Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under februari 2013

Av Sigge Svamphund - 4 februari 2013 17:47

Jodå, mtte höll sitt löfte om att skjutsa mej nånstans idag.

Verkligen på tiden.

 

Perfekt, det var många evigheter sen jag gick den här vägen.

Insåg att jag skulle få en mycket upptagen runda med att kolla att allt är i sin ordning.

 

Fast på väg mot mina bra skogsvägar är det livsfarligt.

Finns en hage och i den går det två utsvultna hästmonster.

Jag smög i kanten av granplanteringen för att inte bli upptäckt och sluta som monsterfrukost.

 

Klarade mej och nu är frågan vilen väg jag ska ta.

Åt vänster då kommer jag till Krusbärssjön om jag går i massor med kilometrar, åt höger kommer jag till

en annan sjö och diverse andra vägar.

Matte påstod att till Krusbärssjön kan vi gå när det blivit vår så det blev den andra vägen.

Har inte gått den på hundra evigheter så jag var extremt upptagen med att kolla allt och lite till.

 

Vanliga eländet, alla bra spa är försvunna.

 

Kollade av en ny utfodringsplats för Vilda grisar.

Var ingen svamphundsutfodring där inte, gammal säd vill jag inte ha.

 

Undrar vem som går runt och tappar potatisar i skogen?

Dessutom långt från Vilda grisarnas matplats.

 

Så kom jag på att jag faktiskt hade bråttom.

Kanske, kanske att det skulle vara lokal sommar eller nåt bakom kröken.

 

Nähä ingen sommar här inte.

De här husen har jag bestämt att matte ska köpa till mej.

Jag tänker bo i det rakt fram och det till vänster tänker jag ha som gäststuga till besökande hundar och

katter.

 

Tänk vilka partyn vi kan ha på bryggan.

Korv, köttbullar och grisöron till oss hundar och katterna kan hämta färsk fisk i sjön.

 

Skit också!

Här brukar jag minsann simma, nu är jag ute på onödiga isen.

Var länge sen jag simmade här så det kändes ganska akut.

Försökte få matte att begripa att hon ska ge mej en eller annan miljon så jag kan flytta hit.

Första jag ska göra är att installera en pump så det alltid finns öppet vatten.

 

Bara det blir plusgrader så måste jag tillbaka.

Titta vilka helt underbara spa det kommer att bli.

Hittade flera ställen där det kommer att forsa fram en massa underbart vatten.

 

Det tar sej, på en del ställen s hade lappmöglet helt dött inne i skogen.

Bra, för jag hittade trevliga grankottar.

 

Tanken var att vi skulle ha gått den här vägen tillbaka.

Men det var bara hjulspår n liten bit och sen blv det djupt lappmögel.

Den där bra cementskaren hade släppt så jag fick gå samma väg tillbaka igen.

 

ÄNTLIGEN!!!!!!!

Alltså jag har gått massor med kilometer för att lyckas hitta en liten spagrop.

Utnjyttjade den rejält.

 

Fick i alla fall till en bra inpackning av nosen.

Får vara glad för det lilla i dessa tider.

Det var sen jag lyckades tappa bort min kropp.

 

Titta här, ett svävande svamphundshuvud.

Efter tre timmar i skogen började jag vara hungrig och skulle kolla om matte hade nåt godis till mej.

Hon trodde att hon tog en bild på tiggande svamphund.

Men bilden visar ju att jag tappat hela kroppen på grund av brist på spagropar och sjöar att simma i.

Ni skulle ha hört mattes gapskratt när hon förde över bilderna till datorn och fick syn på den här.

Enligt henne så misslyckad att den är bra.

För övrigt så fick jag faktiskt blodpudding.

 

På något mirakulöst sätt så växte kroppen ut igen.

Då fyndade jag, för övrigt dagens enda fynd.

Hittade nåt skumt som jag inte riktigt visst vad det var.

Enligt matte ett tappat sittunderlägg ill människor, hon ville inte ha det så när jag roat mej klart så

gömde jag det.

Kan vara bra att ha nästa gång jag kommer dit.

 

Usch, måste jag verkligen gå där?

Är ganska nära min bil och där borta stå de där hästmonstren och väntar på svamphundslunchen.

Oförstående matte satte på mej onödiga kopplet och släpade mej förbi monstren som blängde hungrigt.

Hade för övrigt tur, för precis när jag hade satt mej i min bil så började det regna.

När jag gjorde eftermiddagstoalett så var det lappmögelstorm och nu regnar det igen.

Kanske har allt egnat bort nr jag vaknar i morgonbitti.



Av Sigge Svamphund - 3 februari 2013 18:12

Har inte blivit skjutsad nånstans idag heller.

Tråkmatte påstod att de bra vägarna troligen är skridskobanor så jag fick hålla mej i hemmaskogarna.

 

Var länge sen jag kollade min lilla nästansjö i skogen så jag bestämde att den skulle jag till.

Började bra med trevligt grus under tassarna istället för en massa otrevlig is.

 

Upphörde lika fort.

Här ska det vara bra spa och inte lappmögel och onödig is.

 

Service, det var lappmögelfritt under granen.

Kändes mycket bra att slippa sånt medan jag gjorde vad jag skulle där under.

 

Inte var det lokal sommar vid nästansjön heller.

Äsch, jag som hade hoppats.

 

Lyckades i alla fall spaa en del vid bäcken, onödiga isen hade inte invaderat hela.

 

Jo då matte kan också spaa i alla fall ena kängan.

Så går det när hon ska hoppa över bäcken och missade med ena fotan.

Hörde en massa fula ord och nåt om att det är tur att kängorna är vattentäta.

 

Letade förtvivalt efter fler spa men alla var i detta bedrövliga skick.

 

Detta är ett vårtecken.

Grävling har varit ute och rört på sej, antar att h*n sover nu igen.

 

Bestämde att vi skulle fortsätta genom skogen.

Var länge sen jag tog den vägen.

Jag behöver faktiskt ha stenkoll på alla mina skogar så att allt är som de ska överallt.

 

Hm, det hää är en av mina gamla fyndade handskar.

Den gömde jag ordentligt sist jag hae den.

Nu låg den öppet på ett berg.

 

Fick slita rejält med både tänder och klor för att få loss den.

 

En svamphund ger minsann inte upp i första taget och till slut så lyckades jag.

Hade väldigt mycket skoj med den.

 

Skaren har förvandlat lappmöglet till cement så nu går det att komma fram preis överallt.

Perfekt eftersom jag kunde röra mej på ställen som jag inte kunnat gå till tidigare.

Vilda grisen hade levt om ordentligt på många ställen och han var nog inte så långt bort.

Fanns färska högar efter honom och matte tycket att jag vädrade lite väl mycket ibland.

Egentligen skulle vi ha gått genom en granplantering, men där brukar Vilda grisar gilla att ligga och

slappa.

Varken jag eller matte hade nån större lust att träffa nån av dom.

 


Tog vägen över ängen istället.

Bland granarna brukar det vara en nästansjö och jag hade börjat fundera på att gömma min handske.

 

Nä det här blev nog inget bra.

Lägga handsken där rådjuren går och käkar, då är risken att den försvinner.

Allt vatten bland granarna var invaderat av onödiga isen så jag kunde inte spaa heller.

 

Vilda grisvägen var "spännade" snorhal med några få sandkorn bara.

Bekymrade inte mej, jag stack in i skogen.

Hade kommit på ett väldigt bra ställe att gömma handsken på.

Nu är den ordentligt undangömd tills nästa gång jag anser att jag behöver den.

 

Gick spårvägen hemåt.

Där är det i alla fall inte isgata och dessutom hade det gått nån brud och luktat väldigt gott.

Drabbades till slut av onödigt koppel, mycket koat.

Jag hade tänkt att nosa reda på bruden jag.

Retsen av dagen har jag fördrivitmed mina vanliga hundgöromål.

I morgon är jag lovad att bli skjutsad nånstans, matte tror att hon kommit på nån väg som kanske inte bara

består av is.



Av Sigge Svamphund - 2 februari 2013 17:50

Blev en upptagen dag i mitt hundliv.

Hade mina aningar om vad som skulle ske under dagen eftersom matte ägnade sej åt att

baka kaka efter min morgontoalett.

Sen skulle jag på min längre runda, blängde på Matte och Hulken men hon tänkte inte skjutsa mej

nånstans.

 

Riktigt trevligt i skogen för det kommer fram mer och mer barmark.

Länge sen jag såg så här mycket blåbärsris.

 

Mina vinterskivlingar är fortfarande begravda under lappmöglet.

Trodde att de skulle ha tinat fram så jag skulle på macka med färsk svamp.

Drog runt ett tag och ägnade mej åt mina vanliga hundgöromål.

 

Så hamnade jag vid min sjö.

Helt plötsligt så växte det garnar på isen, trevligt ifall jag skulle få akuta behov när jag vistas på den.

Fast granarna fanns visst inte där av den anledningen.

 

Helt plötsligt var det fullt med folk där.

Jag gillar verkligen vår hembygdsförening, de vet vad badsugna hundar behöver.

Gissa om de slet med att såga upp is å det skulle bli en swimingpool till mej.

Kolla sågarna, det är rejäla saker de använder.

Enligt skitmatte så skulle jag inte ens tänka tanken att doppa så mycket som en klospets i vattnet.

 

Här är första isblocket uppe.

Nu kanske möjligen fegmatte fattar att isen håller även för henne.

Den är drygt halvmetertjock, fast jag vet inte om jag gillar så här tjock is.

Känns väldigt långt till badsäsongen.

All is hamnar i en isdös vid hembygdsgården och sen används den till långt in på hösten.

Jag käkade faktiskt is från sjön i somras på en torgkväll, då var den svalkande och god.

 

Dessutom sålde de korv där.

Matte köpte en åt mej, den var alldeles utsökt god.

Fast jag tycker det var snålt med bara en jag borde ha fått minst tio stycken.

Gick hem.

Så helt plötsligt så hörde jag nåt mycket trevligt ute och då skulle jag ut på en gång.

Matte hade den goda smaken att släppa ut mej på gatan.

Hade hört alldeles rätt och förstått rätt i morse när matte bakade.

Mina allra bästa människovalpar kom!!!!!!!!!

Har inte träffat dom på flera evigheter.

Eftersom det är lördag så hade de lördagsgodis med sej som de skulle äta.

Inte nog med det, de hade minsann tänkt på mej och köpt grisöron åt mej.

 

Jag smällde i mej båda grisöronen och sen busade vi loss.

Som alltid hade vi alldeles väldigt skoj tillsammans.

 

Så här "road" är Freja av människovalparna.

Sur katt högst upp på bokhyllan.

 

Mattes mamma var också med.

Kattvalps Balder ansåg att han minsann också var bjuden på fika.

Var han tydligen inte, eftersom mattes mamma försöker rädda kakan från hans framfart.

Marcus borrade i mina väggar så nu sitter routern på väggen vilket innebär att katterna inte kan kliva runt 

på den och stänga av.

Bjöd mj på lite kaka plus att Oliver hittade min torkade blodpudding så det blev en del sån också.

 

Fortsatte att röja runt tillsammans med människovalparna.

Vi hade alldeles väldigt skoj.

Borde faktiskt få träffa dom varje dag.

 

Vi byggde också.

Oliver och Adam bestämde att Kattvalps Balder behövde ha en koja så då fixade vi en sån.

Verkade som om Balder trivdes i sin nya bostad.

Men allt skoj har ju ett slut.

Till slut så skulle alla åka hem igen.

Jag gick ut på en vanlig tråkig eftermiddagsrunda.

Sen har jag slappat, människovalpsbus tar på mina hundliga krafter.

Av Sigge Svamphund - 1 februari 2013 18:08

Inte hänt så mycket i mitt hundliv idag.

Matte vägrade att skjutsa mej nånstans, skulle inte vara promenader på skidskobanor.

Larv!

Jag fick finna mej i att ta min långrunda i hemmaskogen istället.

 

Ha!

Det börjar bra för jag har fått syn på en dejt!

 

Hej Siri och matte, det var länge sen.

Skitmatte förbjöd Siris matte att kasta den bra pinnen jag hade hittat.

Nåt om att jag inte alls skulle springa där det var glansis, för då kunde jag skada mej.

Inte alls, jag vet alltid vad jag gör.

 

Om jag fått springa efter pinnen så hade inte Siri kunnat sno den och förvandla den till flis!

Det där var en ovanigt bra pinne!

 

En gång dejtade jag två gånger.

För här kommer minsann Färghandels Vilma springade också.

I bland är turen även med mej.

 

Visst har jag snygga brudar Färghandels Vilma och Siri.

Att båda var upptagna med att fixera mattes godisficka när bilden togs det försöker jag förtränga.

 

Tycker att jag och Färghandels Vilma klär varandra väldigt bra, egentligen skulle Siri också ha varit med

på bilden men hon hade inte tid att sitta stilla.

Hade skoj tillsammans med mina brudar ett tag innan det var dags att gå åt skilda håll.

Passerade hos Schäfer Freja men där blev jag blåst på dejten.

Hennes husse var ute och spred en massa sand omkring sej.

Jag hörde hur Schäfer Freja ropade på mej och ville komma ut, men människorna bara pratade tråk.

Typ Talltickor, Pipröksvampar och gruvhål, tänk om vi kunnat dejta under tiden.

Drog med mej matte till slut när jag tröttnat på derras tråkprrat.

 

Fick inte alls gå den här vägen.

Vadå, vad gör lite is?

Lite mer spänning i tillvaron bara.

 

Trevligt det börjar våras på spårvägen.

Känns väldigt bra med grus under tassarna igen.

 

Barmark och tänk där hittade jag en massa köttbullebitar.

Undrar vem som kastat såna omkring sej där.

Hur som helst så finns det inga såna kvar numer, jag såg till att hitta alla.

 

Titta matte hamnade på bild!

Men jag begriper inte varför både hon och jag blivit så långa.

Kameran ljuger!

 

Gick in i skogen.

Trevligt har kommit fram vanlig mark där också.

Funderade på om jag skulle leta efter blåsippsknoppar, men enligt matte var det för tidigt.

Ja, ja men snart så............

 

Hörru slöa människa, jag har ingen lust att hoppa kan du ta bort trädstammen åt mej?

Blev utskrattad och var tvungen att hoppa.

Människor är så klena, borde väl inte ha varit några bekymmer att lyfta bort denna?

 

Efter den här vägen har jag gömt stora dunken.

Tänkte faktiskt gå den hem, men skitmatte vägrade med hänvisning till isen.

Blev alltså blåst på att roa mej med dunken.

Missa en dejt plus en dunk känns inte riktigt ok.

Gick hem, slappade medan matte fixade tråk.

Var ute på vanlig tråkig eftermiddagsrunda.

Nu håller matte på och lägger beslag på datorn hela tiden, hennes mail krånglar och vägrar öppna sej.

Antar att jag kommer att få lyssna på en massa fula ord under kvällen.

I morgon då väntar en väldigt upptagen dag för mej, tror jag vet vad som väntar.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards