Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 25 september 2012

Av Sigge Svamphund - 25 september 2012 18:33

Ganska upptagen dag i mitt hundliv.

Matte grejade i morse så jag förstod att det var långrunda på gång.

Åkte iväg en liten bit och dit kom det en tjej som skulle följa med mej i skogen idag.

 

Så där, på plats i skogen med min elev Emelie.

Jag visade självklart framtassarna som svamphund tämligen omgående.

Började med att visa en stor ostronmussling och här är det kantareller på gång.

 

Såna här stinkbomber menar mandelriskor finns det fortfarande.

Ny svamp för min elev, ska bli spännade att höra sen om hon gillar dom.

 

Gäller att övervaka så plockningen går rätt till.

Alltså att alla svampar jag markerat plockas.

 

Vet inte vad som hände men min belöningspinne har fastnat i granen.

Inte nog med att jag sliter som svamphund, jag fick slita för att få tag på pinnen också.

 

Årets första sotvaxskivlingar.

Perfekt när jag hade elev med mej att de dykt upp.

En mycket god matsvamp som tyvärr ofta är full med hyresgäster men dessa var fina.

 

Passerade min lilla nästansjö och badade självklart en hel del.

 

Eftersom markeringspinnen hamnade i granar så letade jag reda på en av mina gömda flaskor och använde den i stället.

Bättre, det fastnade inte i granarna.

 

I bland (läs ofta) är det bra att ha elev med sej.

Här brukar det minsann aldrig växa svarta trumpeter fast idag fanns det massor.

Tänk inte ett morr eller fult ord från matte!!!!!

 

Så var det dags för fikapaus.

Jag smällde i mej kin macka på två röda.

Sen blev jag bjuden på macka av Emelie och ännu bättre hon hade en massa smarriga köttbullar med till mej.

Åt många.

 

Fast helt plötsligt så växte det köttbullar i gräset.

Letade ordentligt så alla hamnade i min mage.

Inga såna ska förfaras.

 

Inget är som väntans tider.

Jag är sugen på fortsatt jobb men människorna håller på med tråk.

Behövde inte vänta så länge blev mer jobb.

 

Jag släpade med mej min superbra flaska hela tiden.

Fördelen med såna är att människor aldrig missar var jag hittat svamparna.

   Fortfarande så föds det mängder med kantarellvalpar till mattes fasa.

Perfekt, jag hoppas kunna jobba rejält länge än.

 

Om matte står för att berätta vad de olika svamparna heter och hur de används så kan jag övervaka att

de blir plockade..

Hittade faktiskt massor med olika sorter i dag.

 

Matte är tydligen på sitt naturmonsterhumör igen.

Här är de flera stycken, vet att i alla fall Kaspers matte kommer att se dom.

 

Fanns mängder med Blek taggsvamp i skogen.

Men alla är i Stockholm nu.

 

Många timmar i skogen håller på att ta slut.

Vi är tillbaka vid min bil igen.

Jag jobbade tydligen bra i Emelis ögon för jag fick minsann flera köttbullar.

Min elev fick ihop en ganska bra skörd med svamp också.

Två korgar och en kasse är bra jobbat.

I dag var det i alla fall lugnt på vild djurfronten.

Bara Hälga som snyggt poserade på en åker när vi åkte tillbaka.

Bra att Hälga stod där eftersom min svampelev aldrig sett nån Hälge/Hälga på så nära håll förut.

Sen har jag mest slappat.

Hoppas min elev känner sej nöjd med mitt jobb idag.



Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards