Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 3 januari 2014

Av Sigge Svamphund - 3 januari 2014 17:52

Börjar med vad jag gjorde i går kväll.

Hamnade i min bil frö Pinnaffären skulle hämtas och sen skulle vi åka nånstans.

Åkte och åkte.

Hamnade i nån liten håla som heter Katrineholm, där finns det tre identiska stora köpcentrum

och en j*kla massa onödiga hus och vägar.

Kan meddela att denna gång var matte fullkomligt oskyldig till virrandet.

Kart och skyltläsaren klarade inte av sin uppgift ordentligt.

Till slut sågs den hålan i backspegeln och efter ännu mer åkande var jag i nåt som heter Vingåker.

Har aldrig varit där tidigare.

Lämnade hälsningar till de hundar som bor där.

 

Hamnade på föredrag om tryffel.

En svensk tjej som bor i Italien och jobbar med att leta tryffel berättade massor om de svamparna.

 

Så här intresserad var jag

Just de arterna växer ju inte här så jag kan inte jobba med dom.

Om det inte hade varit för att det fortfarande är risk för avskyvärda smällare så hade jag fått passa huset.

 

Så här ser de ut de dyra tryfflarna.

Fast människor här betalar för det mesta överpris för dom.

 

Den här stora klumpen (bilden snodd från Pinnaffären) luktade märkligt som en blandning av nåt

kemiskt och ammoniak.

 

Detta är tryffelsmör.

En av alla saker man kan göra med tryffel.

 

Jodå självklart blev jag bjuden både på tryffelsmör och nåt annat med tryffel.

Annika som höll föredraget begrep minsann att svamphundar behöver delikatesser.

Utsökt god hundmat.

Funderade faktiskt på om det går att införa att jag får liten riven tryffel på min mat varje dag.

Hoppas det blir ett bra år för Stjärnhovstryffel här för då kan jag nog få det.

Träffade min bästa svampkompis Klas Jaederfeldt och en massa andra svampnördar som jag känner.

Åkte hem igen efter några timmar i det där Vingåker.

Kom hem utan märkliga omvägar och sånt.

I dag hade matte planerat att jag skulle få åka till trevlig skog.

Men svampvattnet hängde i luften så det blev inte så.

 

Fick hålla mej i hemmaskogen.

Var så mulet att det nästan var skymning fast det var förmiddag.

 

Försökte faktiskt jobba.

Men hittade bara gamla ruttna Föränderliga tofsskivlingar.

Drog runt och hade ganska tråkigt.

 

En av dagens höjdpinkter.

En köttbullebjörk.

De är tämligen sällsynta och skulle kanske sparas med tanke på föryngring.

Men jag kunde inte motstå frestelsen utan slukade alla blommor.

 

Service i skogen.

Ovanför skidbacken fanns det minsann möjlighet för törstig svamphund att dricka.

Sen började svampvattnet falla och jag ville hem.

Skitmatte pratade om apoteket.

 

Ha ha ha du glömde att sätta på mej onödiga kopplet.

Gå du till tråkapoteket jag ska nån annanstans.

För att vara på den säkra sidan så ökade jag takten och försvann runt hörnet.

  

Återfanns här.

Detta är Siris altandörr och jag SKA hälsa på.

 

Självklart gick mina planer i lås.

Berättade om hur otroligt hungrig jag var och att jag aldrig får mat hemma.

Fick flera utsöka prinskorvar.

Siri träffade jag självklart också.

Sen var det mattes påhitt om apotek och gå hem.

 

Jag lyssande ju på föredraget igår och den där tryffeln i Italien gräver man tydligen efter.

Alltså kom jag på att jag skulle kolla om det kanske växte tryffel vid Siris hus.

Grävde massor bakom ett par stolar där även andra hundar grävt men inga tryfflar.

Gick hem och slappade.

På eftermiddagen gick jag på en liten besöksrunda.

Hälsade på i två trevliga affärer och fick gott godis.

I morgon ska jag få åka till bra skog, enligt matte gäller det att passa på nu för hon har sett

äckliga saker på vädrets långtidsprognoser.

Det finns risk att fulvintern kommer att göra ett fullkomligt onödigt besök.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards