Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 22 februari 2014

Av Sigge Svamphund - 22 februari 2014 18:02

Idag var det en ödesmättad dag och matte hade huvudvärk och ont i magen.

I slutet av januari kom det ett mail från underhållsansvarige på Sörmlandsleden, nu skulle de

högjävliga skenheligheterna och deras vapendragare skogsvanvårdarna slakta mängder med skog

efter vår långa Sörmlandsledsetapp.

Bara det att en stor del av den skogen innehåller höga naturvärden.

Matte har hittat flera rödlistade svampar och många signalarter, de sistnämnda indikerar alltid

att det är skyddsvärd natur.

Det skickades mail till mattes kontakt på Skogsstyrelsen, till en inventerare osv.

Sammanställdes en lång lista med alla svampar som hittats bland annat, men allt verkade hopplöst.

Matte sa att blev det nu som befarat då var det slut med att ansvara för etapp 22 för en etapp som

till största delen går över kalhyggen vill väl ingen uppleva.

Alltså skulle jag förlora mitt jobb som fyrbent etappledare där och bara ha korta 22:2 kvar.

 

På väg ut i skogen.

Ännu är allt lugnt för jag befinner mej på korta etappen som är reservat.

 

Struntar i den där svärande matte jag ska kolla viktiga saker jag.

 

Min älskade bäck.

Den var minsann i perfekt skick med mängder med ljuvligt vatten.

Självklart spaade jag massor.

 

Nu börjar vi närma oss det som mycket väl kan vara en åker i stället för vacker gammal skog full

med en massa skyddsvärda arter.

 

Denna gränsmarkering visar att nu är det skenheligheternas mark.

Men skogen är kvar!

 

Fortsatte och nu började matte nypa sej i armarna, hon trodde hon sov.

Skogen är fortfarande orörd och inte en endaste äcklig snitsel eller annan markering från 

skogsvanvårdarna syns till.

Skogen är dessutom lika tät som alltid och ingen märklig horisont syns.

Passerade jaktstugan som matte trott skulle ligga på en åker nu fortfarande orört.

  

Ute på den lilla vägen som leden följer en bit.

Gallrats i skogen hade det gjorts, med så snyggt att det knappt syns.

Matte funderade på om hon hallucinerade, kunde detta vara möjligt.

 

Här syns det lite mer.

De har verkligen gallrat snyggt och kört försiktigt.

 

När vägen följer sjön så var det försiktigt gallrat och utsikten över sjön blev bättre.

Mitt i bilden långt bort så går det att ana skärmskyddet.

 

Var ute på mitt bad och fikaberg.

Tyvärr ingen badsäsong i Hällaren ännu, men den kommer säkert snart.

 

Gick tillbaka och matte fortsatte att förundras.

Som här det är gammal hasselskog och de har rensat bort granarna för att ge hasseln plats.

Gjort så snyggt att det knappt syns.

 

Jag firade med at hitta en av mina tunnor.

Rullade massor i ren eufori över att jag får behålla mitt jobb.

 

Efter tunnrullning så behöver jag faktiskt spaa.

Just nu går det utmärkt att gräva fram spa överallt.

 

Jobbade lite.

Fyrflikiga jordstjärnor sen förra året.

Må de få fortsätta att växa i den skogen!

 

Tillbaka på Sagostigen.

Jag smyger och hästmonstret ser mej inte, bra slapp bli lunch.

 

Alltså detta är så avskyvärt så det liknar ingenting!!!!

Matte tänker minsann bli av med sin vänstra arm!!!!

Jag höll mej långt bort och funderade på hur jag skulle komma hem och var jag skulle bo nu när matte

skulle sluta som monsterlunch.

Hon bara gullade och gullade, troligen beroende på att hon inte hämtat sej från den mycket positiva

överraskningen i skogen.

Monster äter i alla fall inte mattar för hon kom till bilen i helt skick.

Åkte hem och slappade.

Nu hoppas både jag och matte på att skogen blir kvar.

Det är skog med mycket höga naturvärden och med tur så har skogsvanvårdarna lyssnat och förstått.

Ännu vågar vi inte andas ut helt, men inga skogsmaskiner fanns kvar och inget som indikerar att

de ska göra mer.

Det kan alltså löna sej att vara envis, våga ifrågasätta, ta hjälp av de som kan mer osv.

I år tänker matte (med hjälp av andra duktiga människor) tokinventera skogen och dokumentera allt

av värde,

I morgon ska jag förhoppningsvis jobba som Bombmurkelhund plus att matte ska ut och skvätta

ammoniak på svampar.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards