Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under januari 2014

Av Sigge Svamphund - 23 januari 2014 18:06

Massor med äckliga minus i morse.

Såna innebär att jag kan glömma att bli skjutsad till trevliga skogar.

Dessutom har skitmatte haft problem med att hålal sej vaken idag, bara gått runt och gäspat.

Tråkmänniska!!!

 

Nähä, inga kompisar i sikte nånstans fast jag höll stenkoll.

Insåg att jag skulle gå klara mej på egen tass idag.

 

Här var det ett tag sen jag gick.

Alltid trevligt med såna ställen.

 

Jaha, här kan jag ju ligga och drömma om bättre tider då.

Typ spabäck utan onödig is.

 

Fick välja vägar alldeles på egen tass eftersom matte mest försökte hålla sej vaken.

Här var det evigheter sen jag var, skulle ha gått här för några dagar sen men då blåste det såna

där iskalla huggormar.

Solen sken och samtidigt föll det lappmögel, skumt.

 

Lär nog dröja innan jag hittar smarrigt gräs igen, nu är det alldeles djupfryst.

 

Om det nu kunde ta och bli några trevliga plusgrader så.............

Det syns ju tydligt att här kommer det att vara utsökta spa då.

 

Titta på himlen.

Den där solen försvann snabbare än den visade sej och det började vräka ner lappmögel igen.

 

Någon som ser svamphunden?

Hade egentligen en plan men den sprack eftersom onödiga isen invaderat även där.

Hade planerat att matte inte skulle se mej o sen skulle jag spaa i lugn o ro.

 

Gick in i skogen istället.

Fanns mycket intressanta dofter där, jag måste ha kol på vad som rör sej i mina skogar.

 

Så detta mycket viktiga städande.

Ska inte ligga en massa grenar överallt på fel ställen.

Tur att jag i alla fall kan jobba med sånt nu när det inte finns några svampjobb.

 

Ute på vägen igen.

Den här vägen den leder minsann till Döda älgenskogen.

Enligt matte skulle vi ju egentligen åka dit för att se om det går att hitta spår efter det där som jag

tycker så väldigt illa om i den skogen.

Men nu ställer lappmöglet till det, går inte att åka hela vägen och det finns ingenstans att ställa min bil

heller.

Hade räckt med två centimeter lappmögel då hade vägen varit åkbar.

 

Hoppsan!

Är nog bäst att sköta sej eftersom någon tydligen använder svärd efter vägen.

Jag fick inte alls lägga beslag på det heller.

 

Drömma går ju.

Har drabbats av onödigt koppel eftersom vi är nära stora vägen.

Men gissa om jag vill in och provrulla det där på andra sidan staketet.

Det vore verkligen en utmaning att rulla runt på istället för mina vanliga tunnor.

 

Jaha, bara att gå hem till tråkhemma då.

Fast det var ganska skönt att komma hen efter flera timmar ute i griskyla och lappmögel.

Sen har jag mest ägnat tid åt slappande och att hålla matte vaken.

Jo ännu har hon inte somnat, fast det varit nära.

Hoppas det blir bättre i morgon.



Av Sigge Svamphund - 22 januari 2014 18:06

Trodde faktiskt att jag skulle bli skjutsad till nån bra skog idag också.

Nä, inte det inte, kom lappmögel och matte påstod att jag inte alls behöver ut och åka varje dag.

Behöver jag visst!!!!!

Insåg att det nog skulle bli en tråkrunda.

 

Titta vad jag hittade på Heden.

Siri var ute och rastade sin matte.

 

Bra jag skulle få sällskap.

Matte skulle på nån sån där jakt i konstiga snår, ja ni vet ju människor och deras märkliga idéer.

 

Gillar inte alls detta, badsäsongen känns väldigt långt bort just nu.

Onödig is precis överallt.

 

Men istappar på berget det är nog ett vårtecken i alla fall.

Gäller ju att försöka se optimisktiskt på tillvaron.

 

Kom Siri, jag tror att vi kan roa oss här.

Bäst att snabba på innan människorna får idéer.

 

Skit!!!!!!!!!

Nu har det gått för långt!!!!!

Onödiga isen har invaderat ån mellan mina sjöar också, jag som planerat för minst ett, gärna flera,

trevliga bad.

 

Tog ut min frustration genom att röja bort en del fullkomligt onödiga pinnar.

De ska inte växa hur som helst inte.

 

Min andra sjö var också oanvändbar.

Jag behöver faktiskt simma och det omgående.

Kanske ska be nån sätta pumpar i sjöarna så vattnet cirkulerar och inte kan drabbas av is.

 

Matte bara stirrade in i såna här snår.

Men allt lappmögel gör att det inte ens går att se om det finns kantöron (en sorts svamp), de måste finnas

för att hon ska kunna hitta de där gäckande Trollhänderna (också svampar).

 

Va?

Ska vi inte gå hela vägen runt min andra sjö?

Nähä, tråkmänniskor i allmänhet och matte i synnerhet som pratade om att göra annat mänskligt tråk.

 

Tog Dunkvägen när vi skulle hemåt igen.

 

Jodå, det blir nog vår för jag hittade en alldeles ljuvlig spagrop.

Blev som vanligt ypperliga inpackningar.

Dunken den hade jag ju flyttat på så idag letade jag på alldeles fel ställe.

Ja, ja jag passerar fler gånger så jag får väl roa mej då.


  

En av alla viktiga affärer i Malmköping.

Det gäller bara att stå utanför och se riktigt utsvulten ut.

 

Lyckades som vanligt och fick smarrigt godis.

Var inne en snabbis i Pinnaffären också.

Sen gick jag hem och slappade.

När matte vittjade postfacket så hade det kommit avi om att jag hade fått paket.

Sånt är viktigt, alltså borde vi ha hämtat det omgående.

Fick vänta i evigheter innan det var dags för eftermiddagsrunda.

Paketet hämtades, doftade ljuvligt och jag fick inte alls slita upp det på torget.

Var i Pinnaffären igen, inventerade kottförrådet som glädjande nog fortfarande innehåller mängder

med kottar till mej.

Skitmatte hade självklart kameran hemma.

 

Äntligen dags för paketöppning.

Ett mycket viktigt hundjobb.

 

Titta!!!!!

En massa smarrigt hundgodis och smask till mina katter.

Jag smällde direkt i mej ett grisöra och lita annat.

 

Kolla minen på Idun när hon blir bjuden på en kattstickis.

Hon ser ut som om hon tror att matte tänker förgifta henne, men sen smällde hon i sej den och tiggde om mer.

 

Balder han är en gottegris av stora mått.

Slukade stickisen och sen försökte han sno MITT godis också.

Snålmatte lär oss tyvärr inte ha fest på allt, nä vanliga dumheterna om att spar lite till sen.

Godis har extremt kort hållbarhet och måste förbrukas omgående.

Allt detta godis fick vi av en av mina bloggläsare.

TACK snälla Kerstin med katter!!!!!!!!!

Matte hälsar att mail kommer senare idag eller i morgon, håll lite koll på skräpposten för det kan hamna där.


 

 



Av Sigge Svamphund - 21 januari 2014 17:59

Inte en massa bilpassande idag eller oro för bortsprungen matte.

Men ett stort grisöra till Ludde för hans uppmärksamhet igår.

Han såg minsann att det där IKEA minsann säljer ben som till och med är ihopfällbara.

Jag såg det inte och matte såg det inte heller, tur att jag har uppmärksamma kompisar.

Eftersom jag inte kom till nån skog igår så lovade matte att skjutsa mej till nån idag.

Hon lyckades till och med hålla vad hon lovade.

 

Perfekt.

Skogen med Vithajssjön.

Där har jag inte varit på väldigt länge.

 

Ännu bättre jag hann inte alls långt innan jag hittade ett spa UTAN onödig is!

Så uppskattas verkligen i dessa fulvintertider.

 

Fast om detta tycker jag inte!

Hela Vithajssjön invaderad av onödiga isen.

Dessutom så tjock att den håller för diverse djur.

 

Jag minns alla ljuvliga bad jag brukar ta här och alla långa simturer.

Borde faktiskt vara dags snart.

 

Gillar verkligen skogen med Vithajssjön.

Titta så ljuvligt.

Räckte med ett par raka högertassar så var det bara att spaa en massa.

 

Hm, en av mina bra arbetsplatser.

Om nu lappmöglet kunde ta och dö så skulle jag nog kunna känna om murkelmycelet börjar vara aktivt.

Tycker att det snart borde vara dags för murkelhundsjobb.

 

Ännu kan jag använda mina granar, inga bekymmer att komma under dom som tur är.

 

Titta så eländig jag blir i pälsen efter att ha utfört mina behov.

Vill inte vara blondin.

Dessutom lät det i min skog.

Rävarna håller tydligen på och ska tillverka valpar så det var ett himla skällande på dom.

 

Rävbrudar luktar faktiskt intressant.

Hittade flera ställen med spår och kissfläckar.

 

Pest!

Bakom mej där ska det vara ett spa med ljuvligt doftande vatten och ibland kan jag simma där.

Nu bara onödig is.

 

Men det är nog snart vår.

Massor med is på ett berg, vad som inte syns på bilden är att det droppade och rann vatten.

Solen har alltså börjat värma så snart kan nog livet återgå till det normala.

 

Hittade ett par mindre spa att använda.

Men solen värmde inte min päls eftersom jag såg ut så här.

 

Om det varit normalt då hade jag tagit pinnen som ligger framför mej och spaat massor i jättespagropen

bakom mej.

Men idag kunde jag bara drömma om det.

 

Om nu matte varit snabbare med kameran så hade ni fått se bild på tre stycken alldeles underbara rävar.

Men de uppskattade inte alls att få syn på mej så de försvann blixtsnabbt över Vithajssjöns is.

Skällde ut mej gjorde de också, det är det jag lyssnar på.

Tycker faktiskt att de kunde ha varit artiga och stannat.

Typ presenterat sej för mej och låtit matte ta nån bild.

 

Gå du till bilen.

Jag kommer snart, håller bara på med lite maginpackning i spagropen.

Gäller ju att passa på för vem vet när det uppenbarar sej såna här tillfällen igen?

Av Sigge Svamphund - 20 januari 2014 18:27

Har mest ägnat denna dag åt att åka bil.

Först åkte jag med min bil till Eskilstuna.

 

Hm, jag har hamnat i mattes mammas garage.

Nåt bilbyte för nu skulle jag åka med den bilen och min skulle stå i garaget där.

Sen åkte jag en massa igen.

 

Hm, har hamnat på ett nytt och alldeles obekant ställe.

Gäller att kolla in ordentligt.

 

Gick en vända på en enorm parkeringsplats.

Meddelade självklart ofta och mycket att svamphunden från de stora skogarna hade anlänt.

 

Jag är i Västerås och titta vad det står på huset.

Illavardslande, väldigt illavarslande.

Allra helst som jag efter pinkrundan skulle passa mattes mammas bil.

Satt i bilen i flera tusen evigheter.

Såg tidningsrubrikerna framför mej.

Svamphund hittad i bil på IKEAs parkering efter en vecka, räddades i sista stund från svältdöden.

Det som lugnade mej var att matte inte skulle irra själv där inne, då hade rubrikerna blivit verklighet.

Matte har ju som bekant noll lokalsinne så fort det är gator, hus, affärer och liknade, bara i skogen

som hon alltid hittar.

 

Kan inte tänka mej att det är nåt nöje att vara här.

Finns tydligen inga trevliga hundsaker där.

Mattes mamma hittade inte vad hon skulle ha och matte hittade tråket hon skulle ha.

 

Jag slapp tillbringa flera dagar övergiven i bilen.

De har kommit tillbaka igen.

Åkte igen.

 

Nu har det bytts bilar igen i garaget och jag ägnar mej åt att pinka in Eskilstuna också.

Alltså två städer på samma dag det tillhör definitivt ovanligheterna i mitt hundliv.

 

Ska du se till att öppna dörren idag eller?????

Jag hörde minsann nåt om fika.

 

Mattes mamma är snäll hon.

Hon hade köpt en alldeles egen jättemacka till mej.

Slukade den snabbt, utsökt god.

 

Jag tror faktiskt att de där mackorna ni äter är ännu godare.

Va?

Har jag nyss smällt i mej en egen?

Nä det har jag absolut inget minne av och jag är hungrig.

Lyckades få lite av båda människorna.

 

Trasmattor är väldigt bra att torka sej på efter maten.

Kan jag rekommendera alla hundar att prova.

Sen var det dags att åka igen och mer passa bil.

Arlomattens tråkjobb skulle besökas och affären med tråkmat.

Var faktiskt ganska trött när jag kom hem, tar på de hundliga krafterna att passa bil så mycket som jag

gjort idag.

I morgon är jag lovad en alldeles vanlig skogsrunda, hoppas hon kommer ihåg att använda min bil så

jag kommer till nån trevlig skog.


Av Sigge Svamphund - 19 januari 2014 18:01

Hur skoj har jag haft det idag då?

Inte alls kan jag meddela.

I går sa matte nåt om att åka till bra skog idag, blev inte så.

Ute blåste det iskalla huggormar och lappmöglet föll, då kan jag glömma de där bra

långrundorna.

Mattes leder värker hur mycket hon än klär på sej och jag uppskattar det inte heller.

 

Skulle egnetligen ha gått en rinda som det var evigheter sen jag gick.

Men på grund av de där iskalla huggormarna så skippade vi den.

Tog vägen genom en liten skogsdunge istället, blåste inte lika mycket där.

 

Drömma kan jag ju göra.

Här brukar jag kunna jobba, men nu finns det inga ostronmusslingar att jobba med längre.

 

Passerade campingen, tycker att den här skylten skulle stå synligt.

Nu är den undanställd, hoppas att de kan ta fram den snart.

 

Sist för bara några dagar sedan så gick det minsann att mörda onödiga isen i strandkanten.

Fungerade inte alls nu.

J*dra fulvinter!!!!!!

 

Dessutom börjar det bli kris.

Titta så mina älsjade grankottar ser ut och de börjar vara svåra att hitta.

Måste nog vara väldigt rädd om det där förrådet som finns i Pinnaffären, jag är beroende av kottar.

Svårt beroende enligt matte.

 

I brist på bättre så hittade jag i alla fall den där bra grenen som jag gömde för att par dagar sen.

 

Tog den med mej, alltid är den bra att ha till nåt.

Fast sen gömde jag den på ett annat ställe.

 

Lite tidsfördriv.

Ser ni alla "gubbar" på trädstammen?

Kaspermatte kommer att fixa detta utan problem det är jag övertygad om.

Naturen är en riktig konstnär när den vill.

 

Passera vid skidbacken var inte att tänka på.

Stora berg med konsgjort lappmögel och de där kanonerna spred ännu mer.

 

Tog en annan väg.

Skogen var alldeles öde.

Fanns inga andra hundar ute, kanske lika bra eftersom det växte blodpudding i ett par träd.

Växer ingen blodpudding där nu.

Gick hem och slappade.

Insåg att det är dags att börja sjunga Hundarnas kampsång igen.

Jag har börjat och vet att även ett par katter hjälper till.

För er som vill sjunga och inte kan texten så finns den längst ner i detta inlägg

Hoppas höra många hundar, katter och människor delta i kampsången.

I morgon väntar visst en massa åka bil för mej.

Hoppas jag hamnar på bra ställen.

Av Sigge Svamphund - 18 januari 2014 18:00

Det händer faktiskt att matte håller det hon lovar.

Idag skulle min bil användas och jag skulle få åka till en bra skog.

Fast lappmöglet började vräka ner så jag kom inte dit det var tänkt.

 

Blev Sagostigen.

Bra det också för det var faktiskt ett tag sen jag var där.

 

Titta så eländigt det är där också.

En massa istappar på stugorna. och lappmöglet vräker ner.

Men efter som jag är en optimistisk hund så tänkte jag att det nog skulle vara bättre en bit bort.

 

Deprimerande, djupt deprimerande.

Sist då simmade jag minsann i sjön vid Askungens slott, nu bara en massa onödig is.

 

Lika bra att ligga här och deppa, bli en lappmögeldriva och tina fram nån annan gång.

Bakom mej ska min bäck vara, men inte idag.

 

En liten bit bort såg det ut så här.

Min bäck ska vara bred, full med vatten och alltid tillgänglig.

 

Ytterligare en nackdel med lappmöglet.

Jag kan behöva göra saker som inte matte ska lägga sej i.

Tyvärr så hade hon inga som helst bekymmer med att hitta mej.

 

Alltså jag skulle ju bara i lugn och ro kolla om min bäck var i bättre skick här.

Såna saker ska inte matte lägga sej i

Nu var det precis lika illa med bäcken här så nåt trevligt grejande blev det inte.

 

Ha!!!!!

Jag jobbar!!!!!

Fanns faktiskt ett helt gäng med trattkantareller under lappmöglet men matte vägrade plocka.

Hon bara tittade och sa att med tur så får jag ju snart jobba som murkelhund igen.

Jag accepterar faktiskt ingen som helst arbetslöshet jag.

Matte skulle titta om de där märkliga musslingarna fortfarande levde.

Ett gäng av dom är ju skickade igen för att hamna i mikroskop, men hon hade nån plan.

  

Så klart att de hade dött av griskylan.

Det där lilla rosa i mitten av bilden ska föreställa dom, synnerligen stendöda.

Var faktiskt nära att matte fick spaa alldeles ofrivilligt med knakande och gungande is.

 

Jag VET att jag simmade i bäcken för inte alls länge sen.

Hörde hur vattnet forsade fram under isen, försökte döda iseländet men misslyckades.

 

Hittade lite öppet vatten men där hade jag inte att göra enligt skitmatte.

 

Detta var ju trevligt.

Växte faktiskt en blodpuddingtall i skogen.

Första gången jag hittar en sån där.

 

Trodde knappt mina ögon.

Men titta på mattes fotspår.

Genast kändes hundlivet lite bättre.

 

Inte var den stor och inte var det mycket vatten heller.

Men i dessa fulvintertider får jag vara glad för det lilla.

Efter att ha grävet en del så lyckades jag få till en spagrop!!!!!!

Räckte bara till tassinpackning men bättre än inget.

 

Va?

Åka hem?

Ska vi inte gå och kolla Sörmlandsleden också eller nåt annat trevligt?

Tänkte att det kanske är bättre klimat där eller nåt och vårjobbet måste nog också planeras.

 

Nä inga fyrbent etappledarjobb idag inte.

Städade bort lite grenar så de som jobbar på Sagostigen får lite mindre jobb sen.

 

Skönt, inga hemska hästmonster syns till.

Fårskallarna höll sej också borta.

Åkte hem, käkade lunch och slappade.

Var ute på eftermiddagen, hände inget av värde.

Men jag måste visa er nåt.

 

Nu har de perfekta lakanen för hundar som vill sova i sängen kommit.

Fördelningen av sängytan är ju ypperlig.

Hoppas det finns motsvarande variant för katter också.

Tycker absolut att matte ska skaffa såna här för ibland får jag ju för mej att sova i sängen

en stund och tydlig markering kan behövas.


Av Sigge Svamphund - 17 januari 2014 17:52

Trodde att jag skulle få åka nånstans idag.

Matte påstod att hon faktiskt också tänkt det, men fulvintern gör allt för att förhindra

alla trevliga saker.

10 minus och så blåste det iskalla huggormar då är det inte läge för ljuvliga långrundor.

Skulle gå nånstans hemma.

 

Utråkad redan innan jag ens kommit till skogen.

Men titta noga på bilden, jag var tydligen ouppmärksam för jag märkte inget först.

 

Siri var ute och rastade sin matte och hade upptäckt mej.

Fast som vanligt upptäckte hon mest mattes godisficka som idag innehöll torkad blodpudding.

 

Perfekt.

Jag får sällskap, genast änns hundlivet lite bättre trots iskyla och huggormsblåst.

 

Drog i väg i skogen.

Ingen rejäl långrunda tyvärr på grund av fulvintern men det gäller att försöka göra det bästa

av situationen.

 

Väldigt vad Siri var fixerad vid matte, eller om det nu var fickan.

 

Titta vad jag har hittat!

Men varför vill ingen människa kasta den åt mej?

 

Hm, får väl dra iväg med den på egen tass då.

Ena änden sopade förhoppningsvis bort en hel del av lappmöglet också.

Har faktiskt sparat den på ett bra ställe för kommande behov.

 

Livet är pest!

Hela sjön är stulen och snart kommer det säkert att vandra eskimåer och pingviner på den.

Jag SKA HA tillbaka badsäsongen nu!!!!!!!!

 

Siri behöver allt smörja sina tassar för hon hade bekymmer med såna där otrevliga iskockor.

Är ett himla jobb med att bita bort såna.

 

Va sa du Siri?

Skulle vi gå hem till dej och fika?

Ja då gör vi det på en gång då.

 

Vad blir det för fika idag?

Erat mänskliga kaffe hopar jag över.

Jo jag fick falukorv, ost och sockerkaka.

Precis vad jag behövde, mycket bra hundfika.

 

Siri hon var fotsatt kär i mattes ficka hon.

Mer torkad blodpudding till Siri.

Sen skulle jag gå hem.

 

Åt en massa hos Siri?

Jo men det var då, jag ska ha godis!!!!!

 

Jadå, det blev godisservering och eftersom isbjörnanrna smög runt gathörnen så fick jag mitt godis

inne i prylaffären.

Skitmatte muttrade självklart om att jag minsann redan ätit en massa.

Ja, ja men inte sånt här godis.

Tänker absolut INTE frångå mina rutiner de är viktiga.

Resten av dagen har det inte hänt nåt av värde alls.

Med tur får jag åka till bra skog i morgon.




Av Sigge Svamphund - 16 januari 2014 18:02

................ har det inte hänt så mycket.

Får väl leva på gårdagens ljuva minnen av Molly.

Ingen skjuts till nån av alla bra skogar blev det heller.

 

Fyndade en ovanligt bra pinne.

Funderade på om jag skulle kunna använda den som slangbella för att slkjuta sönder alla

lappmögelmoln och onödiga isen.

 

Äsch, fanns varken Ostronmusslingar eller godis i ihåliga stammen.

Lappmöglets fel.

 

Jo matte det finns trattkantareller här, vill du ha?

Ville hon inte.

 

Den där slangbellepinnen den var jag rädd om.

Passade på att spana efter om nån hundkompis kanske skulle vara ute och röra på sej.

Nä alldeles övergivet, som vanligt var jag Malmköpings ensammaste hund.

 

Rampen där jag brukar kunna jobba med ostronmussling den är begravd under konstgjorda lappmöglet.

 

Stackars björken den är alldeles nerisad av lappmögelkanonerna.

Fast den brukar bli normal igen till våren.

 

Jaha trappan är också stulen.

Det är ingen ordning på nånting längre.

 

Och detta uppskattas INTE!!!!!!!

Lappmöglet är alldeles för djupt, tur att hälften av det är konstgjort.

Annars skulle det börja bli kris med att besöka granar och komma fram i mina skogar.

 

Just nu lever verkligen mina Vinterskivlingar upp till sitt namn.

 

En gång hade jag en sjö som var alldeles underbar att bada i.

Är ju bara några dagar sen jag tog uppfriskande vinterbad.

Numer finns det ingen sjö där ute, bara äcklig onödig is.

 

La mej och drömde om den ljuvliga spagropen.

Borta och stulen är den.

Hoppas den återlämnas snarast.

 

Skulle passera skidbacken och hamnade i onödigt koppel.

Nåt om att jag inte skulle försöka möblera om bland lappmögelkanoner och sånt.

Hade jag faktiskt behövt göra för de hade begravt de bra spaana som brukar finnas där.

 

På väg hem.

Satte mej och försökte utöva tankekraft igen.

Funkade ju bra sist när jag var sällskapssjuk.

Blev alldeles fel idag för inga hundkompisar visade sej.

Gick hem och hade tråkigt.

 

Ute på eftermiddagsrunda.

Fick sällskap med stackars kisse, han gillar mej och hängde med länge.

 

Jo jag är hungrig, skulle jag kunna få lite godis?

Så klart jag fick.

Jag är världsbäst på att få affärsinnehavare att begripa att jag ALDRIG serveras godis hemma.

Att matte lägger sej i och påstår att jag ljuger det lyssnar de aldrig på.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards