Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under januari 2013

Av Sigge Svamphund - 15 januari 2013 18:01

Vidrigt är det.

Vaknade i morse och hörde en massa underliga ord från matte, insåg diekt vad hon sett.

Lappmöglet vräkte ner, var inte alls trevligt att göra morgontoalett.

Slappade och skulle på längre runda.

 

Detta är som bekant min bil och jag ville bli skjutsad nånstans.

Skitmatte totalvägrade, hon tänkte minsann inte köra en meter i skitvädret.

Jag måste skaffa eget körkort så jag kan åka när det passar mej oavsett väglag.

Drog i väg på en planlös runda.

 

Titta så vidrigt!

Ska det nu komma ner nåt så kunde det väl i alla fall ha varit regn som städar bort lappmöglet.

 

Hittade i alla fall en gran som gick att använda.

Ska detta fortsätta blir jag tvungen att åka till Gröna männenskogen varje dag och använda vinterdasset.

Minns minsann hur det varit vissa vintrar när förstoppningen varit nära.

 

Men nu verkar det bli trevligt.

Lånt bort i fjärran syns det en liten prrick och jag anar dejt.

 

Hej Schäfer Freja, det var ett tag sen sist!

Mycket trevligt med tiksällskap en stund.

 

Titta. bara av att stå still några sekunder höll stackars Freja på att bli blondin av allt äckligt

lappmögel.

Människorna pratade tråkprat i flera evigheter om nån tickbok, Sörmlandsleden och bilverkstäder.

Ska sånt verkligen vara intressant att avhandla?

Tillslut var vi tvungna att skiljas åt för dessvärre skulle vi åt olika håll.

 

Funderade på att kolla hundbadet men insåg att det knappast skulle vara nån lokal sommar där.

Gick till skogen och drog planlöst runt.

 

En gran!

Lika bra att passa på att besöka den också, kan uppstå bekymmer i morgon om detta fortsätter.

 

Jag är SVART, men det eländiga lappmöglet försöker förvandla mej till vit hund.

Jag har inte ett dugg lust att bli blond just nu.

Bestämde mej för att det var lika bra att gå hem och sova bort dagen.

 

Passerade en godisbjörk, länsade den självklart men höll  att bli blond igen.

Var jobbigt att vara tvungen att skaka bort allt lappmögel varannan meter.

Gick hem och slappade.

Skulle ut på eftermiddagsrunda, lika mycket lappmögel som vräkte ner då också.

Inte träffade jag några trevliga tikar heller.

Har mest slappat sen.

Hoppas verkligen att det slutat tills i morgon för matte har LOVAT att jag ska få åka med min bil då.

Ta långrundan på nåt trevligt ställe 

Hoppas jag verkligen för de få ställen som är framkomliga här börjar bli tjatiga.





Av Sigge Svamphund - 14 januari 2013 17:56

Jag har haft en alldeles vanlig hunddag.

Men innan jag berättar om den så tänker jag varna er.

Om ni får konstiga kommentarer från mej eller det dyker upp underliga blogginlägg så är det inte jag.

Kolla på följande bilder.

 

Var runt på lite olika sidor igår kväll.

Helt plötsligt fanns det en tass bakom datorn.

 

Här är han SPIONEN även kallad Kattvalps Balder!

Jag är helt övertygad om att han försökte komma över lösenordet till min blogg för att kunna kapa den.

Eller så hade han några andra avsikter, definitivt någoot lurt.

Jag har självklart bytt lösenord överallt så han inte ger sej in och kladdar på mna sidor.

Är han nu så datorintresserad får han väl skaffa sej en egen dator i stället för att försöka smyga åt sej min.

Jag har inte glömt hur det var den där gången när de faktiskt kapade min blogg kattgänget!

Kommer att hårdbevaka min dator framöver och hoppas på att han inte tar sej in och gör underliga saker.

Så blev det idag.

Inte alls lika griskallt som igår, alltid nåt.

Skitmate hade ingen som helst lust att skjutsa mej nåånstans.

Hm, trodde faktiskt att vi var överens om att jag ska skjutsas s fort jag anser att jag behöver det.

Spelade ingen roll att jag stirrade på min bil och vägrade gå, släpades bara med.

 

Stackars ogräs, det har fått päls av griskylan igår.

Borde faktiskt vara plusgrader nu.

 

Tittade till mit vårtecken maskorosen.

Den mår inte alls bra just nu, nästan begravd av lappmögel.

 

Nästa otrevlighet.

Ser ni den mörka randen ute på onödiga isen?

Äckligt för isen är så tjock att de har plogat den.

Jag vill ha badsäsong NU!!!!!!!

Ja, ja min å mellan sjöarna där finns det alltid öppet vatten.

Tänkte snabba på och kasta mej i innan matte kom och hindrade allt trevligt.

 

Skitkyla!!!!

Titta vad den har ställt till med, onödig is till och med på ån.

Blev alltså inte alls som jag hade planerat.

 

In i skogen i jakten på nåt skoj.

Spagropen som jag hade så kul med sist var spårlöst försvunnen.

Fanns inget annat skoj heller.

 

Fast på ett ställe växte det bitar av sån där mumsig torkad kycklingfilé.

Jag hade tänkt vara optimist och kolla efter Ostronmussling när jag hittade den istället. 

 

Just ja, jag tror att jag la min dunk här sist.

Märkligt dunken fanns inte alls där den borde vara.

Jag var ju övertygad om att den skulle ligga där.

 

Ingen som kan tro att denna bild är tagen på förmiddan.

Himlen ser ju ut som om det håller på att bli kväll.

 

Vem har stulit spagropen??????

Skulle jag kunna få låna mobilen matte och ringa polisen och anmäla stöld?

Fick inte alls låna nån mobil, jag som förväntat mej fullständig brottsplatsutredning.

 

Titta dunken!

Hade alldeles glömt att jag faktiskt gömt den på ett annat ställe sist jag använde den.

Använde den självklart mycket och har gömt den på ett annat ställe.

Måste bara se till att komma ihåg det.

Blir lite orolig att jag smittats av mattes virrighet när jag glömmer var jag har mina saker.

Gick hem och slappade.

Skue ut på eftermiddagsrunda.

Hann bara ut på gatan så träffade jag på Whippet Scilla!

Har inte dejtat henne på evigheter så det var väldigt trevligt.

Tro nu inte att klantmatte hade tagit med sej kameran, nä så avancerade saker verkar inte hon klara av.

Människorna pratade en massa tråkprat, men ja fick i alla fall gå en liten sväng tillsammans med

Scilla.

Borde ha fått en rejäl dejt som kompensation för alla evigheter som gått sen ejtade henne sist.

I morgon tänker jag faktiskt KRÄVA att bli skjutsad till trevlig skog.


Av Sigge Svamphund - 13 januari 2013 18:05

Var synnerligen kallt att göra morgontoalett med nästan 16 äckliga minusgrader.

Vidrigt för nu kommer onödiga isen att vakna ordentligt igen.

Visste att jag skulle åka och träffa mn bloggkompis katten Pelle Boman idag, inte skulle jag åka själv heller

utan tillsammans med nån som matte känner som ocks känner Pelles människor.

Vi blev hämtade och sen åkte vi bil i hundra år eller nåt.

Reste på mej och viftade alldeles extra mycket på svansen när vi passerade vägen till Luddes hemma.

Fortsatte att åka och passerade typ sju miljoner Fjollträskförorter.

 

Tillfälligt ute ur bilen.

Matte har absolut ingen aning om var vi befinner oss mer än att det är alldeles för mycket hus och gator.

Anna Lena som vi åkte med pratade med Pellematte i telefonen för att kolla hur vi skulle fortsätta.

 

Äntligen framme (tack alla makter för att matte INTE körde då hade vi troligen inte kommit fram före

jul eller så, troligen hade vi irrat i veckor totalt vilse i Fjollträsk).

Pelles människor har jag träffat många gånger eftersom jag brukar leta svamp åt dom.

Kolla vilken service.

Det första jag såg var Pelles matte och en TUNNA!!!!!!!!!

 

Rulla, rulla, rulla tunna!

Alldeles underbar sysselsättning.

 

Fyndade en större blomkruka också, mycket skoj.

Men sen skulle jag gå in och vara artig.

 

Hej Pelle!!!!!

Men vilken underlig rygg du har och vad konstigt du låter.

Begriper inte varför han sa massor med väldigt fula ord till mej.

 

När han inte svär så är han väldigt fin, svårt att tro att han har fyllt 15 år.

 

Plåster på såren.

Pelles matte hade smaskigt godis till mej.

Nåt torkat kycklingkött som är alldeles utsökt.

 

Pelle har massor med skoj leksaker.

Här försöker jag få Anna Lena att begripa att hon ska kasta Pelles råtta åt mej.

 

Hm, intressant!

Pelles matte visade att det finns en hel låda full med en massa skoj saker.

Jag valde och vrakade bland massor med olika skoj grejer och provade många.

 

Som här en dinousarie som jag förösker övertala Pelles matte att busa md.

Försökte berätta för henne att det faktiskt aldrig är nån som busar med mej.

Verkade tyvärr inte som om hon trodde på mej.

Behövde gå ut, enkelt fixat för det var bara att knuffa upp dörren och gå.

Ännu bättre att Pelles människor har granar på sin tomt så jag kunde göra vad jag skulle.

 

Hörru Pellehusse, det finns en massa smarrigt fikabröd där, skulle jag kunna få nåt?

Insåg att jag åkt till Fjollträsk bara för att få kakor från kakfabriken här!

Människorna höll bara på med massor med mänskligt tråkprat hela tiden.

Sen var det dags att åka hem igen.

Kunde inte åka hem utan att ha ullat ännu mera tunna.

Vem vet när jag får chansen till sånt nöje igen,, kan dröja innan matte skjutsar mej till min tunna

i Bäverbäcksskogen  om det ska vara sån här griskyla.

Slappade i bilen med vi åkte och åkte förbi alla miljoner med förorter, glömde att vifta på svansen

när vi passerade skylten till Ludde för andra gången.

Eter flera tusen timmar ( fortfarande bara en timme enligt skitmatte, men hon kan inte räkna) så var

jag tillbaka hemma igen.

Insåg att det tog på krafterna att vara i Fjollträsk så jag har mest slappat.

I morgon ska jag ha en alldeles vanlig skogsdag tror jag.

TACK Pelle med människor för att jag fick komma och extra tack för utsökt godis och den

perfekta tunnan!

Jag återkommer och vi ses snart i svampskogen!!!!!!

 


Av Sigge Svamphund - 12 januari 2013 17:57

Matte kan fatta ett och annat bra beslut även om de är tämligen sällsynta.

Som idag när det var dags för min långrunda så fick jag faktiskt åka med min bil.

Hon borde lära sej att det är en hundlig rättighet att varje dag få åka med MIN bil till de ställen

som jag just då vill besöka.

Kände genast igen i vägen och förstod att de var Döda älgenskogen som väntade.

Var ett tag sen jag tog nån runda där och då har jag alltid massor att greja med.

 

Dålig service.

Sista biten var inte plogad så jag fick gå lite längre än vanligt

Brukar faktiskt åka bil precis här.

 

Gjorde inget eftersom det fanns trevliga spagropar.

Måste ha pälsen i toppskick i morgon.

 

Glömde att ta med mej kotten från bilen men det ordnade sej för jag hittade faktiskt en efter vägen.

Fler kottar till hundarna!

 

Så där inne på gamla bekanta vägen.

Inte ett komonster i sikte i monsterhagarna heller.

Jag hoppas att de totalt glömmer att flytta dit i sommar också, känns mycket lugnare att passera när de

är i sitt monsterhus.

 

Jag hör nåt.

Spanade länge, matte som var upptagen med att lösa alla världsproblem med sin valp i telefonen begrep

inte vad jag höll på med.

Visade att detta nåt faktiskt fanns alldeles nära.

 

Usel bild.

Men Vilda grisen var i närheten, alldeles färska spår efter den.

Fast den höll sej i alla fall utom synhåll för oss, troligen lika bra eftersom de ofta är på dåligt humör.

 

Detta gillar jag!

Min lilla bäck har minsann blivit en älv!!!

Alldeles underbart och jag planerade massor.

Men så var det skitmatte, om inte hon hade lagt sej i så hade jag både simmat och spaat.

Nu blev det varken det ena eller andra eftersom hon påstod att det var alldeles för strömt.

Korkat!

Jag klarar minsann att simma hur strömt det än är.

 

Sist så hade ju Bäver jobbat hårt och fällt träd över vägen.

De var i alla fall borttagna nu, fanns en och annan trevlig pinne till mej.

 

Ser ni spåren i lappmöglet?

Vi är många kilomter från bebodda hus och spåren är efter en katt!

Matte hittade inte början på spåren, såg nästan ut som den trillat från skyn och börjat gå.

 

Sörmlandsleden passerar ju där och kisse hade kollat ordentligt vid skärmskyddet.

Medan matte frsökte följa spåren av katten så hittade jag en dunk att roa mej med.

Bara en liten,men bättre än inget.

Kollade mitt dunkparadis med där var alla dunkar fastfrusna i lappmöglet.

Kisse hade passerat en sommarstuga och sen upphörde alla spår lika mystiskt som de började.

Matte får alltid ont i magen när hon ser sånt.

Stackars katter ska inte driva runt på egen tass i skogen långt från människor,

Alla katter ska ha ett eget hem med mat och värme!!!!!!

Gick tillbaka för några fler spår av katten fanns inte.

 

Nästa fynd.

En flaska med innehåll.

Den la jag självklart beslag på och hade mycket skoj med.

 

Bra fynd ska gömmas till kommande besök och behov.

Numer ligger flaskan i säkert förvar under en gran, tänker ta fram den nästa gång jag kommer dit.

 

Alldeles när som helst är det badsäsong igen.

Ingen onödig is alls där bäcken/älven rinner ut i sjön.

Alltså ansåg jag att det var badsäsong och matte ägnade sej åt olaga hot medan hon viftade med

onödiga kopplet.

Vad då, jag hade ju bara tänkt simma lite

Vinterbad är nyttigt har jag hört!

Blev inga bad i stället fick jag gå till min bil och åka hem.

Har ägnat resten av dagen åt att vila mej i form.

I morgon ska jag nämligen åka bort och hälsa på min bloggkompis Katten Pelle.

Jag råkar veta att Pelles människor har flera tunnor så gissa vad jag tänker göra?

Rulla tunnor hela tiden eller nåt sånt.

Roa mej rejält tänker jag i alla fall göra.


Av Sigge Svamphund - 11 januari 2013 18:03

Haft en ganska vanlig hunddag.

När mina morgonrutiner var avklarade så skulle jag åka till Eskilstuna.

Mattes mamma skulle få tillbaka sin lagade bil bland annat.

Passade bil först på ett par stllen.

Bland annat utanför Rudis mattes tråkjobb.

Nästa gång så SKA jag med in där och kolla vad som egentligen händer.

För nu kom matte ut och talade om att hon stillsamt stått och pratat om mänskliga tråksaker med

Rudimatten när hon satte i halsen så hon inte fick luft.

Tog tydligen en liten stund att få tillbaka luften och talförmågan igen.

Verkar vara fullkomligt livsfarligt på det där tråkjobbet, låt vara att matte för det mesta är extremt virrig

och i bland urtrist men jag har faktiskt ingen annan att tillgå.

Nån måste ju köpa mat till mej och skjutsa mej till alla mina viktiga skogar.

Matte skyller på att det var akut allergi mot att vistas i stan som gjorde att luften försvann, tror jag inte på.

Sen åkte jag till mattes mamma.

 

Hm, det var tydligen inte lunch idag.

Men i frysen finns det en låda med mitt namn så det kom fram nåt.

Här väntar jag på servering, men det skulle visst tinas först.

Dumma mänskliga påhitt, jag kan krossa frysta saker med mina stålkäftar.

Människorna fikade så jag bjöd mej på en kaka i väntan på det där andra goda.

 

Äntligen!

Serverades nåt gjort av fisk.

Förstår inte varför matte vägrade att befatta sej med det.

Var utsökt gott och människorna pratade om att det var bra eftersom magen var krånglig i går.

Blev hemskjutsade och mattes mamma har fått tillbaka sin bil.

Jag klarar ju inte en dag utan en runda i skogen.

Var inte tal om att skjutsas nånstans inte.

 

Blev en runda i närmaste skogen.

Klantmatte hade totalt glömt att ta med sej min boll eller en av mina kottar.

 

Detta var vad jag hittade, en bit av ett löv.

Inte mycket att roa sej med inte.

Drog runt, ägnade mej åt vanliga hundgöromål.

Behövde bara uppsöka två granar så min mage är mycket bättre idag.

 

Längtar efter att jobba så jag tänkte kolla mina Vinterskivlingar.

Begravda under lappmögel och jag vet att det finns miljoner på den här lågan.

 

Jodå, där uppe i trädet växer det.

Många meter upp och klantmatte vägrar ju ta med stege till skogen, förövrigt är hon så höjdrädd att

hon vägrara att klättra på sån.

Hade faktiskt varit gott med macka med färsk svamp till middag.

 

Men titta här då.

Dök upp en hund jag aldrig träffat förr.

Trevlig typ nästan valp fortfarande, han och jag hade massor med skoj.

Människorna pratade tråkprat medan vi roade oss.

 

Åt samma håll skulle vi också .

Jag berättade för honom att det är mycket smartare att lyfta på benet när man kissar.

Som ni ser lyssnae han intresserat och provade, gillar läraktiga elever.

Han var dessutom himla bra på dragkamper men alla de bilderna blev bara sudd.

 

Gå hem du matte, jag tänker sitta här och vänta på att min senaste kompis kommer ut igen.

Förr eller senare slutar väl han och hans matte på det där tråkjobbet på hotellet.

Skitmatte gick och jag insåg att det var bäst att hänga på, hon får inte virra runt ensam.

Hittade inga skoj sysselsättningar.

Gick hem, placerade matte på soffan där hon stillsamt somnade medan jag slappade.

I morgon är jag lovad att få en rejälare långrunda i nån bra skog.

Hoppas jag verkligen att det blir av.



Av Sigge Svamphund - 10 januari 2013 18:07

Började min hunddag med att åka till bilveterinären ihop med (o)trevliga matte.

Hon hade garanterat skrämt dom igår för d nästan slet bilnyckeln ur handen på henne och

lovade att de skulle fixa det så fort det bara gick.

Jag gjorde min morgontoalett medan bilen fixades på rekordtid.

De var sååååååå artiga när vi kom tillbaka höll upp dörren för matte ( de ville säkert bli av med den

grinkärringen) och demonstrerade att nu satt minsann gasmojarna på plats och bakluckan stannar uppe.

Fast de glömde totalt att be om ursäkt för sitt slarv eller kanske ha erbjudot lite rabatt på alla massor med

pengar som mattes mamma betalt för reparationerna.

Kom en del äckligt lappmögel medan allt det där pågick.

Slappade ett tag och sen skulle jag ha min längre runda.

Förutsatte att jag skulle bli skjutad nåntans i min bil, den turen hade jag inte.

Matte hade ingen lust alls att ut och åka idag, skitmatte!!!!!!

 

Gick till spårvägen.

Där brukar jag ju kunna dejta med lite tur.

Turen var inte på min sida idag.

 

Titta så vidrigt!!!!

Lappmöglet började vräka ner.

 

Tittade till min stackars maskros.

Den mår inte bra av lappmöglet, alltså borde det upphöra.

 

Jag har väldiga behov av att bada så jag tänkte att kanske att hundbadet skulle vara okej.

Nä onödig is så långt ögat nådde.

 

Ännu värre.

Lappmöglet vräker ner så det inte ens går att se till andra sidan av min sjö.

 

Finns korkade skyltar om att hundar inte får vitas på badstranden.

Struntar jag totalt i nu, inga människor om badar och det står inget om förbud mot svamphundar.

För övrigt så behövde det städas, ska inte drälla runt en massa grenar.

 

Detta är dunkmissbruk.

Dunkar ska vara hela och inte delade på mitten!

Försökte i alla fall roa mej med den.

 

Undrar om onödiga isen dör om jag pinkar tillräckligt mycket på den?

Hade ingen effekt nu i alla fall.

 

Vad då gå?

Jag tänker stå här och vänta på bättre tider (läs badsäsongen).

Skitmatte gick så det var bst att följa med.

Har ju ansvar för henne, utan mej skulle hon troligen virra bort sej totalt.

 

Hittade i alla fall en godisbjörk.

Får vara glad för det lilla en sån här tråkdag.

 

Passerade skidbacken och hittade den här.

Va, sakta är väl onödigt.

Fast matte påstod att jag faktiskt kunde ta till mej av den texten.

Jag hade uppsökt ovanligt många granar och magen var i lite olag.

 

Hm, koner jag inte sett tidigare.

Men fel modell, de här är inget bra att rulla med så de fick stå kvar.

Gick hem och slappade.

Har försökt ge en massa tröstande tassar till Freja som just nu bara letar efter Askur.

Men jag duger tydligen inte.

Kattvalps Balder passar några minuterr sen vandrar hon runt och ropar igen.

Stackars, stackars Freja det är riktigt synd om henne just nu.

Har varit ute på vanlig tråkig eftermiddagsrunda, fortfarande lite risig i magen.

Bara för det har skitmatte snott min mat.

Äsch, sånt här kan hända den bästa hund och min mage kan bli lite orolig när tillvaron blir knepig.

Har hänt förr och det brukar gå över lika snabbt igen.

I morgon ska jag visst åka till Eskisltuna och lämna tillbaka mattes mammas bil.




Av Sigge Svamphund - 9 januari 2013 17:53

STORT TACK till alla hundar, katter och människor för alla fina kommentarer!!!!

Det är så tomt och tyst och Askur är oändligt saknad av oss alla.

I går skrev min bloggkompis Katten Wikki alldeles underbart vackert om Askur.

Klicka här så kommer ni till det inlägget.

Vad som hände honom får vi ju aldrig säkert veta, men jag och matte känner en veterinär.

Hon ringde i går (tack för samtalet A det värmde) och det är mycket möjligt att Askur drabbats av en

aortatrombos

Enkelt förklarat en propp som täpper till kroppspulsådern, då kommer döden mycket snabbt och oväntat.

Det krävs nästan veterinär med mediciner precis intill katten när det händer och även då är chansen liten

att det slutar väl.

Mitt i all bedrövelse så hände det nåt skoj i går.

 

Jag fick post, titta så fint dekorerat det var.

 

Post som tillhör mej ska öppnas omgående och gärna hårdhänt.

 

TACK snälla underbara Klosterkatterna med mattar!!!!

Ni vet minsann precis vad en svamphund behöver i dessa lappmögeltider.

Ett helt gäng med bristvaran grankottar, verkligen en stor tröst i all sorg.

Så blev det idag och jag blev lovad att få ut och åka ordentligt med min bil eftersom den är frisk.

 

Perfekt.

Blev skjutsad till skogen med Vithajssjön, var ganska länge sen jag var där sist.

Äckligt mycket lappmögel var det där, mycket mer än vad jag har här hemma.

 

Titta vad matte trollade fram ur fickan.

Hon hade minsann smugglat med sej en av mina grankottar!

För övrigt ska hon inte stå och hålla i den utan kasta den så jag kan spaa tillsammans med den.

Fick spaa med den.

 

Sen hade jag massor med skoj med den.

Alla promenader och allt jobbande blir mycket bättre med en grankotte i munnen.

 

Jädrans Vithajssjön.

Inte var det sommar där inte, nä lika invaderat med onödig is där som på alla andra bra sjöar.

 

Men det finns hopp.

Jag tror att badsäsongen är nära för där en yttepytte liten bäck rinner ut där är det minsann öppet.

Jag fick inte ens tänka tanken att bada där för skitmatte.

 

Kollade där husvagnarna brukar stå och hittade nåt skumt.

Funderade på om jag behövde det, men kom snabbt fram till att kotten var mycket bättre.

 

Va?

Ser min nos konstig ut?

Inte alls, jag har bara kotten i säkert förvar i munnen.

 

Kollade till min jättespagrop.

Tänk inte tanken sa matte för då får du åka hem på en gång.

Men jag hade ju bara tänkt simma lite, inte alls så väldigt mycket.

Fortsatte och kollade så att allt var i sin ordning överallt.

 

Nä här kunde det ha varit mycket bättre, typ öppet vatten istället för lappmögel och onödig is.

Matte gick och drömde om alla murkelhundsjobb jag ska göra i den skogen under våren.

 

Ja, ja med några välriktade rka höger tassar såå dr faktiskt onödga isen.

I alla fall på en del ställen.

 

Vadå gå till bilen och åka hem?

Jaså nästan tre timmar i skogen och?

Jag kan faktiskt vara kvar i tre timmar till, du tråkmänniska kunde ha tagit med dej nåt att äta så hade

du inte behövt gnälla om hungrig.

 

Som sagt jag är extremt rädd om mina kottar.

Jag hade den med mej hela skogsrundan oc nu är den i säkert förvar i min bil.

Åkte hem och slappade ett tag.

Sen skulle jag gå till bilveterinären och hämta mattes mammas bil (det försökte jag göra i går eftermiddag

men då hade inte motorn till fönsterhissen kommit).

Nu var bilen klar och skulle vara åtgärdad för massor med pengar.

Jodå fönsterhissen funkade och på väg hem så stannade matte vid affären.

När hon kom ut så kom hon på att hon skulle testa bagaeluckan för de skulle byta nåt där också eftersom

den inte stannar uppe utan försöker slå ihjäl folk.'

Matte öppnade och sen exploderade hon.

Betalt för gasmojarna och jobbet det hade de minsann tagit men inte hade de bytt.

Tillbaka till bilveterinären där personalen möttes av en MYCKET ilsken matte.

Matte på det humöret är ingen skojig upplevelse och man bör hålla sej på väldigt behörigt avstånd.

Med tanke på all stress, press och sorg som är och har varit så är hon extra eldfängd.

Jaså, ojdå hade vi glömt att byta dom?

De fick en utskällning som antagligen både de och den andra stackars kunden sent kommer att glömma.

Nu ska bilen dit i morgon bitti och gasmojarna på plats medan jag gör morgontoalett.

Undrar om personalen har svåra mardrömmar i natt om vad som komma skall imorgon.

Enligt matte kan de gärna ha det och ge f-n i att fuska och ta betalt för outförda jobb.

Kanske bäst att kolla att min bil verkligen har en kamrem och inte silvertejp.




Av Sigge Svamphund - 8 januari 2013 17:07

Som ni nog förstår av rubriken så är det sorg i detta hus.

Dagen började alldeles som vanligt.

När jag skulle göra morgontoalett åkte jag till bilveterinären, hämtade min friska bil och lämnade

mattes mammas bil utan att lyckas trassla till det med nycklar och bilar.

Hemma var allt frid.

Slappade medan matte fixade diverse tråk.

Skulle ut på min långrunda och allt var fridfullt.

Precis innan jag skulle gå ut så såg både jag och matte hur Askur och Kattvalps Balder gick på lådan

tillsammans.

Kattvalps Balder är lite fånig, han vill helst ha sällskap så han passar alltid på när nån annan är på

lådan.

De har flera lådor men han tränger sej alltid ner bredvid den som nyttjar en låda.

Gick ut, tog en runda som jag inte gått på ganska länge.

Ägnade mej åt mina valiga hundgöromål och en del annat (alla bilder är kvar i kameran)

Kom hem efter 2,5 timmar och allt blev fel och kaos.

Mitt på golvet i vardagsrummet låg Askur med benen spretande åt alla håll.

Såg ut om om han busat och trillat platt.

Men det var i så fall det allra sista han gjorde för han hade vandrat över regnbågsbron.

Frisk och pigg ett par timmar tidigare och nu borta.

Fina underbara Askur som bara ville alla väl.

En sak vet både jag och matte att alla kattvalpar på andra sidan regbågsbron har fått den allra bästa

mamma/pappa de bara kan önska sej.

 

En av de första bilderna på Askur.

Han är ungefär 10 veckor och dagen innan bilden togs så hade matte räddat honom från att mista huvudet

eftersom ingen ville ha honom.

Jag och Askur blev snabbt riktiga kompisar och hade skoj tillsammans.

Så visade Askur att han ville ha en kattkompis, gamla Paddis ställde inte riktigt upp på alla hans idéer.

 

Kattvalps Freja flyttade hit.

Askur förvandlades från kasterade hankatt till den mest ömsinta kattmamma man bara kan tänka sej.

Som han pysslade med Freja och blev näst intill hysterisk om hon inte omgående svarade på hans

lockande.

Freja var has barn och det var knappt att jag fick hälsa på henne.

De gick ett tag under namnet Ler och Långhalm eftersom de alltid var tillsammans och Askur fortsatte

att vara hennes mamma/pappa trots att hon blev vuxen.

 

Så kom den där augustidagen när jag och matte fick veta att Sagostigens ägare hittat en liten, liten

alldeles övergiven kattvalp på sin gård.

Här möts Askur och Kattvalps Balder för allra första gången.

Balder var förtvivlad och bara skrek efter sin mamma, men Askur bestämde sej omgående för att han skulle

bli hans nya mamma.

Bättre "mamma" än Askur kunde han inte få, han tvättade och pysslade och behandlade Kattvalps Balder som

om han själv hade fött honom.

 

En mycket vanlig syn.

Kattvalps Balder gosar in sej hos sin älskade mamma/pappa Askur.

Många gånger så låg Askur, Freja och Balder tillsammans i en stor hög, de gick under namnet Asaligan

eftersom alla har namn efter asagudarna

Nu är det som tomt och så tyst här, ingen Askur som kurrar och pratar för att hitta de andra två eller

spinnande kastar sej på rygg i mattes knä.

Vad som hände och varför Askur skulle över regnbågsbrón nu det får vi aldrig veta.

Matte tror att antingen fick han en stroke eller så la hjärtat av.

Så fruktansvärt orättvist, han hann inte ens fylla 3 år innan hans liv var över.

Freja och Kattvalp Balder de bara ligger och ser deprimerade ut, jag har letat och saknar min underbara

kattkompis.

Askur har fått sin grav bredvid Hittekisse Liv i den vackra skogen med porlade bäckar och där marken

om ett par månader kommer att täckas med vårblommor.

Enda makten som just nu är på mattes sida är den som bestämt att i skogen där är marken mjuk och

utan tjäle.

Saknaden är enorm här och matte tror hon kommer att vara förföljd av sorger resten av livet.

Om ett tag då kommer säkert bara alla ljusa minnen av Askur att finnas kvar hos oss och en dag

i framtiden så kanske nån övergiven kisse vill bo här.

 

Hela Asaligan samlad Freja, Balder och Askur.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards