Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 25 september 2013

Av Sigge Svamphund - 25 september 2013 18:06

Har haft en alldeles perfekt hunddag.

När jag skulle på långrunda så blev jag skjutsad till Döda älgenskogen.

 

Hm, detta borde vara en perfekt arbetsplats.

Inte en endaste Svart trumpet fanns det men mycelet doftade.

 

Jaha, är väl bara att dra vidare mot andra arbetsplatser då.

Kanske kan ha större framgång där.

 

Jodå, EN Karl Johan.

Man får vara glad för det lilla det eländiga år med torkan från helvetet.

 


Missade ju mina dagliga bad i går så det tog jag igen idag.

I morse var det nämligen frost så onödiga isen kanske lurar bakom nån buske nu.

 

Förstår inte varför matte kräver att jag går först här och ännu mer när jag har pinne i munnen.

 

Alla kremlor var döda.

De andra arbetsplatserna innehöll inte heller nåt.

 

Badade i andra sjön som är ännu mer stulen nu.

Sjön ska befinna sej uppe vid stenarna och där jag står ska det gå att simma.

 

På väg hem, men stopp vid Pinnaffären.

Titta jag får lön eftersom jag gjort lite jobb åt Pinnaffären.

 

Ett utsökt grisöra som tack för att jag letat upp en del svampar.

Ska jobba mer åt Pinnafären.

Var hemma en liten stund bara.

 

Tillbaka vid Pinnaffären och jag har fått mer lön, alltså nästa grisöra.

Men nu väntade mer arbete.

Skulle åkas till nya skogar och kollas efter svamp tillsammans med Pinnaffären.

 

Första skogen.

Fanns inget skoj fast det borde ha gjort det.

Bara en del underliga svampar.

Var bäst att övervaka att de blev fotgraferade ordentligt.

 

Hittade korkade skyltar också.

Tur att det är september nu för förbudet gällde i augusti.

 

Wow!!!!!!!

Det fanns vatten i den skogen, det är ju synnerligen rödlistat i dessa trakter.

Letade efter arbetsplatser.

 

Hittade bara lite trattkantarellvalpar som i alla fall blivit tonåringar.

 

Övervakade fotografering av sällsyntheten kantarell.

Fanns typ 3 stycken.

 

En alldeles stendöd björk, men på den fanns det minsann Sprängticka.

Ni vet den där supernyttiga svampen.

 

Matte hade inte verktyg med sej, men lyckades få loss en stor klump med bara handkraft.

Händer att hon överträffar sej själv.

 

Gjorde ett mycket trevligt fynd.

En gammal halvrutten klöv, begriper inte varför inte människorna ville kasta den åt mej.

Men fotograferas skulle den.

 

Skogen förbereder sej för Halloween.

Eller i alla fall Citronslemskivlingen som redan antagit spökutstyrsel.

Åkte i väg till sista anhalten.

 

På en gammal ek så växer denna

Matte har bara sett den en gång tidigare, Saffransticka.

Mycket sällsynt svamp.

 

Oxtungsvampen har nåt rejäl storlek.

Dett är en god matsvamp om man hittar unga exemplar.

 

Dessa svampar hade den goda smaken att växa precis vid en av mina badplatser vid Båven.

Bestämde mej för att testa Pinnaffärens förmåga att kasta pinne till badsugen svamphund.

 

Utmärkt.

Fick simma långt och mycket.

Titta på stenen till vänster, där syns det hur mycket vatten som saknas i Båven.

Normalt syns bara toppen på stenen.

Sen åkte jag hem.

Är en trött hund nu som tänker vila, för i morgon väntar nya äventyr hoppas jag





Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards