

Den här vägen har jag inte gått på ett par år.

 

Visade Ann-Marie att mina pinnar bör förvaras i svampkorgar.

Mycket viktig mänsklig kunskap.

 

Om du inte kastar pinnen åt mej så lägger jag den som snubbelfälla bara så du vet............

 

Titta jag fyndade minsann en handske.

Gillar när människor kastar handskar omkring sej så jag kan fynda dom sen.

Gick ganska länge innan det fanns nåt att jobba med.

 

Hörrni, det är jobbardags nu.

Nån som kan komma och ta hand om vad jag hittat?

 

Jodå, Ann-Marie ville ha murklan som jag hittat.

Jobbade lite mer, men det börjar vara ganska trögt nu eftersom det vägrar falla svampvatten.

 

Titta här.

Mina murkelvalpar har dött torkdöden, dessa borde ha varit stora fina vuxna nu.

 

Så där, helt plötsligt så var jag i Döda älgenskogen fast jag gått en helt annan väg dit.

 

Badade massor tillsammans med min fyndade handske.

 

Aha, fikadags.

Har du nåt till mej?

Bra med människovänner som försåg mej med en massa smarrig korv.

Självklart smällde jag i mej mina mackor också.

 

Människor och deras eländiga tråkprat om oväsentligheter.

Titta här, både en fin dyngsur handske och en pinne.

Alltså borde de sysselsätta mej istället.

Sen var det i alla fall dags att fortsätta i skogen.

 

Här har jag precis visat en stor fin Stenmurkla.

Blev självklart belönad.

 

Gick förbi ett hus där det sällan är någon.

Men nu var de nya ägarna där och kom och pratade

Nyfikna på vad det var för svamp som människorna hade och så började de fråga om mej.

Helt plötsligt kom de på att de minsann läst om mej i nån tidning.

Alltså fick jag sitta och vänta medan de hämtade kamera för att ta bilder av den kände svamphunden.

Ja, ja det är sånt man få ta som kändis.

 

Fortsatt jobb.

Ta och plocka de där murklorna och kasta kotten till mej nu!

Men så blev det liv på matte.

 

I ett dike satt det fullt med såna här Toppmurklor.

Förra året visade de sej inte alls, men nu fanns det.

 

Detta är dagens allra största.

Kändes väldigt bra att få jobba med lite annan svamp än bara Stenmurklor, de har förövrigt hamnat i

tråkkategorin nu enligt matte.

 

Hur går det?

Hittar du alla som jag markerat?

Fanns tyvärr många som hade dött torkdöden.

 

Dagens enda spa, men det var underbart så mina berömda spaskall ekade.

 

Sånt här är skoj.

Visa murklor så tvåbeningarna måste klättra, de är ju ofta ganska klantiga och trillar och halkar.

Fast nu gick det bra.

 

Äsch, jag borde faktiskt ha hittat mycket mera.

Men när svampvattnet vägrar falla så får jag väl vara glad för det lilla och jag visade ju ordentligt

hur jag gör när jag jobbar.

 

På väg mot bilen och jag blev fruktansvärt törstig.

Matte hade vatten med till mej som tur var.

 

Hungrig blev jag också.

Tar tar mycket energi att jobba så hårt som jag gör.

Men Ann-Marie vet minsann vad en svamphund behöver så jag fick en massa godis.

 

Detta är vad matte tog hem idag.

De Stenmurklor som hon hittat gav hon bort till Ann-Marie.

Blev väldigt många timmar i skogen, precis som det ska vara.

När jag kom hem så somnade jag.

Matte pratade om en hund som både snarkade och pratade i sömnen, antar att hon hade hallucinationer.

Jag varken snarkar eller pratar i sömnen och nån annan hund var det inte här.

 

Största Toppmurklan var riktigt stor.

I morgon är jag lovad att åka och jobba i en annan skog där det kan finnas såna.

Huvudsaken är att jag får ut och jobba i bra skogar.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards